صفویان در ترویج جوانمردی از هیچ تلاشی فروگذار نکردند

رئیس هیات موسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: صفویان در ترویج عیاری و جوانمردی از هیچ تلاشی فروگذار نکردند؛ چراکه عیاری و جوانمردی عرفان تعمیم یافته در حد فهم عامۀ مردم است

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، دکتر علی اکبر ولایتی در مجموعه برنامۀ مستند «ایران» که به «ایران و هویت فرهنگی ایرانیان» می پردازد، در ادامه بحث با موضوع «روشِ فرهنگی صفویه در ایران» اظهار داشت: «صفویان در ترویج عیاری و جوانمردی از هیچ تلاشی فروگذار نکردند؛ چراکه عیاری و جوانمردی عرفان تعمیم یافته در حد فهم عامۀ مردم است. در آن دوران، تجلّیِ فتوت و جوانمردی به صورت قزلباش بود. قزلباش ها در عهد صفوی، در میدان های جنگ و زمانی که سپاه ایران در برابر خص صف آرایی کرده بود، برای حفظ خاک ایران و تمامیت ارضی کشور و همچنین برای دفاع از مردمِ دوستدار و رهروِ اهل بیت (علیهم السلام)، بی زِره و به آرزوی شهادت، به میدان می رفتند.

وی افزود: از دید صفویان، حضور جوانمردان در کنار حاکمان منادی حق، حتماً لازم بود؛ چنان که حضور علما در کنار حاکم عادل را لازم می دانستند. به همان اندازه که حضور عالم و فقیه بزرگ، محقق ثانی، علی بن حسین کَرَکی (وفات: 940ق) و یا فقیه، محدث و دانشمند بزرگ، شیخ بهائی (953-1030 یا 1031ق)، را در دارالحکومه لازم می دانستند، حضور رؤسای فتیان و عیاران همچون دلیرترین، باجزم ترین و شایستهترین سردار دوران شاه اسماعیل محمد خان اِستاجلو، سپهسالار شاه عباس صفوی الله وردی خان گرجی، و فاتح هرمز و کسی که به تسلط 117سالۀ پرتقالی ها بر خلیج فارس پایان داد یعنی امامقلی خان، در خدمت پادشاه عادل، لازم تلقی می شد. یعنی مجموعۀ حاکم بر این ارکان ثلاث استوار بود: پادشاه عادل، فقیه عالم و عیار از جان گذشته و مشتاق جان بازی برای دین و وطن».

مجموعه برنامۀ «ایران» گفتگویی علمی میان کارشناسان برنامه و دکتر علی اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل و رئیس هیأت مؤسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی، با موضوع «ایران و هویت ایرانیان» است که از شبکۀ دوم سیما پخش می شود.

500

کد خبر: 899078

وب گردی

وب گردی