ضرورت مشارکت عمومی شهروندان در اداره امور شهر

معاون هماهنگی و امور مناطق شهرداری تهران در دومین جلسه نظارت ستادی منطقه 13 بر لزوم تشریک مساعی و مشارکت عمومی شهروندان در اداره امور شهر تاکید کرد و افزود: بسترهای لازم برای واگذاری بخشی از اداره امور شهر به شهروندان فراهم شود تا با افزایش مشارکت اجتماعیِ بخشی از این کاستی ها مرتفع شود.

به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه ۱۳، دکتر رباطی، معاون هماهنگی و امور مناطق شهرداری تهران و هیئت همراه با حضور در منطقه 13 ضمن بازدید از آخرین وضعیت پروژه های عمرانی شامل مقبره الشهدا، ایستگاه بازیافت و مجتمع بهاران2 در جلسه ای با شهردار، معاونین و شهرداران نواحی این منطقه ،اقدامات و عملکرد این منطقه را در موضوعات مرتبط با امور شهری به ویژه در زمینه نگهداشت شهر، مطلوب و خوب ارزیابی کرد و همچنین ضمن بررسی مشکلات و معضلات ، فرصت‌ها و تهدیدات موجود در سطح منطقه ، راهکار ها و تدابیر لازم را ارائه کرد.

در این جلسه دکتر رباطی، معاون هماهنگی و امور مناطق شهرداری تهران در ابتدای سخنانش با اشاره به اولین سالگرد حادثه پلاسکو و در گذشت 16 نفر از آتشنشانان فداکار گفت: جوانان غیور این مرز و بوم بارها بر ای دفاع از ارزش های ملی ُ دینی و همچنین خدمت به مردم جانشان را در طبق اخلاص گذاشته و برای آسایش مردم از خون خود گذشتند و اکنون وظیفه ماست رهرو راه این عزیزان باشیم و به وظایف خود به نحو احسن عمل کنیم.

وی یکی از ماموریت های ذاتی شهرداری تهران را خدمت به مردم و تامین رفاه شهروندان برشمرد و افزود: اقای رحمان زاده به عنوان چهاردهمین شهردار منطقه ۱۳ به مدت ۱۲۰ روز است که سکان مدیریت این منطقه را بر عهده گرفته اند و خوشبختانه در این مدت توانسته اند خدمات موثری رادر جهت تحقق شعار شهردار تهران که همان ارایه خدمات بهتر و مناسب در شهر است بردارند که یک نمونه از اقدامات موثر را می توان به طرح فوریتی نگهداشت شهربا نگاه محله محوری اشاره کرد که در پایان هر هفته خدمات دهی لازم را به شهروندان ارائه می شود.

‍‍ وی سیاست شهردار تهران را نگاه به درون سازمان برشمرد و گفت: بر این اساس اکثر شهرداران مناطق از همکاران شریف و متعهد شهرداری تهران بودند که در دوره جدید سکان مدیریت به دست گرفتند.

دکتر رباطی در بخشی دیگر از صحبت هایش با اشاره به کمبود سرانه های فرهنگی و خدماتی در این منطقه تصریح کرد: بسترهای لازم برای واگذاری بخشی از امور اداره شهر به شهروندان فراهم شود تا با افزایش مشارکت اجتماعیِ بخشی از این کاستی ها مرتفع شود.

وی احداث پاتوق محلات در منطقه را یکی از اقدامات خوب منطقه و گامی موثر در ایجاد هویت محلی و اجتماعی دانست که احداث آن علاوه بر نوسازی بافت فرسوده ، شهروندان را هر چه بیشتر در امور محلات سهیم می کند.

معاون هماهنگی و امور مناطق شهرداری تهران با بیان اینکه عمده درآمد شهرداری تهران از درآمد مربوط به مناطق است : خوشبختانه با سیاست های جدید اتخاذ شده ساخت و ساز و نوسازی در شهر رو به رشد بوده است

وی در پایان با اشاره به جوشش حرکت های مردمی بر ضد رژیم شاهنشاهی در این منطقه گفت : برنامه ریزی مناسبی برای اجرای برنامه های مناسب با این ایام انجام شود.

دکتر رباطی در پایان از اقدامات موثر مجموعه مدیریت منطقه 13 تشکر و قدردانی کرد و ابراز امیدواری کرد با تدوام خدمات دهی به شهروندان وضعیت منطقه روز به روز بهبود یابد.

