حال و احوال خوابگاه‌های خودگردان

پایان دوران چهارساله دبیرستان، با آغاز آرزوی بزرگ راه یافتن به دانشگاه برای دانش‌آموزان تلاقی پیدا می‌کند. بعضی در کش و قوس رفع مشکلات  گیر می‌کنند؛ از هزارتوی ثبت نام و شهریه های «داوطلبانه» گرفته تا قطعی گاه‌وبیگاه «سیستم»ها و هفت خان وام های تحصیلی. گذر از سد کنکور و بعد از آن تامین هزینه‌های دانشگاه، خوابگاه و... برای آنهایی که به دانشگاه‌هایی دور از شهر و استان خود راه می‌یابند، به مراتب سخت‌تر از سایرین است.

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات، چگونگی اسکان این افراد دور از خانواده و موضوع آشنایی با خوابگاه‌های دانشجویی است. مورد بعدی اینکه آیا دانشگاه مورد نظر، خوابگاه تخصیص می‌دهد یا نه؟

دانشگاه های دولتی معمولا روی دانشجویان خود حساس هستند و تلاش می‌کنند حداقل امکانات لازم را برایشان تدارک ببینند، از جمله خوابگاه. گرچه ظرفیت اسکان در این مکان ها محدود است، اما تعداد نسبتا زیادی از پذیرفته‌شدگان را پوشش می‌دهد. این خوابگاه‌ها زیر نظر مستقیم دانشگاه‌های مربوطه اداره می‌شود و بنا به گفته دانشجویان ساکن در آنجا، از شرایط زندگی و تسهیلات رفاهی «مناسب» برخوردار است. هزینه این دسته از خوابگاه‌ها در مقایسه با خانه‌های دانشجویی و خوابگاه‌های آزاد به مراتب کمتر است. یکی از انواع خوابگاه‌هایی که برخی از دانشگاه‌های کشور ارائه می‌دهند، خوابگاه خودگردان است. براساس آمارهایی که توسط معاون دانشجویی وزارت علوم ارائه شده است، در حال حاضر 252 هزار ظرفیت خوابگاهی در کشور موجود است که از این تعداد حدود 202 هزار ظرفیت، خوابگاه‌های ملکی خود دانشگاه‌هاست و 26 هزار ظرفیت، خوابگاه‌های استیجاری است. تنها 24 هزار ظرفیت خوابگاهی کشور را خوابگاه‌های غیردولتی و خودگردان تشکیل می‌دهند که حدود 5/9 تا 10 درصد است. بزرگ‌ترین مشکلاتی که گریبان ساکنان این خوابگاه‌ها را گرفته، هزینه بالای اجاره خوابگاه و امکانات پایینی است که در قبال این هزینه ارائه می‌شود. استان تهران به سه منطقه جنوبی، مرکزی و شمالی تقسیم‌بندی شده و خوابگاه‌های این مناطق در سه رتبه، رتبه‌بندی شده‌اند؛ به عبارتی خوابگاه‌های خودگردان استان تهران به 9 لایه تقسیم شده‌اند و شهریه خوابگاه‌ها در شهر تهران به صورت زیر است:
حداکثر هزینه براساس تعداد نفرات (ماهیانه -تومان)
حداقل هزینه براساس تعداد نفرات (ماهیانه-تومان)

در اینجا حداقل هزینه برای خوابگاه‌های سطح 3 مناطق جنوبی و حداکثر هزینه برای خوابگاه‌های سطح 1مناطق شمالی است.
یکی از دانشجویان شبانه مقطع کارشناسی ورودی سال 93 ساکن در خوابگاه‌های خودگردان دانشگاه بهشتی اذعان کرد که هزینه این خوابگاه واقع در قلهک برای اتاق‌های دو نفره 750، اتاق‌های چهارنفره 650، اتاق‌های 6 نفره 550 و اتاق‌های هشت‌نفره 450 است که این خوابگاه امکانات رفاهی از قبیل جاروبرقی، مایکروویو، اینترنت، ماشین لباسشویی، تشک طبی فنری، کمد شخصی، دوربین مدار بسته و... را دارد.

دانشجوی دیگری در مقطع کارشناسی‌ارشد ورودی سال 95 ساکن در خوابگاه‌های خودگردان دانشگاه امیرکبیر این‌طور گفت که هزینه این خوابگاه واقع در بلوار کشاورز به ازای اتاق دوتخته 330 هزار تومان، اتاق سه‌تخته 280 هزار تومان، اتاق چهارتخته 200 هزار تومان، اتاق 6تخته 160هزار تومان، اتاق هشت‌تخته 140هزار تومان است که این خوابگاه در ازای ارائه برخی خدمات از قبیل جاروبرقی، آبمیوه‌گیری، اتو و... به صورت ساعتی مبلغ 2000 تومان دریافت می‌کند.

کف و سقف شهریه خوابگاه‌های خودگردان در استان تهران توسط صندوق رفاه ماهانه 300 تا 600 هزار تومان تعیین شده که این فقط خوابگاه‌هایی را شامل می‌شود که زیرنظر صندوق رفاه هستند؛ گرچه بسیاری از خوابگاه‌ها از این عنوان فقط سوءاستفاده می‌کنند.

در اینجا به نظر می‌آید برای جلوگیری از این مشکل صندوق رفاه باید لیستی از خوابگاه‌های موردتایید خود را ارائه کند تا جلوی هرگونه سوءاستفاده از جانب این خوابگاه‌ها گرفته شود؛ باشد تا دانشجویی که با هزاران آرزو و به امید آینده‌ای بهتر قدم در این راه می‌گذارد، با موفقیت و کمترین دغدغه این مرحله از زندگی را پشت سر بگذارد.

منبع: فرهیختگان

کد خبر: 901108

وب گردی

وب گردی