فناوری ماهواره ای روشی نوین برای جبران خسارت محصول برنج

بیش از ۳,۵ میلیارد نفر یا تقریباً نیمی از جمعیت جهان هرروز برنج و غلات مصرف می‌کنند. از سویی درصد بالایی از برنج در هند کشت می‌شود. درحالی‌که تولید این غذای اساسی و مهم، معیشت میلیون‌ها کشاورز کوچک در سراسر هند را تشکیل می‌دهد.

به گزارش ایسکانیوز؛ به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، کشت برنج همیشه با خطراتی روبه‌رو است. سیل، خشک‌سالی و سایر بلایای طبیعی ممکن است منجر به خرابی‌های ویرانگر این محصول شود که این امر می‌تواند خسارت‌های مالی را برای صدها هزار نفر از خرده‌مالکان به همراه آورد. هنگامی‌که این بلایا اتفاق می‌افتد، سازمان‌های بشردوستانه عملیات امدادی را انجام می‌دهند، اما اغلب برای کمک به کسانی که در معرض خطر قرار دارند، زمان نیاز است.
بنابراین با هدف حمایت مستقیم، دولت مرکزی هند بیمه کشاورزان برنج‌کار خرده‌پا را فراهم کرده، به‌طوری‌که کشاورز در زمان از دست رفتن محصول، از دریافت سریع جبران مالی خسارت اطمینان دارد. در اجرای این پروژه، فناوری ماهواره‌ای و حس‌گرهای پیشرفته این امکان را فراهم می‌کند که بیمه محصولات کشاورزی، سریع‌تر و بهتر در کشورهای درحال‌توسعه ارائه شود.
مالای کومار پدار (Malay Kummar Pdar)، مدیرکل شرکت بیمه کشاورزی هند در این رابطه می‌گوید: «ارزیابی خسارت بر اساس فناوری سنجش از راه دور بسیار دقیق است و به برنامه بیمه محصولات کشاورزی این شرکت نتایج بسیار واقعی را ارائه داده است. علاوه بر ارزیابی و تخمین مقدار محصولات ازدست‌رفته، ما نیز خواهان استفاده از این فناوری برای ارزیابی و تخمین مقدار واقعی و عملکرد محصولات برنج در پایان فصل هستیم.»
این امر می‌تواند اعتمادبه‌نفس آن‌ها را افزایش دهد. کشاورزان می‌توانند با توجه به منابع مالی و اولویت‌هایشان هزینه‌های بیمه خود را به‌صورت هفتگی، ماهانه یا سالانه پرداخت کنند.

گفتنی است امواج رادار، اشیا و سطوح را اسکن می‌کنند و پس‌ازآن یک حس‌گر امواج منعکس‌شده از هدف را تشخیص و اندازه‌گیری می‌کند. مزیت بزرگ چنین اندازه‌گیری مبتنی بر موج است که برخلاف روش اندازه‌گیری ماهواره‌ای نوری، در تمام شرایط آب و هوایی کار می‌کند.بنابراین مناطق پرورش برنج نه‌تنها می‌توانند نقشه‌برداری شوند، بلکه در طولانی‌مدت قابل‌مشاهده هستند و این به‌نوبه خودارزیابی عملکرد محصول را تسهیل کرده و اطلاعات مفیدی در اختیار بیمه گران قرار می‌دهد.

202

کد خبر: 900566

وب گردی

وب گردی