برقی شدن وسایل نقلیه به هواپیماها رسید/ نروژ در مسیر برقی کردن هواپیماها

کشورهای اسکاندیناوی برنامه ریزی کردند برای سال 2040 کلیه هواپیماهای با پرواز کوتاه مدت خود را برقی کنند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از وزارت نیرو، پایتخت کشور نروژ در حال حاضر به عنوان پایتخت خودروهای الکتریکی در جهان شناخته می‌شود. در سال 2016، سیاست‌مداران نروژی تصویب کردند که کم‌کم خودروهای فسیلی را از خیابان‌های این کشور خارج کنند. برای تسریع در این امر، آنها بسته‌های تشویقی و خرید خودروهای الکتریکی را در برنامه های خود قرار دادند.

در سال 2017، بیش از نیمی از خودروهای خریداری شده در این کشور، خودروهای الکتریکی بودند. با اینکه نروژ یکی از کشورهای اصلی صادرکننده نفت و گاز اروپا به شمار می رود، 98 درصد برق این کشور از نیروگاه‌های برق آبی تأمین می‌شود، بنابراین خودروهای الکتریکی این کشور از پاک ترین خودروهای جهان به شمار می روند.

با اینحال این کشور هم اکنون در پی این است که وسایل نقلیه غیرجاده ای خود را نیز الکتریکی کند. «آوینور»- کمپانی دولتی مسئول اکثر فرودگاه های نروژ- اعلام کرده بدنبال آن است تمام هواپیماهای خود را برقی کند. این کشور در پی این است تا سال 2040 کلیه پروازهای خود را برقی کند.

«داک فالک پترسون» مدیر اجرایی آوینور در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است؛ «ما فکر می کنیم تمامی پروژه‌هایی که کمتر از 1.5 ساعت طول می کشند را می توان از طریق هواپیماهای برقی انجام داد.» او بر این باور است که تمام پروازهای داخلی و پرواز به پایتخت کشورهای اسکاندیناوی را می توان از طریق این هواپیماها انجام داد. آوینور در حال حاضر در حال رایزنی با یک پیمانکار است تا از هواپیماهایی با 19 سرنشین که عمدتاً در پروازهای تجاری استفاده می شوند، تا سال 2015 استفاده کند.

باید توجه داشت که هواپیماهای الکتریکی از نظر قیمت، ارزانتر و از نظر آلودگی صوتی، کم سر و صداتر هستند. بنابر گزارش ها در سال آینده آوینور قصد دارد به منظور کاهش آلودگی هوای ناشی از سوخت هواپیماهایش، سوخت آن ها را از سوخت های فسیلی به سوخت های زیستی تغییر دهد. گرچه از سال 2015 تاکنون استفاده از هواپیماهای برقی در کانال های تلویزیونی انگلیسی زبان بسیار تبلیغ شده، اما باید توجه داشت که آن ها هنوز راه درازی تا تبدیل شدن به جریان اصلی در سیستم هواپیمایی این نروژ را دارند.

در حال حاضر، هنوز ذخیره باطری این نوع هواپیماها توانایی حمایت از وزن هواپیماهای هر چند کوچک را ندارند. با اینحال در مارس 2017، یک استارت آپ آمریکایی به نام «رایت الکتریک» از برنامه خود برای ساخت هواپیمایی با 150 سرنشین برای انجام سفرهای کوتاه مدت، پرده برداشت.

براساس گزارش ها، در سپتامبر «ایزی جت» اعلام کرد که با این استارت آپ در حال همکاری است. در ماه نوامبر، ایرباس اعلام کرد با زیمنس و رولز رویس برای ساخت و توسعه یک هواپیمای برقی به نام «E-FAN X» که تا سال 2020 به پرواز در خواهد آمد، وارد مذاکره شده است.

402

کد خبر: 899753

وب گردی

وب گردی