آلمان از ناتو خواست عملیات نظامی ترکیه در عفرین را بررسی کند

وزیر خارجه آلمان از دبیرکل ناتو خواست که مساله عملیات نظامی ترکیه در عفرین سوریه و افزایش تنش‌ها در منطقه را مطرح و بررسی کند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از شبکه خبری راشاتودی، زیگمار گابریل، وزیر خارجه آلمان در بیانیه‌ای اعلام کرد: من از دبیرکل ناتو درخواست کردم که وضعیت اخیر در سوریه به خصوص در شمال این کشور را با اعضای ناتو مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار دهد.

وی ادامه داد: برلین به همراه پاریس از طرف‌های دخیل در درگیری‌های اخیر در شمال سوریه خواسته است که با متوقف کردن عملیات خود از افزایش تنش‌ها در منطقه جلوگیری کرده و راه امدادرسانی بشردوستانه به این منطقه را تسهیل کنند و همچنین حمایت از غیرنظامیان را در اولویت دستور کار خود قرار دهد.

گابریل تاکید کرد: البته در توقف درگیری‌ها و راه‌حل مدنظر باید منافع امنیتی ترکیه لحاظ شود.

او خاطرنشان کرد: شانس برگزاری مذاکرات سیاسی برای دستیابی به صلح و ثبات در سوریه هنوز باقی است. باید این فرصت از دست نرود. من بارها این مساله را به دولت ترکیه اعلام کرده‌ام.

روز یکشنبه وزیر خارجه آلمان از عملیات آنکارا در عفرین با بیان اینکه سوریه پس از شکست داعش نیاز به یک برخورد نظامی در خاک کشورش ندارد، انتقاد کرد.

از چند روز گذشته ترکیه عملیات عفرین در شمال سوریه را آغاز کرده است.

وی هشدار داد که درگیری میان ترکیه و کردهای سوری خطرات و عواقب غیرقابل پیش‌بینی به همراه دارد.

او در ادامه اظهاراتش از ترکیه و کردها به دلیل زحماتشان در مبارزه علیه داعش قدردانی کرد. او از هر دو طرف خواست که بر روند صلح و مذاکرات سیاسی تمرکز کنند.

همچنین گابریل در اظهاراتی اعلام کرد که آلمان در نظر دارد که صادرات تسلیحاتی خود به ترکیه را به دلیل عملیات عفرین به تاخیر بیندازد.

وی در این بیانیه‌ای مکتوب، ادامه داد: برای دولت فدرال آلمان مشخص است که ما نباید از تامین تسلیحات برای افزایش تنش‌ها حمایت کنیم. بر همین اساس این کار را انجام نخواهیم داد.

این اولین بار نیست که برلین تصمیم گرفته است که فروش تسلیحات به آنکارا را به تعلیق درآورد. زمانی که روابط دو کشور در سال 2016 دچار تنش شد، آلمان در سپتامبر 2017 تصمیم گرفت که صادرات تسلیحاتی خود به ترکیه را به تعلیق درآورد.

کد خبر: 900922

وب گردی

وب گردی