با مصوبه شورای پول و اعتبار رونقی در تولید ایجاد نمی شود

رئیس خانه صنعت در واکنش به مصوبه شورای پول و اعتبار برای تشکیل کمیته ایجاد رونق در ماه‌های پایانی سال، گفت: بعید می‌دانم طی یک ماه و نیم باقی مانده از سال رونقی در تولید ایجاد شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ عبدالوهاب سهل‌آبادی، درباره مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار برای تشکیل کمیته‌ای جهت رسیدگی به وضعیت واحدهای تولیدی و ایجاد رونق در ماه‌های پایانی سال، اظهار داشت: بخش تولید در وضعیتی قرار ندارد که طی یک ماه و نیم باقی مانده از سال بتوان برای آن کار موثری انجام داد.

او ادامه داد: با توجه به رکود ایجاد شده در بازار و تولید، معوقات بانکی کارخانه‌ها افزایش یافته و بانک‌ها فشار زیادی را برای وصول مطالبات خود به تولیدکنندگان وارد می‌کنند. در عین حال، سازمان امور مالیاتی، سازمان تأمین اجتماعی و همچنین شرکت‌های آب، برق و گاز نیز فشار زیادی را برای دریافت مطالبات خود به کارخانه‌ها وارد می‌کنند.

رئیس خانه صنعت تصریح کرد: با این شرایط فکر نمی‌کنم از طریق یک کمیته‌ بتوان در پایان سال اقدام مؤثری برای واحدهای تولیدی انجام داد.

او، یکی از مشکلات کارخانه‌ها را معوق بودن پرداخت پول کارگران عنوان کرد و گفت: در شرایط فعلی نه صاحبان سهام می‌توانند به داد کارخانه‌ها برسند و نه صندوقی وجود دارد که از این کارخانه‌ها حمایت کند. دولت نیز برنامه حمایتی مؤثری برای این بخش ندارد. در نتیجه بسیاری از کارخانه‌ها به دلیل بدهی بانکی دچار مشکلات بزرگی شده‌اند و با کاهش تولید یا توقف تولید و یا قطع برق روبه‌رو هستند.

سهل‌آبادی ادامه داد: همچنین به دلیل بدهی کارخانه‌ها به سازمان تأمین اجتماعی، کارگران با مشکل تمدید دفترچه‌های بیمه خود روبه‌رو هستند.

او تأکید کرد: اگر قرار است تسهیلاتی از طریق کمیته مصوب شده در شورای پول و اعتبار به تولید پرداخت شود، باید بگویم که این کار غیرممکن است زیرا در اجرای طرح رونق نیز هیچ موفقیتی صورت نگرفت و کارخانه‌ها که با مشکل دیون معوق بانکی و بدهی روبه‌رو هستند، دیگر تحمل پرداخت بهره‌های جدید را ندارند.

به گفته رئیس خانه صنعت، نوسان نرخ ارز نیز طی روزهای گذشته باعث افزایش نیاز کارخانه‌ها به سرمایه در گردش شده که این مسئله هم به ضرر بخش تولید بوده است.

او افزود: بعید می‌دانم شورای پول و اعتبار بتواند طی 50 روز آینده تغییری در وضعیت کارخانه‌ها ایجاد کند.

رئیس خانه صنعت پیشنهاد کرد دولت برای کمک به بخش تولید رویه فریز کردن دیون بانکی کارخانه‌ها را اجرا کند.

منبع: فارس

402

کد خبر: 900899

وب گردی

وب گردی