دیماند چیست؟

دیماند یعنی میل و خواست و توانایی یک فرد برای دریافت کالا یا خدمتی است و در صنعت برق، مقدار قدرتی است که از اداره برق خریداری شده و تجهیزات نصب شده حداکثر این مقدار توان الکتریکی را می توانند به مصرف کننده ارائه دهند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ دیماند ( به انگلیسی Demand ) یعنی میل و خواست و توانایی یک فرد برای دریافت کالا یا خدمتی. منحنی تقاضا مکان هندسی مجموعه نقاطی است که یک فرد برای بدست آوردن کالا یا خدماتی حاضر به پرداخت چه میزان پول است؛ و یک تولید کننده به ازای هر قیمتی مایل به چقدر تولید است.

دیماند در گمرک :

گمرک برای انجام خدمات خارج از ساعات اداری و یا خارج از اماکن گمرکی و یا برخی خدمات دیگر طبق ماده ۴ آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی اقدام به اخذ هزینه برای انجام خدمات فوق العاده خود می کند که این هزینه ها با نام دیماند در گمرک شناخته می شوند.

بیشترین این هزینه موقع خروج کامیون ها از گمرک بعد از وقت اداری از صاحبان کالا اخذ می شود که با توجه به گمرک محل ترخیص کالا از ۱۵ هزار تومان تا ۲۰ هزار تومان برای هر کامیون متفاوت است.

دیماند در بنادر و انبارهای گمرک :

علاوه بر گمرک بنادر و شرکت انبارهای عمومی گمرک ایران نیز برای خدماتی که بعد از وقت اداری خود به صاحبان کالا ارائه می دهند اقدام به اخذ دیماند می کنند که البته در بنادر ایران به علت شبانه روزی شدن فعالیت بنادر یا دیماند اخذ نمی شود و یا بسیار هزینه جزئی در صورتحسابهای صادره منظور می گردد. اما شرکت انبارهای عمومی گمرک ایران اقدام به اخذ دیماند می کند.

دیماند برق:

منظور از دیماند مقدار قدرتی است که از اداره برق خریداری شده است و تجهیزات نصب شده حداکثر این مقدار توان الکتریکی را می توانند به مصرف کننده ارایه دهند(منظور سیستم انتقال و ترانسفور ماتور کاهنده ای است که مشترک از آن استفاده می کند).

مصرف کننده می تواند در مقاطعی (به مدت یک سال ) از مقدار دیماند خود به صورت قراردادی کاهش دهد(بدون اینکه تجهیزات تغییری کنند) یعنی به عنوان مثال اگر دیماند خریداری شده از شرکت برق 3 مگاوات باشد می تواند مقدار آنرا بصورت قرار دادی کاهش داد. مثلا به یک مگاوات برای مدت یک سال .

این عمل برای مواقعی است که مصرف کننده مطمن است در طول یک سال از حداکثر قدرت (دیماند )استفاده نخواهد کرد و برای کاهش هزینه ثابت دیماند ، انرا بصورت قرار دادی کاهش می دهد.

دیماند :

مطابق بند دو آئین نامه تعرفه های برق «‌قدرت مورد محاسبه در بهای قدرت (دیماند ) ، قدرت قرائت شده است . مگر آن که قدرت قرائت شده از 90% قدرت قراردادی کم تر باشد که در این صورت 90% قدرت قراردادی مورد محاسبه قرار خواهد گرفت .»

برای محاسبه هزینه دیماند مصرفی یا قرائت شده ، این پارامترها می توانند ملاک محاسبه قرار گیرند :

1- دیماند ماکزیمم 2 ـ دیماند متوسط 3 ـ نسبت توان متوسط به ماکزیمم ، که همان ضریب بار است. انتخاب هر یک از این پارامترها بعنوان شاخص محاسبه بهای دیماند مصرفی می تواند مشترک را در جهت مدیریت مصرف و مدیریت بار هدایت کند . زیرا مشترک به وضوح رابطه ای منطقی بین مصرف و هزینه های خود حس نموده و لذا تشویق به انجام مدیریت مصرف و مدیریت بار می گردد . اما وقتی مشترک رابطه ای منطقی بین مصرف و هزینه های آن احساس نکند وببیند که تغییر دیماند مصرفی از 0% تا 100% قدرت قراردادی تنها 10% تغییر در هزینه او ایجاد می کند ، دیگر انگیزه ای قوی برای مدیریت بار نخواهد داشت .

هزینه دیماند اساس و انگیزه مدیریت بار است . برای آنکه مشترک مجبور و تشویق به مدیریت بار و کاهش دیماند مصرفی و افزایش ضریب بار خود گردد ، باید بجای دیماند قراردادی دیماند مصرفی ملاک محاسبه هزینه دیماند قرار گیرد . محاسبه هزینه دیماند بر مبنای دیماند قراردادی ، علاوه بر تعطیل نمودن مدیریت بار ، مشکل مهم دیگری را هم برای مشترک و هم صنعت برق ایجاد می کند.

