ضرورت بازنگری آموزشی متناسب با نیاز اشتغال جامعه /کمبود بودجه شتاب پژوهش را کند می‌کند

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: اگر مسائل بودجه‌‌ای حل شود می‌توانیم با شتاب بیشتری به پژوهش بپردازیم.

به گزارش ایسکانیوز،دانشگاه‌ها قرار است کارآفرین باشند، قرار است طرحی با عنوان ارتقای 5 دانشگاه کشور به تراز بین‌المللی در قالب طرح‌های اقتصاد مقاومتی برگزار شود تا دانشگاه‌ها برنامه‌های بیشتری برای پیشرفت داشته باشند و بتوانند خود را به سطح دانشگاه‌های معتبر جهانی برسانند.

تأکید مسؤولان بر دانشگاه نسل سوم است، یعنی باید دانشگاه‌هایی داشته باشیم که کارآفرین باشند و فارغ‌التحصیلان کارآفرین تربیت کنند.

برای تحقق این اهداف شاید یکی از امیدها دانشگاه صنعتی امیرکبیر باشد، پلی‌تکنیک تهران که در سال 1337 به عنوان نخستین دانشگاه صنعتی ایران افتتاح شد و حالا یکی از باسابقه‌ترین مؤسسات آموزش عالی ایران در زمینهٔ فنی و مهندسی است.

دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز برای تحقق اهداف، برنامه‌ریزی‌هایی دارد که در قالب یک برنامه راهبردی در حال اجراست.

سیداحمد معتمدی رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر که می‌توان او را جزء دو رئیس پاسخگوی دانشگاه‌های کشور دانست در رابطه با برنامه‌های دانشگاه امیرکبیر به سؤالات ما پاسخ داد.

مبحث کارآفرینی دانشگاه‌ها چند سالی است که مطرح شده و مقام معظم رهبری نیز بر آن تأکید دارند، شما به عنوان رئیس یکی از دانشگاه‌های برتر کشور شرایط کارآفرینی دانشگاه‌ها و اقتصاد دانش‌بنیان در دانشگاه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

معتمدی: خوشبختانه از چند سال پیش تاکنون مباحث اقتصاد دانش‌بنیان جزء مباحث عمده کشور قرار گرفته بخصوص دانشگاه‌های برتر به طور جدی بر روی این مسائل کار می‌کنند و مبحث مهمی هم هست.

همیشه بحث ارتباط با صنعت و اینکه فارغ‌التحصیلان راحت‌تر بتوانند جذب بازار کار شوند و رشته‌ها متناسب با نیاز کشور باشد در دانشگاه‌ها مطرح بوده ولی به هر حال شرایط جدید کشور ایجاب می‌کند که رشته‌ها با توجه به شرایط کشور و تجربه جهانی بازنگری شود.

مشکل اصلی در کمرنگ بودن نقش دانشگاه‌ها در اقتصاد کشور را در چه عاملی می‌بینید؟

معتمدی: به طور کلی اینکه می‌گوییم جزء دانشگاه‌های نسل سوم باشیم یعنی همین که در چرخه اقتصادی کشور نقش برجسته‌ای داشته باشیم، در حال حاضر از نظر کمی و کیفی به تعداد کافی فارغ‌التحصیل داریم و شاید مشکل اصلی در تعداد فارغ‌التحصیلان نباشد بلکه در اشتغال و بازار کار است که این موضوع در دستور کار دانشگاه‌ها قرار دارد و معاونت علمی رئیس‌جمهور و وزارت علوم بر این موضوع تاکید دارند.

* برنامه‌ریزی برای ارتقاء به تراز بین‌المللی

به تازگی 16 دانشگاه کشور برای شرکت در طرح ارتقای 5 دانشگاه به تراز بین المللی انتخاب شدند که دانشگاه امیرکبیر نیز جزء این دانشگاه‌هاست، دانشگاه امیرکبیر برای اجرای این طرح چه برنامه‌ای دارد؟

معتمدی: دولت همت خوبی در این زمینه دارد، قرار شده 5 دانشگاه کشور در برنامه ششم توسعه در چارچوب اقتصاد مقاومتی جزء 5 دانشگاه برتر دنیا قرار گیرد که فعالیت خوبی در این زمینه ‌آغاز شده و باید جدی‌تر به آن بپردازیم.

دانشگاه امیرکبیر نیز یک برنامه راهبردی دارد که در 6 بخش تدوین شده و برای اجرای طرح ارتقای دانشگاه به تراز بین‌المللی نیز همان برنامه راهبردی را اجرا می‌کنیم.

ما در قالب برنامه راهبردی‌مان فعالیت می‌کنیم، ما برنامه‌هایی را در همین چارچوب از دو سال پیش تدوین کردیم و به تدریج پیش می‌رویم. البته کاری نیست که یک شبه انجام شود و ما اصلاحات را در چارچوب برنامه راهبردی ادامه می‌دهیم.

پیش از این در رابطه با کمبود بودجه صحبت کرده بودید، آیا این کمبود بودجه در اجرای برنامه‌های پژوهشی تاثیرگذار است؟

معتمدی: به طور قطع کمبود بودجه در بخش پژوهش تاثیر دارد.

البته ما نمی‌توانیم بنشینیم تا بودجه بدهند که کار کنیم. اما قطعا اگر مسائل بودجه‌‌ای حل شود شتاب بیشتری داریم ولی در همین شرایط هم خوب عمل می‌کنیم و تا سال 1404 برای ادامه برنامه راهبردی برنامه‌ریزی کردیم.

منبع:فارس

204

کد خبر: 900960

وب گردی

وب گردی