ارتقای رتبه اعتباری ایران در جدید ترین رتبه بندی جهانی/صعود ۵ پله‌ای رتبه ایران

براساس اعلام رسمی کمیته مسول رتبه بندی ریسک کشورهای دنیا در OECD , مبتنی بر تصمیم آن سازمان ، رتبه اعتباری کشورمان به ۵ ارتقا پیدا کرد .

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از شادا، پس از آنکه حدود ۱۰ سال رتبه اعتباری یا ریسک کشوری ایران ۷، یعنی پایین ترین درجه ممکن بود، از ۲ سال قبل سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران با همکاری وزارت امور خارجه ، صندوق ضمانت صادرات اقداماتی را برای مذاکره و بهبود رتبه اعتباری آغاز نمود که نهایتا علیرغم مخالفت معدودی از کشورهای عضو ، رتبه ایران در سال ۲.۱۷ از ۷ به ۶ ارتقا یافت .

برپایه این گزارش، اما از سال ۲۰۱۷ مجددا رایزنی ها توسط سازمان سرمایه گذاری در وزارت امور اقتصادی و دارایی و با همکاری صندوق و بویژه وزارت امورخارجه ( سفارت کشورمان در اتریش) از سرگرفته شد و پس از انجام مذاکرات لازم و تشریح دستاوردهای اقتصادی و بویژه موفقیت های حاصله در انجام توافق های مالی با کشورهای مختلف دنیا که خود حاکی از کاهش ریسک های سیاسی و اقتصادی کشور است ، نهایتا سازمان همکاری اقتصادی و توسعه( OECD ) موضوع را مجددا مورد بحث قرار داده و رتبه ایران را به ۵ ارتقا داد .

کاهش رتبه ریسک ایران در کاهش هزینه های تامین سرمایه از نظر مالی معمولا تا حدود 10درصد و از نظر جلب سرمایه گذاران خارجی و اساسا بهبود اعتبار کشور در محافل مالی و بین المللی بسیار موثر است.

گفتنی است که درجه بندی رتبه ها در OECD از ۱ الی ۷ میباشد و ایران در بهترین حالت در دهه هشتاد به رتبه ۴ دست یافته بود .

بدیهی است که تصمیمات متخذه در آن سازمان تحت تاثیر عوامل سیاسی و بویژه فشار برخی قدرت های بزرگ نیز می باشد که علیرغم آن ، سازمان مذکور رتبه ایران را بهبود بخشید. این در حالیست که انتظار میرود این رتبه در آینده نزدیک به وضع بهتری ارتقا یابد .

402

کد خبر: 900998

وب گردی

وب گردی