کاربرد فناوری نانو در ایمپلنت های دندانی

ایمپلنت دندانی بخشی است که به عنوان ریشه دندان درون فک قرار گرفته و تاج دندان یا همان دندان مصنوعی روی آن سوار می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز؛ به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، یکی از شاخه‌های مهمی که در علوم و صنایع دندانپزشکی به‌سرعت در حال پیشرفت است، ساخت وکاربرد ایمپلنت‌های دندانی است که در بدن به جای دندان‌های ازدست‌رفته، درون استخوان فک گذاشته می‌شود. شاید پیش خود بگویید که چه روش دردناکی است، اما باید به اطلاع شما برسانیم که یکی از بهترین روش‌های شناخته شده برای برطرف کردن دندان‌های ازدست‌رفته، همین روش است و با توجه به پیشرفت‌های اخیر در این حوزه، درد چندانی هم ندارد.

ایمپلنت دندانی بخشی است که به عنوان ریشه دندان درون فک قرار گرفته و تاج دندان یا همان دندان مصنوعی روی آن سوار می‌شود. این روش نسبت به دیگر روش‌ها بازسازی دندان‌های ازدست‌رفته مزایای بسیاری دارد. به عنوان مثال ظاهر این ایمپلنت‌های دندانی کاشته شده شبیه به دندان‌های مجاور است و موقع کاشتن آن‌ها آسیبی به دندان‌های کناری وارد نمی‌شود.

جنس این ایمپلنت‌ها از فلزات مختلف و یا مواد سرامیکی مشابه ساختار استخوان است که با بدن انسان سازگار است. اما توجه داشته باشید که گاهی ممکن است این مواد با سیستم زیستی بدن برخی از افراد سازگار نباشد. از همین رو محققان از فناوری نانو برای رفع این مشکل کمک گرفته‌اند.
گاهی ایمپلنت‌های کاشته شده در استخوان ممکن است از ناحیه اتصال ایمپلنت و استخوان پایداری خود را از دست بدهد و مشکلاتی را برای فرد ایجاد کند. اما محققان نشان داده‌اند که با استفاده از موادی به نام نانوبیوسرامیک ها می‌توان این مشکلات را تا حد خیلی خوبی کنترل کرد.
در همین راستا ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به‌منظور هرچه بیشتر فناوری‌های نانویی در ایران فعالیت دارد.

202

کد خبر: 899360

وب گردی

وب گردی