اجرای بودجه‌ریزی عملیاتی در وزارت آموزش و پرورش

کارشناس اقتصاد آموزش و پرورش گفت: برای اجرای بودجه‌ریزی عملیاتی در وزارت آموزش و پرورش باید زیرساخت‌هایی فراهم باشد برای مثال ابتدا باید نظام حسابداری به‌صورت تعهدی باشد اما نظام حسابداری به‌صورت نقدی است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از فارس یوسف نوری کارشناس اقتصاد آموزش و پرورش و رئیس اسبق مرکز برنامه‌ریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش ، در خصوص امکان بودجه‌ریزی عملیاتی برای وزارت آموزش و پرورش، گفت: بودجه کشور ما سال‌ها به صورت افزایشی برنامه‌ریزی می‌شد اما از برنامه توسعه چهارم به بعد، بودجه‌ریزی عملیاتی تکلیف شد و در قانون ششم توسعه هم تکلیف است.

وی افزود: برای اجرای بودجه‌ریزی عملیاتی در وزارت آموزش و پرورش باید زیرساخت‌هایی فراهم باشد برای مثال ابتدا باید نظام حسابداری به‌صورت تعهدی باشد در حالی که نظام حسابداری ما در آموزش و پرورش به‌صورت نقدی است.

نوری اضافه کرد: زیرساخت دیگری که باید برای بودجه‌ریزی عملیاتی مهیا باشد اما در آموزش و پرورش فعلاً فراهم نیست، داشتن برنامه‌ریزی دقیق و کامل هریک از مدارس به‌عنوان نهادهای اصلی آموزش است.

کارشناس اقتصاد آموزش و پرورش ادامه داد: در این برنامه‌ریزی باید هدف‌گذاری‌های کمی و کیفی مشخص شده باشد و تخصیص منابع یکساله دستگاه برای رسیدن به نتایج مشخص شده باشد.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد با توجه به مسائل مطرح شده، زیرساخت‌های بودجه‌ریزی عملیاتی در آموزش و پرورش فراهم نیست زیرا از سویی نظام حسابداری ما نقدی است و از دیگر سو نیروی انسانی ما برای انجام این کار آماده نیست.

نوری بر ضرورت رسیدن به شرایطی برای اجرای بودجه‌ریزی عملیاتی تأکید کرد و عنوان داشت:‌ اجرای بودجه‌ریزی عملیاتی، سیستم را از توزیع رویه‌ای به عدالت توزیعی می‌رساند بنابراین اگر معلمی بهتر تدریس کند یا مدرسه‌ای برنامه‌های بهتری اجرا کند حقوق و بودجه بیشتری می‌گیرد لذا برای بالا بردن بهره‌وری و کارایی سازمان‌ها، حتی اگر یک درصد بودجه هم به صورت عملیاتی باشد، زمینه‌ساز موفقیت و بهره‌وری خواهد شد.

کارشناس اقتصاد آموزش و پرورش، با بیان اینکه اختصاصی شدن بودجه آموزش و پرورش ایده جدیدی نیست، گفت: پیش از این در دهه هفتاد و هشتاد بودجه آموزش و پرورش اختصاصی بود اما در دهه نود این روش تغییر پیدا کرد و آموزش و پرورش را دچار مشکل کرد بنابراین دوباره تصمیم بر اختصاصی شدن بودجه آموزش و پرورش گرفته شده است.

وی در خصوص سرانه مدارس گفت:‌ 25 هزار تومان به‌عنوان سرانه هر دانش‌‌آموز کافی نیست باید بر اساس یک الگوی توزیع بهینه باشد بر اساس ضرایب توسعه‌یافتگی استان‌ها باشد و دو مرحله هم واریز شد اما با مقاومت‌هایی مواجه شدیم و نتوانستیم این کار را ادامه دهیم.
706

کد خبر: 899529

وب گردی

وب گردی