باید سرنوشت فنی صنعت برق را به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بسپاریم/ قیمت برق افزایش نمی‌یابد

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: ما باید سرنوشت صنعت برق را به افراد تحصیلکرده دانشگاهی و نخبگان گره بزنیم، باید ارتباط صنعت و دانشگاه را جدی بگیریم و از شکل تعارفات مبنی براینکه از دانشگاه حمایت می‌کنیم باید خارج شویم.

همایون حائری معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در پاسخ به سوال خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز در رابطه با تعامل وزارت نیرو با شرکت‌های دانش بنیان گفت: ما باید سرنوشت صنعت برق را به افراد دانشگاهی و نخبگان گره بزنیم چون ما بهترین نیروی تحصیلکرده و فارغ التحصیل در کشور داریم؛ بنابراین این ارتباط صنعت و دانشگاه را باید جدی بگیریم و تقویت کنیم.

حائری افزود: باید سرنوشت فنی صنعت برق را در اختیار فارغ التحصیلان دانشگاهی بسپاریم.

او تصریح کرد: رویکردی که وزارت نیرو در پیش گرفته و برنامه‌هایی که وزیر نیرو دارند، براساس آن می‌خواهیم ارتباط صنعت و دانشگاه را به یک شکل جدیدتر و موثرتری انجام دهیم. این همه جوانان تحصیلکرده که از کشور خارج می شوند، کشورهای دیگر بیشتر از دانش آن‌ها بهره مند می‌شوند، باید شرایط را به گونه ای فراهم سازیم که از این قشر دانشگاه‌ها حمایت اساسی صورت گیرد.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایسکانیوز، در خصوص اهمیت اقتصاد برق گفت: بهترین ارزش افزوده‌ای که می‌توانیم در این صنعت داشته باشیم و بتوانیم بهره‌وری اقتصادی را افزایش دهیم، مدیریت مصرف است چرا که اگر بتوانیم مدیریت مصرف را کنترل کنیم، دیگر نیازی به احداث نیروگاه در کشور نیست.

به گفته حائری با صرفه‌جویی برق می‌توان سهم زیادی از ظرفیت‌های نصب شده را نیز آزاد کرد و با توجه به اینکه در حال حاضر رشد مصرف انرژی در ایران با GDP هماهنگی ندارد، ضروری است که به موضوع مدیریت مصرف توجه ویژه‌ای شود.

با اشاره به اهمیت مدیریت عرضه و تقاضا اظهار کرد: برای اینکه سرمایه‌ها در صنعت برق هدر نرود و بتوانیم میزان مصرف انرژی را سروسامان دهیم، لازم است که به دنبال مدیریت تقاضا و مصرف انرژی برویم.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با بیان اینکه سال گذشته ۵۵ هزار و ۴۴۳ مگاوات مصرف برق داشته‌ایم، عنوان کرد: این عدد نسبت به سال قبل ۵ درصد رشد داشته است و باید به این موضوع توجه کرد که مدیریت تقاضا صرفا توسط صنعت برق صورت نمی‌گیرد و برای این مهم ضروری است تا مشارکت مردم جذب شود.

معاون وزیر نیرو با تاکید بر اینکه صنعت برق نمی تواند به تنهایی مدیریت تقاضا را در زمینه مصرف برق عملیاتی کند، گفت: ما ممکن است در مدیریت عرضه بتوانیم به صورت متمرکز عمل کنیم اما در مدیریت تقاضا قطعاً با کمک مردم و سایر نهادها باید برنامه ها را پیش ببریم.

حائری میزان مصرف انرژی در ایران را بدترین نوع مصرف در دنیا ذکر کرد و گفت: این مصرف باید بدون اینکه مشکلی در رفاه اجتماعی و توسعه ملی کشور ایجاد کند، با کمک مردم، سایر نهادها و وزارتخانه ها منطقی شود.

معاون وزیر نیرو همچنین در پاسخ به سوالی در مورد تاثیر کمبود بارندگی‌ها در تولید برق گفت: در زمان اوج مصرف، حدود 10 هزار مگاوات از برق کشور توسط نیروگاه‌های آبی تامین می‌شود.

حائری افزود: در صورت ادامه روند کنونی بارش‌ها، ابتدا بر موضوع مدیریت مصرف متکی هستیم و دومین اقدام در مدار بودن کامل نیروگاه‌های حرارتی است و علاوه بر این‌ها، باید از حداقل موجودی مخازن آبی، بدون اینکه مشکلی در تامین آب بخش کشاورزی پیش بیاید، برای تولید برق استفاده کنیم.

402

کد خبر: 900093

وب گردی

وب گردی