حمله ترکیه به عفرین اشتباه بود

مایکل روبین مقام سابق پنتاگون می گوید ترکیه با حمله به عفرین دچار یک اشتباه بزرگ شده و ممکن است در نهایت آن را ببازد.

به گزارش ایسکانیوز، مایکل روبین مقام سابق وزارت دفاع آمریکا و کارشناس مسائل کردها در اندیشکده امریکن اینترپرایز درباره تهاجم اخیر ترکیه به مناطق تحت کنترل کردهای سوریه در شمال سوریه از جمله کانتون عفرن به شبکه سی ان بی سی گفت: ترکیه در حمله به عفرین با هماهنگی با روسیه اقدام کرده است اما مشکل بزرگ حرکت ترکیه به سمت سوریه این است که خارج از ناتو اقدام کرده است.

وی معتقد است تهاجم ترکیه به عفرین به سبب این که یک اشتباه بزرگ بوده ممکن است به شکست این کشور در این عملیات منجر شود. وی دلیل این امر را اقدامات ترکیه در اخراج نیروهای امنیتی و نظامی نخبه پس از کودتای نافرجام 2016 می داند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه بر این باور است اردوغان در حباب هایی از تملق گرفتار شده و ممکن است آگاه نباشد که در واقع، نیروهای نظامی این کشور آمادگی لازم را ندارند. حتی ممکن است حمله ترکیه به عفرین انتقام پ.ک.ک را در شهرهای ترکیه و دیگر جاها مانند پاتوق های عمومی به همراه داشته باشد. ترکیه در مقابله با چنین اقداماتی به شدت نامطلوب عمل کرده است.

ربکا رباریچ یکی از سخنگویان پنتاگون درباره موضع کشورش پیرامون حمله ترکیه به عفرین به این شبکه تلویزیونی گفته است ما نگرانی های مشروع ترکیه را درباره پ.ک.ک درک می کنیم اما آمریکا هیچ حمایتی از پ.ک.ک نکرده است. ما از همه طرفین می خواهیم از تنش ها بکاهند و بر هدف مشترک که شکست داعش است تمرکز کنند.

مایکل روبین درباره دلیل تمرکز ترکیه بر حمله به متحدان کرد آمریکا در سوریه گفت: دولت ترکیه آتش خشم احساسات ضد آمریکایی را شلعه ورتر می کند و این ابزاری است که اردوغان آن را مفید دانسته است. وی درباره احتمال بسته شدن پایگاه اینجرلیک ترکیه بر هواپیماهای آمریکایی گفت: آمریا دیگر به این پایگاه وابسته نیست. این کشور اکنون بر غرب رومانی تمرکز کرده است. واشنگتن همه تخم مرغ هایش را در یک سبد قرار نمی دهد.

استیون کوک کارشناس نظامی نیز بسته شدن اینجرلیک را زیاد مهم نمی داند زیرا به گفته وی اکنون ستاره داعش در حال افول کامل است و این پایگاه دیگر مانند گذشته اهمیت زیادی ندارد.

کد خبر: 900262

وب گردی

وب گردی