«خارج از دید» منجر شد جوانان گول هر ادعای کذبی را نخورند

رئیس دانشگاه صدا و سیما گفت: بزرگترین دستاورد مستند «خارج از دید» این است که نسل جوان را نسبت به آنچه رخ داد آگاه می‌کند و باعث می‌شود که در آینده گول هر ادعای کاذبی را نخورند و دنبال مستندات باشند.

به گزارش ایسکانیوز، «شهاب اسفندیاری» رئیس دانشگاه صداوسیما درباره مستند «خارج از دید» گفت: نکته مهمی که این مستند و مستندهای مشابهی مثل قائم مقام دارند این است که اگر منابع آرشیوی ما در اختیار مستند سازان انقلابی و پژوهشگران متعهد قرار بگیرد مشخص می‌شود بسیاری از ناگفته‌هایی در تاریخ انقلاب وجود دارد که متاسفانه ما به آنها نپرداختیم و به دلیل خلا‌ائی که وجود داشته رسانه‌های بیگانه و دشمنان از آن‌ها سو استفاده کرده و روایت‌های خود را قالب کردند.

وی ادامه داد: در حالی که اگر ما با استفاده از همین منابع و مستنداتی که وجود دارد، ‌روایت‌های خودمان را داشته باشیم بسیاری از حقایق روشن شده و شبهات رفع می‌شود و در این زمینه آرشیو صدا و سیما حرکت خوبی را شروع کرده است.

اسفندیاری افزود:‌ ما هم در دانشگاه صدا و سیما اساتید و دانشجویان را تشویق کردیم که در تهیه پایان نامه‌ها و کارهای پژوهشی‌شان بیشتر به سمت تحقیق درباره منابع آرشیوی سوق پیدا کند. اتفاقا امروز در دانشگاه ما کارگاه آشنایی اساتید با سامانه‌های تحقیقی آرشیوی بود و با توجه به اینکه آرشیو صدا و سیما دیجیتالی شده است الان تحقیق‌ها خیلی راحت‌تر شده و این موضوع امکان تولیدهای بیشتر را در آینده فراهم خواهد کرد.

سرپرست دانشگاه صدا و سیما ادامه داد: نکته بعدی این است که شاید بسیاری از مطالبی که در این مستند و مستندهای مشابه پخش و دیده می‌شوند در گذشته امکان پخش‌شان از تلویزیون نبوده و تصور می‌شده که اگر حرف مخالفان را پخش کنیم که در آن به نظام توهین می‌کنند و ادعایی که از بیرون مطرح می‌شود، همگی می‌توانند به شایعه و یا ترویج آن دیدگاه دامن بزنند.

وی در ادامه بیان داشت: تا الان احتیاط و وسواس‌های بی‌جا مانع از بسیاری روشنگری‌ها بوده و الان این نگاه اصلاح شده و مدیران رسانه متوجه شدند که اگر برخی مسائل را نگوییم دیگران دست روی دست نخواهند گذاشت و حقایق را تحریف خواهند کرد.

اسفندیاری ادامه داد: حتی این را پذیرفتند که برخی توهین، شعارهای تند و ادعاهای خلاف واقع در آن زمان مطرح بوده که تلویزیون متاسفانه در همان موقع از پخش و نقد همزمان آنها خودداری کرده است. شاید اگر در همان زمان رسانه ملی شبهاتی که در فضای عمومی منتشر می‌شد را پخش می‌کرد و بلافاصله جواب منطقی داده می‌شد بسیاری از حوادث 88 اتفاق نمی‌افتاد. وقتی ما در آن زمان کرکره تلویزیون را پایین کشیدیم و بعد از مناظره‌های شدید و حساس و تند، سکوت مطلق خبری حاکم کردیم،‌ خودش به بسیاری از شبهات دامن زد.

وی افزود:‌ در حالیکه اگر مثل امروز با اعتماد به نفس همه حرف‌های مخالفین را پخش می‌کردیم و جواب منطقی با استدلال و سند داده می‌شد واقعا خیلی‌ها دچار شبهه نمی‌شدند و فضا غبار آلود نمی‌شد. امروز هم بیشترین تصویری که مستند «خارج از دید» داشته بر نسل جوانی است که شاید خودشان در آن ماجراها نبودند و امروز با یک فاصله وقتی به آن روزها نگاه می‌کنند می‌بینند که چقدر ادعاها و اتهاماتی که آن زمان علیه فرایند انتخابات و نظام آن زمان مطرح می‌شد بی پایه و اساس بوده است و به نظرم همین خودش بزرگترین دستاورد این آثار است که نسل جوان را نسبت به آنچه رخ داد آگاه می‌کند و باعث می‌شود که در آینده گول هر ادعای کاذبی را نخورند و دنبال مستندات باشند.

منبع: فارس

کد خبر: 900034

وب گردی

وب گردی