نحوه محاسبه قیمت برق با مثال

در راستای شفاف سازی و اصلاح ساختار قیمت گذاری انرژی برای بخش صنعت و معدن گزینه جدیدی در نحوه محاسبه بهای برق به تعرفه های بخش صنعت و معدن به شرح زیر اضافه شده است

گزینه های انتخابی مشترکین صنعتی بیش از 30 کیلووات (گزینه 4-الف)

گزینه انتخابی

بهای قدرت بر

کیلووات (ریال)

نرخ هر کیلووات ساعت میان

باری(ریال)

نرخ هر کیلووات ساعت اوج

باری(ریال)

نرخ هر کیلووات ساعتکم باری(ریال)

گزینه 1

32000

340

680

170

گزینه 2

12000

390

780

195

گزینه 3

0

430

860

215

توضیح: طبق روال قبلی هر مشترک می تواند در سال دو بار گزینه انتخابی خود را تغییر دهد
قابل ذکر است که واحدهای صنعتی متقاضی تغییر گزینه، حداکثر تا تاریخ 30/11/89 می توانند تقاضای خود را مبنی بر انتخاب این گزینه به شرکتهای توزیع اعلام نمایند. این گزینه از تاریخ اصلاح قیمتهای انرژی با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها (28/09/89 ) قابل اعمال می باشد. در صورتی که قبض برق صنعتی با گزینه های 1 و 2 صادر شده باشد واحدهای صنعتی و معدنی می¬توانند مبلغ قبض صادر شده را پرداخت ننموده و در اسرع وقت درخواست تغییر گزینه را ارائه نمایند تا قبض جدید با مبنای گزینه سوم صادر گردد.

گزینه اضافه شده برای بنگاههایی که به هر دلیلی امکان کاهش دیماند نداشته و مصرف آنها زیر 90% دیماند قراردادی باشد بسیار مفید است.

بنگاههایی که یک شیفت در شبانه روز کار می کنند گزینه 3 بهترین انتخاب میباشد.

برای اینکه واحدهای صنعتی و معدنی راحتتر بتوانند گزینه بهینه را انتخاب نمایند جداول زیر به عنوان یک راه حل ساده ارائه می شود.

جدول ا: دیماند قرائت شده بیشتر از 90% دیماند قراردادی

متوسط مصرف ماهیانه برق تقسیم بر دیماند قرائت شده

بهترین گزینه

بیشتر از 400

گزینه 1

کمتر از 400 و بیشتر از 300

گزینه 2

کمتر از 300

گزینه 3

جدول 2: دیماند قرائت شده کمتر از 90% دیماند قراردادی

متوسط مصرف ماهیانه برق تقسیم بر دیماند قراردادی

بهترین گزینه

بیشتر از 360

گزینه 1

کمتر از 360 و بیشتر از 270

گزینه 2

کمتر از 270

گزینه 3

برای آشنایی بیشتر به مثالهای زیر توجه فرمائید.

مثال1: فرض کنید قدرت قراردادی مشترک یک مگاوات باشد ولی دیماند قرائت شده 400 کیلووات است و میزان مصرف نیز در این ماه 230 مگاوات ساعت است، طبق بخشنامه های وزارت نیرو قدرت محاسبه شده 900 کیلووات و مبلغ دیماند به ازای هرکیلووات 32000 ریال می باشد در نتیجه برای 900 کیلووات 28,800,000 ریال می شود. حال با فرض مصرف 190 مگاوات ساعت در این ماه با قیمت متوسط 340 ریال، قیمت نهایی هر کیلووات ساعت 492 ریال می شود.


151.8 ریال = 190000/2880000

491.6 ریال = 151.8+340

مثال2: فرض کنید قدرت قراردادی مشترک یک مگاوات می باشد ولی دیماند قرائت شده 1100 کیلووات است برای 100 کیلووات اضافه شده مبلغ دیماند به ازای هرکیلووات 48000 ریال و برای یک مگاوات قراردادی 32000 ریال به ازای هر کیلووات محاسبه می شود. 10% هزینه برق مصرفی متوسط با مبلغ 510 ریال بر کیلووات و 90% آن با مبلغ 340 ریال بر کیلووات محاسبه می شود.

مثال3: فرض کنید قدرت قراردادی مشترک یک مگاوات می باشد ولی دیماند قرائت شده 1200 کیلووات است برای 200 کیلووات اضافه شده مبلغ دیماند به ازای هرکیلووات 64000 ریال و برای یک مگاوات قراردادی 32000 ریال به ازای هر کیلووات محاسبه می شود. 20% هزینه برق مصرفی متوسط با مبلغ 680 ریال بر کیلووات و 90% آن با مبلغ 340 ریال بر کیلووات محاسبه می شود

در مثال های فوق فرض اولیه این است که گزینه 1 توسط مشترک انتخاب شده باشد.

[-ENDPAGE-]

402

کد خبر: 900983

وب گردی

وب گردی