وضعیت نامطلوب مدارس شبانه‌روزی عشایر/ از 6100 مدرسه عشایری کشور، 1563مدرسه کانکس‌های هوشمند هستند

سرپرست دفتر آموزش و پرورش عشایر گفت: خیرین مدرسه‌ساز می‌توانند به‌جای ساخت مدرسه ثابت برای عشایر، خوابگاه شبانه‌روزی یا وسیله نقلیه برای رفتن به آنجا تهیه کنند زیرا کانکس‌های هوشمند چرخ‌دار، هیچ‌گاه بلا استفاده نمی‌شوند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از فارس محمدرضا سیفی سرپرست دفتر آموزش و پرورش عشایر کشور با پذیرش انتقاد خیرین مدرسه‌ساز عشایری مبنی بر اینکه آنها مدرسه می‌سازند اما بعد از یک سال به دلیل کوچ عشایر، آن مدارس عملاً بلااستفاده می‌ماند، گفت: در جلسه‌ای که با آقای حافظی رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز کشور داشتیم، این نکته تأیید شد اما دفتر آموزش و پرورش عشایر پیشنهاد داد به جای ساخت مدرسه ثابت، کانکس‌های هوشمند خریداری شود تا همراه ایل بتوان، آن مدارس را جابجا کرد.

وی افزود: بر اساس تعریف مصوب، مدرسه عشایری، مدرسه‌ای است که بیش از 50 درصد محصلان آن را دانش‌آموزان عشایری تشکیل می‌دهند و چند مدل دارد؛ مدرسه سیار که دانش‌آموزان آن در طول سال تحصیلی به همراه ایل کوچ می‌کنند و مدارس هم قابلیت انتقال دارد؛ مدارس نیمه‌سیار که والدین دانش‌آموزان به همراه ایل کوچ می‌کنند اما دانش‌آموزان به صور مختلف در محل باقی می‌مانند و ادامه تحصیل می‌دهند برای مثال در مدارس شبانه‌روزی یا خوابگاه مرکزی می‌مانند و سپس در بازه زمانی مشخص کوچ می‌کنند.

سیفی اضافه کرد: پیشنهاد ما به خیرین مدرسه‌ساز، ساخت مدرسه برای این دو گروه از دانش‌آموزان است و این پیشنهادی است که بر اساس تحقیق میدانی به آن دست یافته‌ایم.

خیرین مدرسه‌ساز می‌توانند به‌جای ساخت مدرسه ثابت برای عشایر، خوابگاه شبانه‌روزی یا وسیله نقلیه برای رفتن به آنجا تهیه کنند زیرا کانکس‌های هوشمند چرخ‌دار، هیچ‌گاه بلا استفاده نمی‌شوند

سرپرست دفتر آموزش و پرورش عشایر کشور ادامه داد: از میان 6100 مدرسه موجود عشایری کشور، 1563 مدرسه کانکس‌های هوشمند هستند که ساخت آنها از نظر اقتصادی به‌صرفه است و دانش‌آموزانی که در این مدارس هستند به دلیل همراهی معلمان خود از آموزش مطلوب‌تری بهره‌مند می‌شوند.

وی، نوع سوم مدارس عشایری را مدارس ثابت عنوان کرد و ادامه داد: این نوع مدارس برای عشایر یکجانشین در محل اسکان آنها که فاقد کد روستایی است، تشکیل می‌شود و تعداد آنها 825 مدرسه بدون احتساب 205 مدرسه شبانه‌روزی عشایری است.

سیفی تصریح کرد: در حال حاضر 900 مدرسه چادری در کشور وجود دارد که خیرین می‌توانند به‌جای ساخت مدارس ثابت که مدتی بلااستفاده می‌مانند، چون امکان ساخت کانکس در این مناطق صعب العبور وجود ندارد، با تجهیز چادرها به پنل‌های خورشیدی به دانش‌آموزان عشایر کمک کنند.

وی گفت: از خیرین مدرسه‌ساز تقاضا می‌کنم به جای ساخت مدرسه ثابت برای عشایر، 205 مدرسه شبانه‌روزی موجود را از نظر تغذیه و امکانات اولیه که در بحران به سر می‌برند، تأمین کنند یا 200 مدرسه خشتی و گلی عشایری را تبدیل به مدرسه خیّرساز کنند تا این مدارس بی‌دانش‌آموز نشوند.

سرپرست دفتر آموزش و پرورش عشایر کشور با بیان اینکه از 6100 مدرسه عشایری کشور، 1559 مدرسه که قریب به اتفاق آنها مدارس ابتدایی است فاقد سرویس بهداشتی هستند، گفت: 1824 مدرسه هم سرویس بهداشتی نامناسب دارند، یعنی نیمی از مدارس عشایری کشور، یا سرویس بهداشتی ندارند یا اگر دارند نامناسب است و نیاز به تعمیر دارد که خوشبختانه وزیر آموزش و پرورش این درک را داشتند و اعتبار خاصی برای آن در نظر گرفتند.

1824 مدرسه هم سرویس بهداشتی نامناسب دارند، یعنی نیمی از مدارس عشایری کشور، یا سرویس بهداشتی ندارند یا اگر دارند نامناسب است و نیاز به تعمیر دارد که خوشبختانه وزیر آموزش و پرورش این درک را داشتند و اعتبار خاصی برای آن در نظر گرفتند

وی تصریح کرد: خیرین مدرسه‌ساز همچنین می‌توانند به‌جای ساخت مدرسه ثابت برای عشایر، خوابگاه شبانه‌روزی یا وسیله نقلیه برای رفتن به آنجا را تهیه کنند و به این پیشنهاد فکر کنند که کانکس هوشمند چرخ‌دار هیچ‌گاه خالی از دانش‌آموز و بلااستفاده نمی‌شود.
706

کد خبر: 899605

وب گردی

وب گردی