برای درمان هوای اهواز

پدیده ریزگردها موضوعی نیست که سابقه‌ای کوتاه‌مدت داشته باشد، بلکه به دلیل عملکرد ما در سنوات قبل است، همان‌گونه که مستحضر هستید، بخشی از این عوامل، کانون‌های داخلی است و بخش دیگر خارجی، همچون پدیده‌ای که طی روزهای اخیر در اهواز جریان داشت، در چند روز کانونی خارجی و از کشور عراق بود و طی روزهای اخیر این پدیده از داخل ایران و از کانون تالاب هورالعظیم بوده است.

آنجا میدان نفتی آزادگان داریم که فعالیت در آنجا باعث خشک شدن این تالاب شود. این نوع مناطق وقتی آب آنها خشک می‌شود، با کوچک‌ترین باد یا تغییر آب و هوا زمینه برای شکل‌گیری ریزگردها به وجود می‌آید.

برای جلوگیری از این پدیده، همان داستان قدیمی تکرار می‌شود. یک‌سری عملیات کوتاه‌مدت و بلندمدت باید صورت گیرد تا در بلندمدت تاثیر آن مشاهده شود.

مهم‌ترین چیزی که باعث می‌شود خاک به جریان دربیاید، پوشش گیاهی است؛ از علف هرز و گیاهان بیابانی گرفته تا درختان و جنگل‌ها. این پوشش باعث می‌شود خاک‌ها به هم بچسبند و جابه‌جا نشوند. نباید اجازه داد منابع آب‌ها در تالاب‌ها و رودخانه‌ها کاهش پیدا کند.

به‌طور کلی در کوتاه‌مدت، سازمان منابع طبیعی می‌تواند با کاشت نهال تاثیرگذار شود. در برخی جاها پدیده مالچ‌پاشی می‌تواند موثر باشد. البته در این حوزه نیز فضای گسترده‌ای وجود دارد؛ به این معنی که برخی مالچ‌ها نفتی است و برخی دیگر که محققان آن را ارائه کرده‌اند، به محیط‌زیست آسیب نمی‌زنند.

البته این عملکردها به صورتی نیست که الان اقدام کنیم و فردا نتیجه آن را ببینیم و همه این مساله و راه علاج آن بستگی به رفتار مسئولان دارد، البته تعطیلی دانشگاه‌ها به خاطر سلامت انسان‌ها است. وجود آثار زیانبار بمب‌های شیمیایی در این مناطق باعث می‌شود وقتی تغییرات آب و هوایی ریزگردها را به دنبال می‌آورد، این مواد سمی که تا 100 سال از بین نمی‌رود، در فضای اطراف خود حرکت کند و آثار زیانباری بر انسان‌ها بگذارد، بنابراین این تعطیلی باید باشد. اقدامات دیپلماتیک و استفاده از لایه‌های حفاظتی در اطراف شهرها برای زمین‌های خشک و بیابانی می‌تواند این مشکلات را تا حدودی حل کند. پیش‌بینی می‌کنم اگر این موضوع به همین صورت ادامه پیدا کند، این ریزگردها تشدید می‌شود. افزایش روزهای گردوغباری خوزستان در طول یک سال از مصادیق این موضوع است. نکته مهم این است که تا به امروز متاسفانه سراغ بنده نیامده‌اند. بعضی جاها این راه حل را انتخاب نمی‌کنند یا مثلا می‌گویند اساتید طرحی ندارند، ولی من در همین اهواز چندین نفر را می‌شناسم که برای این مشکل چندین طرح اجرایی دارند، ولی کسی سراغ آنها نمی‌آید. بنده با یک‌سری از دوستانم، مالچ خاصی را آماده کردیم و به مسئولان ارائه دادیم و فقط از آنها تکه زمینی درخواست کردیم که این مالچ‌ها را که اتفاقا دوستدار طبیعت نیز بود، آنجا به صورت آزمایشی اجرایی و پخش کنیم، اما هیچ استقبالی نکردند.

کد خبر: 900286

وب گردی

وب گردی