آیا نقطه صفر صلح نقطه شایسته ای است؟

هفتمین نشست بنیاد جهانی سلام با بررسی و تبادل نظر پیرامون کتاب "دوستی به مثابه جهان بینی" به کوشش دکتر محمد جعفر محلاتی در سالن آمفی تئاتر دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر محمد جعفر محلاتی با اشاره به پرسش آغازینی که مبنای نگارش کتاب "دوستی به مثابه جهان بینی" قرار گرفت، اظهار داشت: چگونه می شود دوستی را به صورت یک تئوری منسجم ارائه کرد و شاید از این طریق به یک جهش تئوریک در روابط بین الملل رسید.

وی افزود: وضعیت روابط بین الملل اصلا خوب نیست و دچار انواع بحران ها هستیم.

استاد کالج اُبرلین با اشاره به جنگ ایران و عراق تصریح کرد: ده سال از زندگیم را به جنگ ایران و عراق پرداختم و بعد از ان هم تا سال ها موضوع جنگ یکی از دغدغه هایم بود و روی اخلاق جنگ کار کردم تا به این فکر رسیدم که آن سوی اخلاق جنگ و به موضوع دوستی رسیدم.

وی ادامه داد: روی موضوع دوستی متاسفانه در 200 سال گذشته کار جدی نشده است و دلیل عمده آن هم این است که جهان اسلام 200 سال گرفتار جنگ های استعماری بوده است.

محلاتی با اشاره به اینکه مهمترین فلاسفه سیاسی جهان غرب بعد از جنگ جهانی اول و و دوم گوشه چشمی به بحث دوستی داشتند، افزود: دوستی در جهان غرب سال ها به محاق رفته بود و فلاسفه لیبرال غربی هم به مبحث دوستی نپرداختند، در حالی که ارسطو دو فصل از کتاب خود را به دوستی و یک فصل را به عدالت اختصاص داده بود، اما وقتی به کانت می رسیم متاسفانه می بینیم بیش از نیم صفحه به مبحث دوستی نپرداخته است.

وی جنگ جهانی اول و دوم را یک شوک مهم به نظرگاه فلسفه سیاسی غرب دانست که موجب شد اخلاق فضیلت محور دوباره احیاء شود.

سفیر اسبق ایران در سازمان ملل با اشاره به کارهایی که در زمینه دوستی در کشور شده است، افزود: امیدوارم یک مجله مطالعات دوستی در کشور داشته باشیم.

وی ادامه داد: دوستی به مثابه جهان بینی فراتر از تصورات افراد است، در واقع دوستی به مثابه جهان بینی لایه زبرین اخلاق صلح را در بر می گیرد.

محلاتی با بیان اینکه صلح پژوهی 3 رشته از منظر اخلاق تقسیم می شود، تصریح کرد: ابتدای صلح پژوهی اخلاق جنگ است، اخلاق جنگ در واقع یک سوم اول اخلاق صلح است و اخلاق صلح در بهترین وضعیت هنوز تا نقطه صفر صلح و نقطه بی تفاوتی دو پله دیگر داریم.

وی با اشاره به عذر و عفو در ساحت دین و سیاست افزود: ما هنوز در زیرزمین صلح هستیم چرا که هنوز بعد از آتش بس نفرت و جنگ سرد و گرم هست.این فاصله بین آتش بس و نقطه صفر را چگونه می توانیم ببینیم؟به هر حال با عذرخواهی و عفو کردن می توانیم کشورها را از زیرزمین صلح به نقطه صفر برسانیم و در حقیقت یعنی نفرت زدایی کنیم.

استاد کالج اُبرلین با طرح سئوال " آیا نقطه صفر صلح نقطه شایسته ای است" تاکید کرد: فلاسفه دوستی می گویند خیر، باید ارتقای روابط بدهیم . برای همین پیشنهاد می کنند اخلاق دوستی آن نظرگاهی است که می تواند ما را اجازه دهد از نقطه صفر صلح به نقطه متعالی روابط برویم.

وی ادامه داد: بحث دوستی یک سوم آخر و لایه زبرین صلح هست، بخش اخر پژوهش های مربوط به صلح است که بسیار بحث جدی و مهمی است.

محلاتی با اشاره به ایجاد وزارت تنهایی در انگلیس گفت: از هفته پیش بحث دوستی به صورت جدی وارد عرصه سیاسی و سیاست جهانی درآمد، وقتی دولت انگلیس وزیری برای امور تنهایی انتخاب کرد.

وی افزود: بنده سالهاست می گویم ای کاش در کنار وزارت دادگستری که به دنبال عدالت است ما یک وزارت دوستی هم داشتیم، انگلیس در این مسئله با یک نام منفی پیش قدم شده است.پیشنهاد من این است که وزارت دوستی در ایران ایجاد کنیم هم تئوری اش است و هم نیازش.

سفیر اسبق ایران در سازمان ملل اظهار داشت: روابط بین الملل که بر مبنای منشور ملل متحد استوار است، روی دو پایه قرار دارد. هر دو پایه امروز تحت چالش قرار گرفته است؛ یکی مدارا است و دیگری حسن همجواری که در مقدمه منشور ملل متحد این دو اصل آمده است.

وی ادامه داد: هر دو اصل امروز تحت چالش قرار گرفته است، مدارا یک فضیلت منفی است و بودنش بهتر از نبودنش است، مدارا یعنی ترجیح این است که طرف مقابل وجود نمی داشت ولی حالا که وجود دارد تحملش می کنیم، اصل همجواری هم با فضای مجازی بهم ریحته است؛ چه کسی همجوار ماست؟ دیگر جغرافیا به آن معنای سابق اثر تعیین کننده ای ندارد.

محلاتی تصریح کرد: باید هر 2 اصل منشور ملل متحد باید مورد بازبینی قرار گیرد و به یک جهش تئوری و نظری نیاز داریم، نیاز جامعه جهانی است که از تنهایی بشر رنج می برد.

وی افزود: ارسطو می گوید در جامعه مبتنی بر دوستی به عدالت نیازی نیست اما در جامعه مبتنی بر عدالت همچنان به دوستی نیاز است، در واقع راهی باز می کند که جامعه ای در ذهنمان متصور باشیم که به عدالت نیاز نداشته باشد، جامعه ای که از نظر تئوریک مشکلی ایجاد نمی کند؛ یک جامعه سخاوتمند نیاز به وزارت دادگستری ندارد چون به حقوق هم تجاوز نمی کند.

استاد کالج اُبرلین تصریح کرد: کتاب دوستی به مثابه جهان بینی در 4 بخش و 18 مقاله به موضوع دوستی پرداخته است.

به گزارش ایسکانیوز، کتاب دوستی به مثابه جهان بینی دارای چهار بخش به نام‌های دوستی در ساحت زندگی معنوی جهان، دوستی در روابط بین فرهنگ‌ها، ملل و تمدن‌ها، دوستی در متون پیشین، تاریخ سیر اندیشه دوستی در تمدن اسلامی است و انتشارات هرمس این مجموعه هفده مقاله‌ای را در ۴۴۲ صفحه به زیور طبع آراسته است و از ابتدای سال میلادی به علاقه‌مندان صلح و دوستی عرضه کرده است.

پژوهشکده علوم تاریخی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نشست رونمایی از کتاب «دوستی به مثابه جهان‌بینی: نگرش نوین به مقوله دوستی در تمدن اسلامی و سیاست جهانی» را سه‌شنبه سوم بهمن‌ماه از ساعت 16 تا 18 برگزار می‌کند.

کد خبر: 899918

وب گردی

وب گردی