راهکار کاهش و  کنترل  آلودگی هوا  استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی است

کارشناسان معتقدند برای رفع ترافیک در شهر تهران باید استفاده از حمل و نقل عمومی فرهنگ سازی شده تا افراد به جای استفاده از خودرو های شخصی به وسایلی مانند اتوبوس و مترو روی بیاورند.

حسین طالبی -ایسکانیوز: مسئولان شهری و شهرداری از زمانی که با معضل ترافیک در تهران روبرو شده اند ، دنبال چاره ای برای فرار و حل این مشکل بزرگ بوده اند. توسعه خیابان ، احداث اتوبان و بزرگراه ، مترو ، اجرای طرح ترافیک و استفاده از اتوبوس و مینی بوس و....از جمله طرح های اجرا شده است ،البته این طرح درست و غلط یا استاندارد و غیر استاندارد طراحی و تدوین و به مرحله اجرا رسیده است.
اما امروز چرا با همه کارهای انجام شده از سوی مسئولان مربوط در این حوزه بازهم با معضل ترافیک روبرو هستیم ،آیا دلیلش عدم کارآیی و صلاحیت مدیران قبلی است که نتوانسته اند به درستی مدیریت کرده و تا حدی از این معضل بکاهند و یا دلایل دیگری دارد.

باید استفاده از حمل و نقل عمومی فرهنگ سازی شود

به گفته یک کارشناس مسائل شهری برای رفع ترافیک در شهر تهران باید استفاده از حمل و نقل عمومی فرهنگ سازی شده تا افراد به جای استفاده از خودرو های شخصی به وسایلی همچون اتوبوس و مترو روی بیاورند.
وی می گوید: بدون شک استفاده از وسایل نقلیه شهری فقط نیاز به فرهنگ سازی دارد ،اما فقط یک بعد آن مربوط به فرهنگ می شود و ابعاد دیگر این ماجرا مربوط به مسئولان می شود تا کاری کنند و راهکاری به شهروندان ارائه کنند تا رضایت شهروندان را از هر لحاظ جلب کنند.


توسعه بزرگراه و اتوبان های شهر تهران


این کارشناس شهری میگوید: موضوع دیگری را که می توان به آن پرداخت، توسعه بزرگراه و اتوبان های تهران است ،با وجود بالا رفتن جمعیت تهران که امروز بیش از چند میلیون نفر در داخل شهر درحال زندگی و کار هستند ، طبعا اتوبان ، بزرگراه خیابان ها باید از شکل قدیمی خود درآمده و براساسجمعیت فعلی و افزایش وسایل نقلیه شخصی که در خیابان ها تردد دارند طراحی و توسعه یابد.اگر با افزایش جمعیت ، اتوبان یا خیابان ها در حالت اولیه خود بمانند ، ترافیک سنگین و در نتیجه آلودگی هوا و مشکلات عدیده دیگر که امروزه با آن درگیر هستیم بیشتر می شود.

مشکلات مترو شهری


وی با اشاره به اینکه قطارهای زیرزمینی بیشترین سهم را در حمل و نقل شهری دارند و مسافران با هزینه اندکی برای شارژ بلیت یا خرید بلیت می پردازند به مقصد مورد نظر خود سفر می کنند می گوید: هرچند سال یکبار 1 یا 2 خط به متروی تهران اضافه می شود که مسافران را از شمال به جنوب و از غرب به شرق جابه جا می کند و مترو هم مانند اتوبان یا خیابان ها براساس افزایش جمعیت باید توسعه یابد ، اتاقک ها کوچک این قطارها نسبت به جمعیت امروز تهران بسیار نامناسب است و برخی از شهروندی بعد از سفر خود با قطار دچار تنش شده و دیگر مایل به استفاده از مترو نیست و از جمله معایب دیگر مترو نبود سیتم گرمایشی ، سرمایشی که باعث ناراحتی مسافران قطار در فصول زمستان و تابستان می شود.

اتاق فکر مسئولان تشکیل شود

اتوبوس ها بخش عمده و مهم حمل و نقل عمومی محسوب می شوند، اما بیشتر اتوبوس های درون شهر که به کار سرویس دهی به مردم می پردازند ،قدیمی ،خارج از استاندار و دودزا هستند که باعث آلودگی بیشتر هوا می شود و همین امر باعث شده شهروندان تهرانی از اتوبوس درون شهری زیاد استفاده نکنند و بیشتر از ماشین و یا موتورهای شخصی خود استفاده کنند .

کارشناس امور شهری با بیان این مطلب می گوید: در موضوع ترافیک و آلودگی هوا به حوزه های دیگر که باعث حجم ترافیک و افزایش آلودگی هوا می شود می توان اشاره کرد ، اما برای رفع معضلات حاشیه ای که کنترل نکردن آن باعث بوجود آمدن مشکلات عمده و بزرگ مانند ترافیک می شود ، باید اتاق فکرتوسط مسئولان تشکیل شود. تا از مشکلات پیشگیری کرده یا درصورت بروز مشکل راه حلی درست برای آن بیندیشند .

تنها راهکار استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی است

" دکتر گیتی اعتماد "در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز می گوید: در یک شهر چند میلیونی مانند تهران و با وضعیت خاص جغرافیایی آن که در کوه های البرز محصور است کمبود بارندگی و به ویژه باد کافی است وجود آلاینده ها درشهروپیرامون آن نمود بیشتر پیدا کند.
وی ادامه می دهد: صنایع آلاینده که درغرب تهران واقع شده درست درجهت باد غالب منطقه قرار دارد و وجود میلیون ها خودرو با مصرف زیاد سوخت و مشکلات فنی و از همه بدتر مصرف سوخت غیراستاندارد باعث بروز آلودگی در تهران و شهرهای بزرگ می شود.

اعتماد می گوید : بنابراین اگر بخواهیم ترافیک را تعدیل یااصلاح کنیم -که نتیجه آن حتما بهبود آلودگی هوا و رفع مشکلات اقتصادی واجتماعی و سلامتی خواهد بود- تنها یک راه وجود دارد و آن استفاده از حمل ونقل عمومی است.
این دکتری شهرسازی تاکید می کند: در تهران کمتر از 30 درصد از تردد ها با نقلیه های عمومی مانند اتوبوس و مینی بوس دودزا بوده ، که این آمار در کنار وضعیت نامساعد ترافیک و آلودگی هوا بسیار نامطلوب است پس باید میزان سهم حمل ونقل عمومی به خصوص ریلی درشهروحومه بسیار افزایش یابد ،البته این کار نیاز به ایجاد زیرساخت ها وفرهنگ سازی فراوان دارد.


706

کد خبر: 900220

وب گردی

وب گردی