رونمایی از کتابچه برنامه یکساله منطقه ۱۳

در ابتدای این جلسه مرتضی رحمان زاده شهردار منطقه گزارش کاملی از وضعیت مالی و اقدامات منطقه جهت افزایش درآمد و کنترل مدیریت هزینه ها، اقدامات اجرایی براساس دستور العمل های ابلاغی مرکز ، فعالیت های شاخص و ابداعی، وضعیت پروژه های شاخص و در حال انجام ، سرمایه گذاری و املاک ، کاهش گلایه مندی شهروندان در سامانه های۱۳۷ و ۱۸۸۸ با توجه به اجرای طرح فوریتی نگهداشت شهر در سه ماهه سوم سال و مشکلات موجود پرداخت و ضمن بیان فرصت ها، تهدیدهای موجود به چالش هایی چون نامناسب بودن ساختمان ستادی و پراکندگی معاونت ها ، کمبود نقدینگی مشکلات مربوط به حریم، کمبود سرانه های خدماتی، تعیین تکلیف پروژه های مشارکتی اشاره و پیشنهاداتی را در خصوص ساماندهی تفکیک ‍پسماند در شهر تهران مطرح کرد و خواستارتخصیص بودجه برای کاهش و رفع مشکلات و انجام پروژه ها شد.

شهردار منطقه ۱۳ با اشاره به تدوین برنامه یکساله منطقه با توجه به تدابیر شهردار تهران گفت: برنامه اجرایی یک ساله شهرداری منطقه بر اساس راهبرد ها و سیاست های شهردار تهران در قالب یک کتابچه تدوین و به چاپ رسید.

وی با اشاره به اجرای پروژه قطب گردشگری شرق تهران با محوریت بوستان جنگلی سرخه حصار گفت: مطالعات مختلفی در خصوص این طرح انجام شده بود که در مرحله اول نسبت به ساماندهی و تلفیق این مطالعات اقدام شد و در مرحله بعدی نسبت به جذب سرمایه گذاران اقدام و و تفاهم نامه های متعددی جهت انجام پروژه های مختلف از قبیل ساخت هتل بیمارستان، پیست موتور سواری و اتومبیل رانی و سازمان های همکار به امضا رسید.

شهردارمنطقه به اخذ موافقتنامه طرح از ادارات کل محیط زیست، میراث فرهنگی ،صنایع دستی و میراث فرهنگی استان تهران اشاره کرد و افزود: برای اولین بار در تاریخ شهرداری تهران و بلدیه توانستیم با مذاکره با نهاد های مذکور و جلسات متعدد، این سازمان ها را در جهت تحقق این طرح همسو سازیم.

وی برگزاری جلسه با دبیران انجمن های علمی و تخصصی کشور در جهت تشکیل اتاق های فکر مردمی و انجام مطالعات پیش از اجرای پروژه های مستمر منطقه و تشکیل کمیته های نوآوری با هدف ارتقا و همسو سازی فرهنگ سازمانی با راهبرد ها و استراتژی های سازمانی و تحقق شعار امید، مشارکت و شکوفایی و افزایش خلاقیت کارشناسی و مدیریتی از جمله اقدامات شاخص و ابداعی منطقه برشمرد.

شهردار منطقه در خصوص عملکرد درآمد از ابتدای سال 96 تا هفته 44 و رویکرد منطقه در خصوص افزایش درآمد و مدیریت هزینه ها تصریح کرد: در مجموع درآمدهای نقد و غیر نقد حدود ۶۵ درصد تحقق وصولی داشته که در مقایسه با سال گذشته در آمدهای نقد 51 درصد رشد داشته و در پهنه (ب) رتبه 4 و در مجموع مناطق رتبه 6 را کسب کرده ایم که با اجرایی شدن برنامه های جبرانی تا پایان سال سعی بر این است که درآمد منطقه افزایش یابد.

رحمان زاده با اشاره به اجرای طرح فوریتی نگهداشت شهر در منطقه گفت: اجرای این طرح در پایان هفته و رسیدگیبه وضعیت معابر دربخش های مختلف منجر به کاهش گلایه مندی شهروندان و افزایش رضایتمندی آنها شده است.

اقدامات منطقه در بخش نگهداشت شهر اثر بخش بوده و باعث رشد منطقه است

کاظم نیا، قائم مقام معاون هماهنگی و امور مناطق شهرداری تهران، طرح فوریتی نگهداشت شهر را یکی از اقدامات موثر و ارزشمند این منطقه عنوان کرد و افزود: به واقع در گام اول می بایست محیط و فضای شهری مطلوب و آراسته باشد تا زمینه و بستر لازم برای فرهنگسازی و اجرای برنامه های فرهنگی و اجتماعی در دل محلات ایجاد شود.

دکتر مرادی نیز در این جلسه وضعیت منطقه را مطلوب و خوب ارزیابی کرد و دیدار های مستمر با خانواده معظم شهدا و همچنین نگهداشت شهر و سامانه سامن از نقاط قوت این منطقه اعلام شد.

وی ابراز امیدواری کرد : با پیگیری های شهردارمنطقه و تلاش مجموعه ، وضعیت منطقه روز به روز در کلیه بخش های مرتبط با شهرداری بهبود یابد.

700

کد خبر: 899616

وب گردی

وب گردی