خروج از توافق پاریس نشانه بی‌اعتباری جایگاه آمریکا در سطح بین‌المللی است

در سفر هیأت پارلمانی ایران به بروکسل نشست مشترکی بین این هیأت و کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا برگزار شد که مسائل مهمی از جمله وضعیت مهاجرین سوری و بحران‌های زیست محیطی در آن مطرح شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خانه ملت، علاءالدین بروجردی رییس کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس شورای اسلامی که در راس یک هیات پارلمانی به بروکسل سفر کرده است، امروز در یک نشست 3 ساعته با نمایندگان کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا شرکت کرد، در این نشست طرفین در مورد چالش‌های بین المللی و منطقه‌ای و روابط میان جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا به بحث و تبادل نظر پرداختند.

گفتنی است ریاست این جلسه را دیوید مک آلیستر رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا بر عهده داشت و در ابتدا تکینجی گزارشگر ویژه مهاجرت پارلمان اروپا شرحی از اقدامات در دست بررسی پارلمان اروپا برای جلوگیری از مهاجرت غیرقانونی را تبیین نمود و بر ضرورت همکاری همه کشورها برای رفع این مشکل تاکید کرد.

ایران میزبان 3 میلیون مهاجر افغان در 3 دهه بوده است

بروجردی در پاسخ با اشاره به میزبانی جمهوری اسلامی ایران از 3 میلیون نفر افغانی در سه دهه گذشته، تاکید کرد که اگرچه پرداختن به چالش مهاجرت و پناهندگی مسولیت مشترک جامعه بین المللی است، با این وجود ایران با تقبل هزینه های عظیم میزبانی از حداقل کمک‌های بین المللی بهره مند شده است.

وی با اشاره به دستور مقام معظم رهبری در خصوص ضرورت اشتغال به تحصیل کلیه کودکان افغان اعم از پناهندگان قانونی و غیرقانونی، رویکرد انسانی کشور به این افراد را در جهان بی نظیر دانست و همچنین از عملکرد غیرمسئولانه برخی از کشورهای اروپایی در برخورد خشن و قهرآمیز با مهاجران سوری انتقاد کرد.

ماجراجویی آمریکا در منطقه پایان یابد

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت پرداختن به علل ریشه ای مهاجرت و پناهندگی از جمله فقر، اظهار داشت: آمریکا با دامن زدن به ناامنی، بی ثباتی و تروریسم در نقاط مختلف خاورمیانه، نقش زیادی را در تشدید موج مهاجرین و پناهندگان به کشورهای همسایه و نیز اروپا داشته است و خواستار پایان ماجراجویی در منطقه توسط آمریکا شد.

بروجردی با انتقاد از عملکرد آمریکا و ناتو در افغانستان و لیبی، گفت: اگر هزینه هایی که برای لشگر کشی به این کشورها انجام شده صرف بازسازی و اشتغال مردم می شد شاهد موج گسترده مهاجرت در منطقه اروپا نبودیم.

در بخش دوم این نشست با موضوع تغییرات آب و هوا و محیط زیست، لیتز گزارشگر تغییرات آب و هوا در پارلمان اروپا، ضمن تشریح سیاست‌های محیط زیستی اتحادیه اروپا، سیاست ترامپ در خروج از توافق پاریس را تقبیح و اظهار امیدواری کرد سایر طرف‌های این توافقنامه چند جانبه در اجرای آن کوشا باشند و همچنین بر اهمیت همکاری های اتحادیه اروپا و ایران در این حوزه تاکید کرد.

برومندی نائب رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ضمن تشریح وضعیت رو به وخامت محیط زیست در خاورمیانه، خشکسالی فزاینده و کمبود شدید آب را یکی از معضلات مهم زیست محیطی منطقه و جمهوری اسلامی ایران دانست.

وی با اشاره به بحران ریزگردها، رفع آنرا در گرو ایجاد یک همکاری منطقه ای کارآمد دانست، گفت: موضوع تغییرات آب و هوا یکی از حوزه های مهم همکاری جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا است که باید با اتخاذ ساز و کارهای مناسب عملیاتی شود.

خروج آمریکا از توافق پاریس نشانه بی‌اعتباری جایگاه این کشور در سطح بین المللی است

در پایان این بخش بروجردی ضمن محکوم کردن خروج آمریکا از توافق پاریس، این اقدام را نشانه بی اعتباری فزاینده جایگاه این کشور در سطح بین المللی دانست.

وی مدیریت منابع آب، مدیریت پسماندها، آلودگی هوا بخصوص در شهرهای بزرگ، تالاب‌ها، کشاورزی پایدار، بهینه سازی مصرف انرژی، استفاده از انرژی پاک و تجدید پذیر و پرداختن به مشکل گرد و غبار و ریزگردها را مهمترین زمینه های مناسب برای همکاری ایران و اتحادیه اروپا دانست.

در بخش سوم این نشست با موضوع مبارزه با تروریسم، ابتدا شوشتری رییس کمیته حقوق بشر مجلس شورای اسلامی با تشریح قرائت جمهوری اسلامی ایران از اسلام رحمانی و معقول، هرگونه کشتار انسان‌ها را از نظر اسلام مردود دانست.

وی جمهوری اسلامی ایران را یکی از بزرگترین قربانیان تروریسم با 17 هزار نفر شهید خواند و از رویکرد کشورهای اروپایی مبنی بر اعطای اجازه فعالیت به گروه‌های تروریستی نظیر منافقین و پژاک که جنایات زیادی در ایران انجام داده اند انتقاد نمود.

شوشتری ریشه تروریسم در منطقه و جهان را تفکر وهابیسم و سلفیسم دانست که کانون آن عربستان سعودی است. وی از سکوت کشورهای غربی در خصوص فجایع انسانی در یمن و فروش میلیاردها دلار سلاح از سوی آمریکا و اروپا به عربستان سعودی انتقاد کرد، او همچنین بر آمادگی ایران برای همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم تاکید نمود.

علت جذب جوانان اروپایی به گروه‌های تروریستی مسامحه کشورهای اروپایی در قبال فعالیت تبلیغی وهابیت سعودی است

در ادامه بروجردی در پاسخ به سوال برخی نمایندگان پارلمان اروپا، حزب اله را مهمترین تشکل ضد تروریستی در منطقه دانست که نقش مهمی را به زانو درآوردن داعش داشت، وی همچنین جایگاه سازنده حزب الله در دولت و مجلس لبنان را مورد اشاره قرار داد و سپس علت جذب جوانان اروپایی به گروه‌های تروریستی در کشورهای اروپایی را مورد سوال قرار داد و دلیل این موضوع را مسامحه کشورهای اروپایی در قبال گسترش فعالیت تبلیغی وهابیت سعودی دانست.

کد خبر: 900853

وب گردی

وب گردی