زیرنویس «دهن گنده‌» حذف شد، وزیر آمد، «روز عقیم» اجرا نشد

روز پنجم جشنواره تئاتر فجر تحت تاثیر حذف نمایش «روز عقیم» از بخش بین‌الملل بود. روزی که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم به تئاتر شهر آمد و نمایش بلژیکی که زمزمه‌ها درباره آن بالا گرفته اجرای دوم خود را پشت سر گذاشت.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، روز پنجم از سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر تحت تاثیر حذف نمایش «روز عقیم» به نویسندگی و کارگردانی حسین کیانی قرار داشت. این نمایش با نامه شورای ارزشیابی و نظارت از جشنواره کنار گذاشته شد.

«روز عقیم» قرار بود روز گذشته، دوم بهمن ماه در دو سانس 18 و 20:30 در تالار چهارسو روی صحنه رود اما به دلایل نامعلوم از حضور در این رویداد تئاتری بازماند.

اما از دیگر اتفاقات مهم روز پنجم جشنواره حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تئاتر شهر بود که مهدی شفیعی، مدیرکل هنرهای نمایشی و پیمان شریعتی، رئیس مجموعه تئاتر شهر هم وی را همراهی می کردند.

وزیر ارشاد با حضور در تئاتر شهر به تماشای نمایش «دریازدگی» از شهر کرج نشست و پس از آن در جمع خبرنگاران درباره هجمه‌هایی که در روزهای گذشته و همچنین مدتی قبل از جشنواره علیه تئاتر به راه افتاده و به نوعی بولتن‌نویسی تبدیل شده سخن گفت.

این روزها هر نمایشی که روی صحنه می رود بیشتر تخریب می‌شود تا تحلیل. این نکته ای بود که اهالی رسانه به وزیر گفتند و نظر او در این باره را خواستند و صالحی هم گفت که چون جزو خوشبین‌ها هستم، فکر نمی‌کنم این اتفاقات به‌گونه‌ای باشد که فضا را به فضای تهدید تصویر کند و حتما همانطور که اشاره شد در حوزه کتاب و موسیقی اقداماتی انجام شده است و تلاش‌هایی صورت گرفته در تئاتر نیز حتما این اتفاق رخ خواهد داد.

استقبال مردم برای تماشای نمایش «هملت» و رو به رو شدن با درهای بسته سالن اصلی تئاتر شهر از حاشیه های دیگر جشنواره سی و ششم در روز پنجم است.

نمایش «هملت» به کارگردانی کریستوفر روپینگ از کشور آلمان در جشنواره امسال حضور دارد و با توجه به اینکه دو سال پیش و در سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر نمایشی به همین نام از کشور آلمان به کارگردانی اوستر مایر حضور داشت و توانست توجه مخاطبان را به خود جلب کند علاقمندان به تئاتر با تصور اینکه این نمایش هم می تواند در همان کیفیت باشد زمان زیادی را صرف در صف ماندن برای ورود به تالار اصلی تئاتر شهر کردند.

روز گذشته با توجه به ازدحام جمعیت درهای ورودی اصلی تئاتر شهر برای مدتی بسته شد. اما «هملت» به کارگردانی روپینگ آن طور که باید نتوانسته انتظار تماشاگران را برآورده کند و بعضی از مخاطبان نمایش دقایقی پس از تماشای این اثر سالن را ترک کردند.

نمایش «جزا» از آذربایجان هم از دیگر آثاری بود که در روز پنجم جشنواره در تالار سایه تئاتر شهر روی صحنه رفت. این نمایش که به زبان ترکی اجرا شد در مجموع نتوانست مخاطبان را راضی نگه دارد و تعدادی از تماشاگران در زمان اجرا سالن را ترک کردند. نداشتن زیرنویس انگلیسی دو مهمان خارجی این نمایش را کمی سردرگم کرده بود.

اما یکی از نمایش هایی که روز گذشته توجه مخاطبان را به خود جلب کرد و تا پایان هیچ تماشاگری از سالن خارج نشد، نمایش «دهن گنده» از کشور بلژیک بود که دیالوگ های آن بخش هایی از صحبت های رهبران و رئیس جمهورهای مقتدر جهان را از زمان یونان باستان تا کنون تشکیل می داد و در قالب اجرایی مدرن ارائه شد.

در این نمایش که تنها یک بازیگر داشت میکروفن های متعددی روی صحنه قرار گرفته بود و بازیگر مرد با قرار گرفتن پشت میکروفن ها به یک رهبر انقلابی و یا یک دیکتاتور تبدیل می شد. اما بیشتر اجرا در نقد سیاست های جنگ طلبانه کشور آمریکا بود و رئیس جمهورهایی که از ابتدا تا به امروز بر این سرزمین حکومت کرده اند را جنگ طلب نشان داد.

یکی از حاشیه های این اجرا انتخاب بخشی از صحبت های نماینده کشور بلژیک در سازمان ملل متحد بود که به حضور مسلمانان در اروپا نقد داشت.

از دیگر نکات حاشیه ای «دهن گنده» حذف بخش هایی از زیرنویس فارسی بود که دیالوگ هایی از زبان یکی از رهبران گفته می شد که مردم را به اعتراض و اغتشاش تحریک می کرد، البته در بخش هایی هم که مسلمانان را در اروپا به اغتشاش و ترور متهم می کرد از زیرنویس حذف شده بود.

501

کد خبر: 899920

وب گردی

وب گردی