چگونه با کمترین دانش الکترونیک، ایده‌ها را به محصول تبدیل کنیم؟

کتاب «۳۰ پروژه جالب برای آردوینو» تألیف سایومن مانک، توسط بابک رضایی افشار دانشجوی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی ترجمه و توسط انتشارات تزکیه منتشر شد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات، بابک رضایی افشار، دانشجوی دکتری تخصصی رشته مهندسی پزشکی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی و مترجم این کتاب گفت: در الکترونیک، IC‌هایی با عنوان میکروکنترلر وجود دارد که در واقع همان مغز سیستم‌های الکترونیکی است و مسئولیت پردازش داده‌های دریافتی و اعمال فرمان‌های خروجی به عملگرها را بر عهده دارد. این میکروکنترلرها انواع مختلفی دارند که همگی باید توسط زبان برنامه‌نویسی مخصوص خود برنامه‌نویسی شوند.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین مشکلات دانشجویان و افراد علاقمند، دشواری در برنامه‌نویسی این میکروکنترلرها است، افزود: برای حل این مشکل یک پلتفرم open source (به این معنی که نرم‌افزار و طرح سخت‌افزار آن به صورت رایگان و آزاد در اختیار جهانیان قرار گرفته است) به نام «آردوینو» ساخته شد که به دلیل طراحی بسیار ساده و سهولت در برنامه‌نویسی آن مورد استقبال قرار گرفت.
رضایی افشار با اشاره به اینکه پلتفرم آردوینو در سال ۲۰۱۰ وارد کشور شده است، ادامه داد: آردوینو می‌تواند پارامترهای مختلفی را توسط سنسورهای محیطی یا حتی از طریق رایانه و شبکه‌های اینترنتی دریافت و پس از پردازش، خروجی‌های مناسبی مانند کنترل یک دستگاه الکتریکی یا ارسال پیام‌های مختلف را از طریق اینترنت انجام دهد.
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه کاربرد این پلتفرم به دلیل سادگی و مزایای بسیار آن روز به روز در سطح کشور در حال گسترش است، جای خالی یک منبع ساده، روان و شیوای فارسی بسیار احساس می‌شد. بر همین اساس با اخذ اجازه مولف، ترجمه و چاپ این کتاب صورت گرفت.
این دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات ادامه داد: در «کتاب ۳۰ پروژه جالب برای آردوینو» پس از معرفی پلتفرم آردوینو و توضیحاتی درخصوص نحوه نصب آن بر روی رایانه‌های شخصی، آموزش زبان برنامه‌نویسی پلتفرم آردوینو توسط سیستم عامل‌های ویندوز، مک و لینوکس مطرح شده است.
وی افزود: پروژه‌های ارائه شده در «کتاب ۳۰ پروژه جالب برای آردوینو» به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا علاوه بر دانشجویان رشته الکترونیک، سایر دانشجویان و علاقمندانی هم که دانش الکترونیکی زیادی ندارند، بتوانند آن‌ها را ساخته و اجرا کنند. پروژه‌های ارائه شده در این کتاب از ساخت یک چراغ چشمک‌زن ساده شروع و پروژه‌هایی همانند نمایشگر ضربان قلب، ساخت اسیلوسکوپ، کنترل مادون قرمز، ساخت ساعت دیجیتال و غیره را در خود جای داده است.
رضایی افشار خاطرنشان کرد: هدف کلی این کتاب آموزش برنامه‌نویسی پلتفرم آردوینو به صورت بسیار مفهومی، قابل درک و عملی است به نحوی که خوانندگان این کتاب در نهایت قادر به ساخت تجهیزات الکترونیکی بسیار جالبی خواهند شد. در واقع خواننده این کتاب می تواند با کمترین دانش الکترونیک، ایده های موجود در رشته خود را که نیاز به کارهای الکترونیکی دارد به محصول تبدیل کند.
«کتاب ۳۰ پروژه جالب برای آردوینو» که در ۱۷۵ صفحه به بازار عرضه شده است، به چاپ دوم رسیده است.

کد خبر: 899676

وب گردی

وب گردی