اوراق استصناع چیست؟

اوراق استصناع به عنوان اوراق بهادار با بازدهی ثابت محسوب می شود که با هدف ایجاد ابزاری جدید در زمینه تامین مالی پروژه ها و پیمانکاران طراحی شده است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ واژه استصناع در لغت به معنای طلب و سفارش ساخت چیزی است. در استعمال عرفی استصناع عبارت است از اینکه کسی با تولید کننده ای قرارداد بندد که چیز مشخصی را در زمان معینی برایش بسازد، در این حال قراردادی میان این دو به امضا می رسد که تولید کننده تعداد مورد توافق را برای او بسازد و قیمت آن را دریافت دارد.

از این رو استصناع در اصطلاح فقهی و حقوقی به قراردادی اطلاق می شود که به موجب آن یکی از طرفین قرارداد، در مقابل مبلغی معین، ساخت و تحویل چیز مشخصی را در زمان معین نسبت به طرف دیگر به عهده می گیرد. بر اساس این تعریف، اوراق استصناع( سفارش ساخت ) را می توان اوراق بهاداری دانست که ناشر بر اساس قرارداد سفارش ساخت منتشر می کند.

چنانچه عقد استصناع را منطبق بر یکی از عقود معین چون بیع یا اجاره و یا جعاله و حتی ترکیبی از بیع و اجاره یا بیع و وکالت بدانیم باید احکام آن عقد نیز بر آن مترتب باشد، در غیر این صورت، مستقل بودن قرارداد استصناع را می توان با عنایت به عمومات عقود و اصل آزادی قراردادها و بنای عقلاء توجیه کرد.

در قرارداد استصناع بر خلاف قرارداد سلف مبلغ قرارداد تا سررسید و تحویل کالا به صورت قسطی پرداخت می‌شود.

401

کد خبر: 899896

وب گردی

وب گردی