قصه‌گویان ترکیه داستان‌های مولانا را روایت می‌کنند

کودکان و نوجوانان ترکیه مخاطبان داستان‌های هزار و یک‌شب و مولانا در شهرهای مختلف این کشورند.

به گزارش ایسکانیوز از امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان،‌ یک قصه‌گوی ترکیه‌ای از نقل قصه‌ها و شعرهای مولانا برای کودکان این کشور خبر داد و گفت: «ما داستان‌هایی از هزار و یک شب و روایت‌های مولانا را برای فرزندان‌مان نقل می‌کنیم. این نقل‌ها در کتابخانه‌ها، بیمارستان‌ها، کافه‌ها، پارک‌ها و دیگر مراکز عمومی رخ می‌دهد.»

بیزا آکیوز درباره‌ی آغاز به کار حرفه‌ای خود در این زمینه گفت: «من در رشته‌ی زبان و ادبیات آلمانی درس خواندم و با قصه‌گویی حرفه‌ای در این زمان آشنا شدم. والدین من قصه‌گوهای خوبی هستند و ما در جمع‌های خانوادگی همیشه قصه شنیده‌ایم و من همیشه برای این جمع قصه گفته‌ام. بعدتر وقتی علاقه‌ی مخاطبانم را دیدم این حرفه را به صورت جدی‌تر دنبال کردم.»

او از استقبال مخاطبان کودک این کشور از قصه‌ها خبر داد: «من برای مخاطبان خردسال و بالای 9 سال قصه می‌گویم. آن‌ها در طول شنیدن قصه‌های هزار و یک‌شب آرام می‌نشینند و این قصه‌ها را تا انتها گوش می‌کنند. قصه‌های مولانا نیز بخشی از روایت‌هاست چون او قصه‌گوی بزرگی است.»

وی شیوه‌ برخورد مخاطبان با این داستان‌ها را یکسان دانست: «قسمتی از داستان‌ها دروغ و قسمتی از آن‌ها حقیقت است. حقیقت در دروغ پنهان شده است. مخاطب این را می‌داند و به کشف دست می‌زند. بنابر این نمی‌توانم بگویم آن‌ها کدام یک از این داستان‌های قدیمی را دوست دارند. به نظر من عنصرهای زیادی هستند که داستان را تشکیل می‌دهند و برای دوست داشتن داستان صرفا یاد دادن چیزی به واسطه‌ی آن‌ها کافی نیست.»

این نویسنده ادامه داد: «در داستان باید هر چیزی که مرتبط با انسانیت است وجود داشته باید. غم، شادی، اشک، بدی و خوبی. چون زندگی همین‌طور است. وقتی کودک این نوع داستان‌ها را بشنود، آن‌ها را دوست خواهد داشت.»

او در باره‌ی نفوذ فن‌آوری در ترکیه و شیوه‌ی مقابله با آن نیز سخن گفت: «ترکیه هم از دنیای آی‌پد و تلفن دور نمانده اما ما بر ضد آن‌ها هستیم. شبکه‌های اجتماعی آن‌قدر زیاد شده است که بچه‌ها در آن‌ها خفه می‌شوند. در این زمان است که قصه‌گوها خودشان را نشان می‌دهند، چون هر چیزی زاده می‌شود نیرویی بر علیه آن شکل می‌گیرد پس من گسترش آن را وحشتناک نمی‌دانم چون قصه‌گویی حرفه‌ای در ترکیه پنج سال است که دوباره احیا شده است.»

بیزا آکیوز به عنوان سردبیر و مشاور برای رادیو و تلویزیون ملی ترکیه فعالیت کرده است و بعدها نویسنده‌ی انیمیشن‌های گوناگونی همچون «گریل کوچک»، «برادر عزیزم»، «ذغال سنگ»، «سلابی و لک لک» بوده است. او هم‌اینک عضو انجمن قصه‌گویی بین‌المللی در شبکه اکیوز است.

بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری روز 5 بهمن 1396 با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان می‌دهد.

502

کد خبر: 900081

وب گردی

وب گردی