پذیرش دانشجو بر اساس سابقه تحصیلی نه تست‌زنی

در نیم‌سال دوم تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی آنهایی پذیرفته می‌شوندکه سوابق تحصیلی بهتری دارند.

هفته جاری را می‌توان به‌عنوان هفته «آزمون» نامید؛ هفته‌ای که متقاضیان تحصیل در دوره‌های آموزشی از کاردانی تا کارشناسی‌ارشد به دنبال ثبت‌نام در یکی از این مقاطع هستند. ثبت‌نام کنکور سراسری سال 97، ثبت‌نام پذیرش دوره‌های کاردانی و کارشناسی پیوسته، ناپیوسته و تکمیل‌ظرفیت ارشد دانشگاه آزاد اسلامی از مهم‌ترین رویداد‌های این هفته است.
اما در این میان دانشگاه آزاد اسلامی که به تازگی و در راستای همکاری با وزارت علوم دوره‌های بدون آزمون خود را حذف و پذیرش بر مبنای سوابق تحصیلی کرده است، در چهار دوره دانشجو می‌پذیرد. بر این اساس ثبت‌نام براساس سوابق تحصیلی در مقاطع کاردانی پیوسته و ناپیوسته نیمسال دوم ۹۷-۹۶ دانشگاه آزاد اسلامی از روز گذشته آغاز شد و تا چهارشنبه ۱۱بهمن ادامه دارد. متقاضیان می‌توانند ۲۰ رشته/ محل در مقطع کاردانی ناپیوسته و در یک رشته و ۲۰ محل دانشگاهی در مقطع کاردانی پیوسته را انتخاب کنند.

همچنین ثبت‌نام براساس سوابق تحصیلی در مقاطع کارشناسی پیوسته و ناپیوسته نیمسال دوم 97-96 که از پنجشنبه 28 دی‌ماه آغاز شده تا چهارشنبه 11بهمن ادامه خواهد داشت. تمام متقاضیان در صورت تمایل و داشتن شرایط لازم بعد از تهیه کارت اعتباری، نسبت به ثبت‌نام در 20 رشته‌محل اقدام کنند.

شرایط سوابق تحصیلی به چه صورت خواهد بود؟

اما یکی از ابهاماتی که متقاضیان حضور در این دوره‌های تحصیلی دارند، مبنای پذیرش و چگونه محاسبه سوابق تحصیلی خواهد بود.

امیرضا شاهانی، رئیس مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» توضیحاتی را درباره شاخص سوابق تحصیلی برای پذیرش در این چهار دوره داد. او درباره مبنای پذیرش در دوره کارشناسی پیوسته گفت: «در این روش معدل کتبی داوطلبان واجد شرایط ملاک و مبنای پذیرش قرار می‌گیرد و اسامی پذیرفته‌شدگان در یک مرحله و به‌طور یکجا اعلام می‌شود. هر داوطلب براساس معدل کتبی دیپلم به اولین کد رشته/محل انتخابی که از نظر علمی برتری دارد، در صورت وجود ظرفیت معرفی می‌شوند.»

او افزود: «از آنجا که پذیرش داوطلبان صرفا براساس سوابق تحصیلی (معدل کتبی دیپلم) صورت می‌پذیرد و نظر به اینکه دروس امتحانی داوطلبان دیپلمه با توجه به نوع دیپلم آنان (ریاضی، تجربی، انسانی و...) متفاوت است، لذا چنانچه نوع دیپلم داوطلب با گروه آزمایشی که متقاضی آن می‌شود متفاوت باشد، درصد اعمال معدل کتبی متفاوت خواهد بود.»

شاهانی درباره شاخص سوابق تحصیلی در دوره کارشناسی ناپیوسته نیز گفت: «گزینش براساس معدل مقطع کاردانی داوطلب و با توجه به تجانس گروه عمده تحصیلی رشته انتخابی با رشته‌ای که داوطلب در آن فارغ‌التحصیل شده است، صورت می‌پذیرد، به‌طوری که در صورت یکسان بودن گروه‌های عمده تحصیلی، حداکثر تاثیر معدل صورت گرفته و در غیر این صورت حداقل ضریب تاثیر معدل لحاظ خواهد شد. »

گفتنی است، نظر به اینکه گزینش نهایی داوطلبان در این مرحله از آزمون براساس معدل کل دوره کاردانی (فوق دیپلم) انجام می‌گیرد، لذا ترتیب تقدم یا تأخر کد رشته/ محل‌های انتخابی توسط داوطلب هیچگونه تاثیر یا امتیازی در گزینش نهایی نخواهد داشت و اولویت صرفا براساس علایق داوطلب است.

او همچنین درباره دوره‌های کاردانی ناپیوسته نیز گفت: «در این روش معدل کتبی داوطلبان واجد شرایط ملاک و مبنای پذیرش قرار می‌گیرد و اسامی پذیرفته‌شدگان در یک مرحله و به‌طور یکجا اعلام می‌شود. هر داوطلب براساس معدل کتبی دیپلم به اولین کد رشته/ محل انتخابی که از نظر علمی برتری دارد (در مقایسه با سایر داوطلبانی که شرایط مشابه وی را دارند) در صورت وجود ظرفیت معرفی می‌شوند.»

شاهانی در پایان همچنین درباره دوره‌های کاردانی پیوسته نیز افزود: «در این روش معدل کتبی داوطلبان واجد شرایط ملاک و مبنای پذیرش قرار می‌گیرد و اسامی پذیرفته‌شدگان در یک مرحله و به‌طور یکجا اعلام می‌شود. هر داوطلب براساس معدل کتبی دیپلم به اولین کد رشته/ محل انتخابی که از نظر علمی برتری دارد (در مقایسه با سایر داوطلبانی که شرایط مشابه وی را دارند) در صورت وجود ظرفیت معرفی می‌شوند.»

منبع: فرهیختگان

کد خبر: 900284

وب گردی

وب گردی