محدودیت حقوق اعضای هیأت علمی انگیزه ها را از بین می برد

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اید بین کار خوب انجام دادن و خوب کار انجام دادن تمایزی قائل شویم، قراردادن ضوابطی برای افزایش حقوق‌ها و ترمیم فاصله و شکاف بسیار زیاد بین حقوق افراد خیلی خوب است اما نحوه اجرای آن باید درست باشد.

به گزارش ایسکانیوز؛ دکتر محمدعلی الستی درباره تصمیم کمیسیون تلفیق بودجه مجلس جهت تعیین سقف 5 میلیون تومانی افزایش حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاه ها، تصریح کرد: من به شدت عدالتخواه هستم و از حقوق های نجومی بسیار شاکی ام، اما این تصمیم اشکالات فنی زیادی دارد که دود آن فقط به چشم جامعه علمی کشور خواهد رفت.

وی ادامه داد: ما باید بین کار خوب انجام دادن و خوب کار انجام دادن تمایزی قائل شویم، قراردادن ضوابطی برای افزایش حقوق‌ها و ترمیم فاصله و شکاف بسیار زیاد بین حقوق افراد خیلی خوب است اما نحوه اجرای آن باید درست باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه تفاوت در امتیازات علمی در حقوق دریافتی اعضای هیئت علمی دانشگاه ها تاثیر گذار است، تاکید کرد: برای مثال حقوق یک عضو هیئت علمی 5 میلیون و 100هزار تومان و حقوق عضو هیئت علمی دیگری 4 میلیون و 800 هزار تومان است، اگر قانون جدید اجرا شود، حقوق فردی که زیر 5 میلیون تومان بوده افزایش خواهد یافت و چون فرد دیگر حقوقش بالای 5 میلیون بوده، دریافتی اش افزایش نمی یابد و به همین خاطر مجموع دریافتی آن فرد از شخصی که 5 میلیون و صد هزار تومان میگرفته بیشتر خواهد شد، در صورتی که تا قبل از اجرای این تصمیم ،چیزی که باعث تفاوت در حقوق این دو فرد می‌شد اختلاف در امتیازات علمی بوده است.

الستی افزود: افزایش حقوق برای استادان 5 میلیون تومان تعیین شده است در حالی که بعضی از صاحبان مشاغل دولتی چندین برابر اعضای هیئت علمی حقوق میگیرند. این مسئله نشان دهنده آن است که در کشور ما به علم و فرهنگ آن چنان که باید و شاید ارزش داده نمی‌شود.

وی یادآور شد: با توجه به دیدگاه‌های عدالت خواهانه در مورد مسئله افزایش حقوق، معتقدم که باید در مورد حقوق افراد تعادلی وجود داشته باشد. اما وقتی به طور خاص سقف افزایش 5 میلیون تومان مطرح است در حالی که حقوق‌های رسمی بسیار بالاتر از این ارقام وجود دارد، باید بررسی‌های بیشتری صورت گیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: قبلا نیز سقف حقوق مشاغل دولتی‌ 10 میلیون تومان عنوان شده بود، ولی بعد مشخص شد افرادی وجود دارند که با تبصره های گوناگون ارقامی بسیار بالاتر از این سقف را دریافت می‌کنند.

به گزارش ایسنا: الستی در پایان با اشاره به تاثیر سوابق علمی در حقوق دریافتی اعضای هیئت علمی دانشگاهها گفت: یک عضو هیئت علمی که حقوق بالا می‌گیرد بدون حساب و کتاب این مبلغ را دریافت نمی‌کند و در صورت گذاشتن مانع برای افزایش حقوق ممکن است انگیزه اش را برای انجام دادن فعالیت های علمی ای که به واسطه آن امتیاز گرفته است از دست بدهد.

202

کد خبر: 900762

وب گردی

وب گردی