تخریب پل‌های بتنی در زمان وقوع زلزله مانعی برای امدادرسانی /از 20 سال پیش مقررات ملی ساختمان در کشور اجرا می شود

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران گفت: اگر پل های بتنی در سطح شهر، بر اثر سیل و زلزله تخریب شوند و خیابان ها را مسدود کنند به هیچ عنوان امکان برش و انتقال آن ها به منظور امدادرسانی وجود ندارد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از فارس، محمد سالاری با اشاره موضوع زلزله در تهران گفت: متاسفانه کلانشهر تهران در طول دهه های گذشته در یک نابهنجاری تمام عیارو بدون رعایت اصول شهرسازی و معماری و مقررات ملی ساختمان و استانداردهای مربوط به پدافند غیرعامل شکل گرفته و تنها دو دهه است که مقررات ملی ساختمان در کشور اجرا می شود ، آن هم نه بصورت کامل و جامع ، چراکه بسیاری از آیین نامه ها و مفاد آن ناقص بوده و آنهایی هم که درست بوده بصورت کامل و جامع اجرا نشده است .

وی ادامه داد: دلیل این اشکالات، هم به مجموعه مدیران و مسئولین کشور و هم به مردم بر می گردد. چراکه اساسا موضوعاتی مثل استاندارهای ایمنی ، پدافند غیر عامل و رعایت اصول شهرسازی و معماری و... برای آن ها اولویت نبوده است.
رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران افزود: در گزارش سازمان زمین شناسی آمده است که تمام بزرگراه ها ، تونل ها و پل ها و پروژه های بزرگ مقیاس پایتخت ، بدون پیوست های مطالعاتی و پیوست های پدافند غیرعامل احداث شده اند.
این مقام مسئول گفت: اگر پل های بتنی که در سطح شهر ایجاد شده ، بر اثر سیل و زلزله تخریب شوند و خیابان ها را مسدود کنند به هیچ عنوان امکان برش و انتقال آن ها به منظور امدادرسانی وجود ندارد. به همین دلیل است که در مطالعات تخصصی آمده ترجیحا به جای پل های بتنی باید از عرشه های فلزی استفاده شود. چراکه در زمان حادثه امکان برش و حمل با هلی کوپر وجود دارد.
وی گفت: همچنین اعتبارات حوزه ایمنی شهرها و زیرساخت های اصلی شهر و پدافند غیرعامل می بایست افزایش یابد و در بین صدها اولویتی که برای کار در شهرها و شهرداری ها وجود دارد می بایست ایمن سازی شهر در اولویت قرار گیرد.
عضو شورای شهر تهران گفت: در خصوص سازه ها و زیرساخت هایی که در گذشته ایجاد شده و پیوست های پدافند غیرعامل در آن ها لحاظ نشده می بایست آن ها را بر حسب اولویت احصا و نسبت به نحوه ایمن سازی آن ها تدابیر لازم اتخاذ شود.
706

کد خبر: 899792

وب گردی

وب گردی