هنوز زود است بگوییم، آنفلوانزای فصلی  روبه کاهش است/ گروه های پر خطر واکسن بزنند

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه آنفلوآنزای فصلی کماکان فعال است، گفت: تمام افرادی که در معرض ابتلای به آنفلوآنزا هستند و جزو گروه های پرخطر محسوب می شوند، واکسن تزریق کنند.

به گزارش ایسکانیوز دکتر محمدمهدی گویا درخصوص وضعیت آنفلوآنزای فصلی در کشور گفت: آخرین اطلاعات ما از آنفلوآنزای فصلی نشان می دهد که این بیماری کماکان فعال است و فقط مختصری کاهش در هفته گذشته نسبت به هفته ماقبل مشاهده شده است و هنوز زود است که بگوییم، بیماری روبه کاهش است.

وی افزود: نکته مهم در این رابطه این است که در هفته دوم دی ماه 2606 مورد بیماری تنفسی شدید در سراسر کشور داشتیم که در هفته سوم دی ماه این تعداد به 2467 نفر رسیده است.

رییس مرکز بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: بیشترین موارد بیماریهای تنفسی شدید مربوط به استان های کرمان و قزوین بوده است و استان های تهران، اصفهان، خراسان شمالی، همدان، زنجان، گیلان و البرز در رتبه بعدی قرار دارند.

وی ادامه داد: در هفته گذشته تعدادی از مبتلایان به آنفولوآنزای فصلی در کشور در بیمارستان ها بستری شدند که بیشترین آنها در گروه سنی بالای 55 سال بودند.

دکتر گویا افزود: در هفته گذشته دو سمینار کشوری برای پزشکان و مدیران آنفلوآنزا در سراسر کشور برگزار شده و موضوعات مربوط به مراقبت از بیماران و درمان آنها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی درخصوص ضرورت واکسیناسیون آنفلوآنزای فصلی تاکید کرد: تمام افرادی که در معرض ابتلای به آنفلوآنزا هستند و جزو گروه های پرخطر محسوب می شوند، خصوصا افراد بالای 65 سال، بیماران قلبی، بیماران تنفسی، زنان باردار، افرادی که ضعف سیسیتم ایمنی دارند، افرادی که به دلیل ابتلای به سرطان تحت درمان هستند و همچنین افرادی که از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی استفاده می کنند، هنوز هم وقت دارند تا این واکسن را تزریق کنند.

وی ادامه داد: اطلاعات ما حاکی از آن است که افرادای که واکسن را تزریق کردند یا مبتلا به آنفلوآنزا نشدند، یا اینکه درصورت ابتلا، بیماری در آنها شدید نبوده است.

به گفته وی، مهمترین راه پیشگیری، رعایت بهداشت فردی، شستشوی مرتب دستها و عدم تماس مستقیم با بیمار و در صورت ابتلا، مراجعه به پزشک و استراحت در منزل است.

دکتر گویا درمورد آنفلوآنزای پرندگان نیز تصریح کرد: آنفلوآنزای پرندگان تاکنون ابتلای انسانی نداشته و در هر منطقه ای که بیماری آنفلوآنزای پرندگان گزارش شده، بلافاصله دانشگاه های علوم پزشکی کشور با مشارکت سازمان دامپزشکی کشور عملیات پاسخ دهی را که شامل واکسیناسیون کارگران مرغداری ها و تزریق داروی ضد ویروسی و مراقبت از آنها به مدت 10 روز است را در کوتاه ترین زمان ممکن انجام داده اند.

700

کد خبر: 900886

وب گردی

وب گردی