نماینده  مجلس عمان: افراط گرایی و تندروی، جهان اسلام را در معرض خطر قرار داده است

"محمد بن سعید الهجری " عضو مجلس عمان بر این باور است که کشورهای اسلامی باید یک زمینه مشترک میان ملت‌ها ایجاد کنند تا شرایط لازم برای تقویت وحدت اسلامی فراهم شود، زیرا جهان اسلام در شرایط کنونی با چالش های متعدد و فراوانی در سطح منطقه روبرو است.

محمد بن سعید الهجری عضو مجلس عمان در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار گروه بین الملل ایسکانیوز برگزاری سیزدهمین کنفرانس بین المللی مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی که به میزبانی جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت را بسیار مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت: در واقع نشست‌هایی که میان اعضای مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی برگزار شد، نشست هایی بسیار مهم بود زیرا در شرایط کنونی با چالش های متعدد و فراوانی در سطح منطقه روبرو هستیم.

وی افزود: با توجه به این که منطقه ما در شرایط ژئوپولتیک جهانی قرار دارد بسیاری از کشورهای اسلامی به تفاهم بیشتر در سطح منطقه نیاز دارند، زیرا این امر موجبات تحکیم روابط دیپلماتیک را فراهم خواهد آورد و این امر سبب ساز اتحاد بیشتر میان ملت ها و دولت ها خواهد شد.

عضو مجلس عمان با تاکید بر این که کشورهای منطقه نیاز دارند در وضعیت کنونی روابط دیپلماتیک خود را بیش از پیش با یکدیگر تقویت کنند، افزود: ما باید بر مشترکات اسلامی خود تاکید کنیم و آن ها را فصل مشترک نزدیکی و تقویت روابط خود قرار دهیم زیرا در این دوران پر خطر و شرایط ویژه، در سطح منطقه به این مساله نیاز داریم که همبستگی و وحدت میان کشورهای اسلامی بیش از پیش تقویت شود.

وی اذعان کرد: من معتقدم که نشست های این چنینی ‌می تواند شرایط و زمینه های لازم را برای تقویت وحدت در جهان اسلام فراهم کند چون در این نشست‌ها نمایندگانی از پارلمان های کشورهای مختلف اسلامی حضور دارند که خود آنها نمایندگان واقعی ملت ها را تشکیل می دهند.

الهجری با اشاره به این که یکی از مقوله های مهم ما در چنین نشست های پارلمانی تبیین یک شیوه جدید تفاهمی میان جهان اسلام است اظهار کرد: ما همواره در کشور عمان تلاش کرده‌ایم که فرهنگ همزیستی مسالمت آمیز و همکاری های میان تمدنی را گسترش و توسعه دهیم. در واقع تلاش کردیم که همه این کارها را بر اساس تاکید بر مشترکات میان امت ها و ملت ها انجام دهیم .

وی تاکید کرد: هرچقدر ما بر مشترکات تأکید کرده ، پل هایی میان کشورهای مختلف بزنیم ،تفاهم و نزدیکی ایجاد کنیم و منافع مشترک خود را تقویت کنیم ،یک زمینه مشترک میان ملت‌ها برای توافق بر آن ایجاد خواهد شد که همین امر سبب ساز تقویت وحدت در جهان اسلام می شود ؛به ویژه این که در شرایط کنونی مشاهده می‌کنیم افراط گرایی و تندروی جهان اسلام را در معرض خطر قرار داده است.

عضو مجلس عمان در انتقاد به این مساله که متاسفانه در شرایط کنونی شاهد رشد افکار نفی گرایانه و یکجانبه از سوی برخی گروه‌های افراطی هستیم گفت: ما با گروه هایی که چهره نامناسبی از اسلام به جهانیان ارائه می دهند نمی‌توانیم تنها با شعار برخورد کنیم، بلکه باید جواب آنها را با اشاعه و توسعه فرهنگ همزیستی مسالمت آمیز، دوستی، همکاری، تفاهم و تسامح بدهیم و در این راستا باید تلاش‌های بسیاری صورت گیرد.

الهجری در پایان با بیان این که ما معتقدیم در شرایط کنونی برگزاری این نشست در تهران بسیار اثربخش خواهد بود، اذعان کرد: خوشبختانه فضا و شرایط به طور کامل برای تحقق این اهداف آماده و فراهم است بر همین اساس از خداوند عزوجل می‌خواهیم که ما را در تحقق اهداف خود و امت اسلامی موفق کند و در این باب بتوانیم چهره صحیحی از اسلام را نمایان کنیم تا در نهایت بتوانیم شرایط عالی در زمینه تفاهم و حرکت به سوی مشترکات را ایجاد کنیم.

کد خبر: 899062

وب گردی

وب گردی