چهره دین‌مدار دانشگاه را به شکلی دقیق تر در جامعه بازتاب دهیم

نشست هم اندیشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، قائم مقام و برخی مسئولان وزارتخانه با رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها و معاونان نهاد با هدف همفکری و تبادل نظر درباره مسائل فرهنگی، اجتماعی، عصر روز دوشنبه برگزار شد

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از وزارت علوم و تحقیقات، دکتر منصور غلامی، هدف از این نشست را شناخت بیشتر مسئولان وزارت علوم و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری از ظرفیت ها و فعالیت های یکدیگر و افزایش تعامل برای خدمت رسانی بهتر به دانشگاهیان اعلام کرد.

وی تاکید کرد: هم اکنون هماهنگی و هم افزایی مناسبی میان روسای دانشگاهها و روسای دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری وجود دارد که این موضوع به مدبریت و اداره بهتر دانشگاهها کمک می کند.

وزیر علوم با اشاره به نقش مهم دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها در رشد فعالیت های فرهنگی و اجتماعی دانشجویان گفت: همه ما مسئولان باید به توسعه مشارکت دانشجویان در تشکل‌های دانشجویی، انجمن های علمی و کانون های فرهنگی کمک کنیم چرا که این موضوع به کاهش آسیب های اجتماعی در محیط دانشگاهها کمک می کند.

دکتر غلامی با اشاره به برخی از انتقادات به فضای دانشگاهها گفت: براساس پژوهش‌های علمی انجام شده، سطح دینداری و میزان اعتقاد به ارزش ها و هنجارهای دینی و ملی در سطح مطلوبی قرار دارد و اگر انتقادی مطرح می‌شود عمدتاً مبتنی بر یک رویکرد آرمانگرایی است و برخی همه واقعیت های موجود از جمله بخش مثبت و مطلوب فضای دانشگاهها را نادیده می گیرند.

وزیر علوم تصریح کرد: باید نقاط ضعف موجود در دانشگاهها را با مطالعه شناسایی و به صورت ریشه ای حل کنیم و امکانات و ظرفیت ها را مبتنی بر یک برنامه ریزی علمی، دقیق و جامع برای حل مشکلات به کار گیریم.

در ادامه این نشست، حجت الاسلام و المسلمین محمدیان، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها گفت: دکتر منصور غلامی، وزیر علوم از شخصیت های متدین، متعهد و انقلابی است که امروز سکان اداره آموزش عالی کشور را برعهده دارد و وجه اخلاقی وی مایه افتخار است.

وی افزود: بخش عمده افتخارات کشور امروزه به دستاوردهای حوزه علم و فناوری مرتبط است و این موضوع نشان دهنده اهمیت فعالیت مسئولان وزارت علوم برای هدایت علم و فناوری کشور در مسیر صحیح است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها اظهار داشت: بر اساس مطالعات موجود و تحقیقات میدانی، سطح دین داری در جمع دانشگاهیان قطعاً از متوسط جامعه بالاتر است و اکثریت دانشگاهیان به انجام فرائض و شعائر دینی بویژه اقامه نماز اهتمام دارند.

وی با اشاره به طرح پژوهشی، «سیمای زندگی دانشجویی» که توسط وزارت علوم انجام شده است گفت: این طرح نشان می دهد که دانشجویان اعتقادات دینی استواری دارند و در مناسک دینی نیز شرکت می کنند؛ که باید واقعیت های مرتبط با چهره دین‌مدار دانشگاه را به شکلی دقیق تر در جامعه بازتاب دهیم.

حجت الاسلام و المسلمین محمدیان با اشاره به فعالیت های فرهنگی و اجتماعی دانشجویان گفت: مدافع ایجاد یک فضای تک صدایی در دانشگاه ها نیستیم و دانشجویان معتقد به دین اسلام و نظام جمهوری اسلامی ایران با هر گرایش و تفکر سیاسی می توانند در دانشگاه فعالیت کنند. هر چند که دانشگاه ها نباید محملی برای فعالیت جریان های ضدانقلاب باشند.

در ادامه این نشست، سایر اعضای حاضر در جلسه دیدگاه‌های خود را در مورد همکاری‌های مشترک بیان کردند.

204

کد خبر: 900144

وب گردی

وب گردی