قطعه‌سازی بال پرواز خودروسازی/ نقدینگی معضل اصلی صنعت قطعه‌سازی

بنا به آمار موجود در حال حاضر بیش از 2 هزار واحد تولیدی قطعه سازی در کشور وجود دارد که از این تعداد، یک هزار و 200 واحد آن به تولیدکنندگان رسمی و دارای مجوز و 800 واحد دیگر نیز مربوط به قطعه‌سازان غیررسمی و بدون شناسنامه تعلق دارد.   

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ صنعت قطعه‌سازی نقش قابل توجهی در تولید ناخالص داخلی و ایجاد ارزش افزوده بالا برای هر کشوری دارد. به طوری‌که بسیاری از کشورهای در حال توسعه از جمله ترکیه، هند، پاکستان، تایلند و ... بخش عمده‌ای از ظرفیت صنعتی خود را به صنعت قطعه‌سازی اختصاص داده‌اند. در این میان، ایران که خود یکی از عمده تولیدکنندگان خودرو در منطقه است هنوز نتوانسته از تمام توان و ظرفیت این صنعت برای تأمین نیاز تولیدکنندگان داخلی خودرو استفاده کند.

در بیان چرایی این موضوع نظرات مختلفی ارائه شده است؛ ولی محمدرضا هنری کیا، قائم مقام ارشد مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا, که تجارب ارزنده‌ای در دو حوزه تامین قطعات شرکت‌های سایپا و ایران خودرو را در کارنامه خود دارد؛ نگاهی عمیق و دقیق به معضلات و مشکلات کلان این صنعت دارد.

هنری کیا گفت: تاکنون ما شاهد برنامه خاصی در خصوص حمایت هدف‌مند از قطعه‌سازان نبوده‌ایم. به همین دلیل ارتباط خودروسازان و قطعه‌سازان ارتباط تنگاتنگی نبوده است.

او با اشاره به مشکلات کلان این صنعت افزود: وجود تعداد زیاد شرکت‌های قطعه‌سازی خودش یک تهدید بزرگ است, چون هر چه این تعداد بیشتر باشد قطعاً منابع مالی آن‌ها کمتر خواهد بود و شرکت‌های کوچک با منابع محدود مالی, نه قادرند در برنامه تحقیقات و توسعه خود سرمایه‌گذاری کنند و نه می‌توانند شریک قدرتمند خارجی را ترغیب به سرمایه‌گذاری مشترک نمایند.

قائم مقام ارشد گروه سایپا در خصوص ضعف مالی این شرکت‌ها گفت: درحال حاضر بزرگترین مشکل صنعت قطعه‌سازی مشکل نقدینگی است. به همین دلیل جهرودی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در یک اقدام بی‌سابقه و در همان روزهای نخست فعالیتش در سایپا؛ دستور پرداخت 600 میلیارد تومانی از طلب معوقه قطعه‌سازان را صادر کرد و دستور داد بخش عمده‌ای از مطالبات رسوب شده 500 قطعه ساز فعال با این برنامه‌ریزی مدون و الگوی جدید تامین منابع مالی پرداخت گردد که این اقدام از سوی قطعه سازان مورد حمایت قرار گرفت و در فعالیت های قطعه سازان کوچک و متوسط که در اولویت این برنامه بودند تاثیر به سزایی داشت . همچنین این حرکت انگیزه مضاعف در بین قطعه سازان ایجاد نمود و باعث رشد تولید و ارتقا کیفیت محصولات سایپا نیز شد.

هنری کیا تصریح کرد: اگر بخواهیم صنعت خودروی رشد یافته‌ای داشته باشیم؛ چاره‌ای نداریم مگر اینکه در مرحله نخست صنعت قطعه‌سازی توسعه‌ یافته‌ای ایجاد نماییم. صنعتی که بتواند از همان لحظات اولیه طراحی خودرو در کنار خودروساز قرار گیرد, صنعتی که بتواند از عهده هزینه‌های تحقیقات و توسعه بر بیاید؛ صنعتی که بتواند تولید خود را در مقیاس بالا حفظ نماید؛ صنعتی که جذابیت لازم برای شرکای خارجی در یک همکاری مشترک داشته باشد. ما باید به این نکته محوری برسیم که صنعت «قطعه‌سازی» بال پرواز صنعت «خودروسازی» است. با درک این واقعیت است که می‌توان هم به آینده خودروسازی و هم به آینده قطعه‌سازی امیدوار بود.

قائم مقام ارشد گروه خودروسازی سایپا در خصوص اقدامات گروه خودروسازی سایپا برای دستیابی به چنین اهدافی گفت: حضور در کمیته‌ها و کارگروهای مشترک, ایجاد تعامل سازنده در بخش طراحی خودروهای جدید, کوتاه کردن زمان پرداخت مطالبات, سرکشی و بازدید از صنایع قطعه‌سازی با هدف آشنایی با فعالیت های و کمک به توسعه آنها از محورهای استراتژی سایپا می باشد

او افزود: امروزه نگاه سایپا به صنعت بزرگ قطعه‌سازی تغییر کرده است؛ ما همیشه در کنار قطعه‌سازان هستیم و امیدواریم صنعت خودروی کشور بتواند از ثمرات این ارتباط منتفع شود.

401

کد خبر: 900337

وب گردی

وب گردی