هزینه ۳ میلیارد دلاری برای ساخت هزار کیلومتر خط لوله مجهز انتقال گاز

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز گفت: برای ساخت هزار کیلومتر خط لوله ۵۶ اینچی انتقال گاز همراه با ایستگاه، سه میلیارد دلار سرمایه در نظر گرفته می‌شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از وزارت نفت، حسن منتظر تربتی، درباره تکمیل شبکه انتقال گاز در کشور، گفت: شرکت ملی گاز ایران مطابق چشم‌انداز تعریف شده خود، برای توسعه شبکه انتقال گاز در سطح کشور برنامه‌ریزی کرده تا هر سال هزار و ۲۰۰ کیلومتر خط لوله جدید احداث کند.

او افزود: برای این میزان از خطوط سالانه ۷ ایستگاه تقویت فشار نیز احداث می‌شود که ۳ تا ۴ هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز، تصریح کرد: بخشی از این سرمایه از منابع داخلی گاز تامین می‌شود، اما در بخش جذب سرمایه‌های بخش خصوصی طی سال‌های اخیر نیز تجربه‌های بسیار خوبی داشته‌ایم به عنوان مثال خط لوله ششم از طریق سرمایه گذاری بخش خصوصی احداث می‌شود و برنامه‌ریزی ما نیز بر این مبناست که بخش زیادی از طرح‌ها از طریق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی احداث شوند.

تربتی ادامه داد: تعیین هزینه احداث و اجرای خطوط لوله انتقال گاز به شرایط گوناگونی بستگی دارد، طول خطوط، پیمانکار اجرای طرح، استفاده از تجهیزات، قطر خطوط و مواردی از این قبیل، تعیین کننده هزینه نهایی کار هستند، اما به طور معمول برای اجرای هر هزار کیلومتر خط لوله ۵۶ اینچ بدون در نظر گرفتن ساخت ایستگاه‌ها، حدود یک و نیم میلیارد دلار سرمایه در نظر گرفته می‌شود که این میزان با در نظر گرفتن احداث ایستگاه‌های تقویت فشار به هزینه‌ای حدود ۳ میلیارد دلار در هزار کیلومتر می‌رسد.

هم‌اکنون شبکه انتقال گاز کشور با ۳۶ هزار کیلومتر خط لوله، توان انتقال روزانه ۸۰۰ میلیون مترمکعب گاز را دارد، اما بر اساس برنامه‌ریزی شرکت ملی گاز در افق ۱۴۰۴ طول این خطوط به ۴۵ هزار کیلومتر افزایش می‌یابد و در پی آن، حجم انتقال گاز به حدود یک میلیارد تا یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب در روز می‌رسد.

به طور تقریبی در هر ۱۰۰۰ کیلومتر خط انتقال گاز ۵۶ اینچ بدون ایستگاه تقویت فشار، ۵۰ میلیون مترمکعب گاز منتقل می‌شود و با احداث ایستگاه تقویت فشار، به ۱۰۰ میلیون مترمکعب می‌رسد.

402

کد خبر: 899344

وب گردی

وب گردی