سرنوشت بازگشت روهینگیایی ها همچنان در پرده ابهام

بنگلادش اعلام کرد، بازگشت صدها هزار مسلمان روهینگیایی به وطنشان که از خشونت‌ها و ناآرامی‌ها در میانمار فرار کرده‌ بودند طبق برنامه آغاز نخواهد شد و مقدمات بیشتری برای آغاز این روند لازم است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری فرانسه، ‌بنگلادش به دنبال توافق با میانمار بر سر یک چارچوب زمانی دو ساله ،قرار بود امروز (سه‌شنبه) برابر با ۲۳ ژانویه روند گسترده بازگرداندن مسلمانان روهینگیا به وطنشان را آغاز کند اما محمد ابوالکلام، کمیسیونر بنگلادش در امور امدادرسانی به پناهندگان و بازگرداندن آنها به وطنشان اعلام کرد هنوز باید مقدمات بسیاری انجام شود.

وی گفت: ما مقدماتی را که برای بازگرداندن مسلمانان روهینگیا به وطنشان لازم است را هنوز تکمیل نکرده‌ایم. هنوز مقدمات بسیاری باید انجام شوند.

از اوت سال گذشته میلادی حدود ۶۸۸ هزار مسلمان روهینگیایی در پی عملیات نظامی ارتش میانمار در استان راخین به بنگلادش فرار کردند؛ عملیات نظامی که سازمان ملل آن را برابر با "پاکسازی قومی" می‌داند.

آنها در کمپ‌های پرجمعیت که از امکانات بسیار کمی برخوردار بودند،‌ اسکان داده شدند و داستان‌های هولناکی را از تجاوز، قتل و شکنجه به دست ارتش میانمار یا بوداییان تعریف کردند.

به دنبال خشم جهانی نسبت به این وضعیت، بنگلادش و میانمار اوایل ماه جاری میلادی توافق کردند که این آوارگان در روندی که گفته می‌شود نزدیک به دو سال طول می‌کشد، به وطنشان بازگردند.

گروه‌های حقوق بشر و سازمان ملل تاکید دارند که هرگونه بازگشت به وطن باید به صورت داوطلبانه صورت گیرد. در حال حاضر گزارشاتی وجود دارد مبنی بر این که محل سکونت مسلمانان روهینگیا در میانمار به آتش کشیده شده و با خاک یکسان شده است

کد خبر: 900025

وب گردی

وب گردی