تعطیلی خط 7 مترو /بازگشایی مجدد همراه با اما و اگرهای جدید

جدال بر سر یکی از خطوط متروی تهران در همان زمان شورای چهارم نیز در جریان بود ولی این مجادلات در دوره جدید مدیریت شهری به تعطیلی کامل خط 7 انجامید و مشخص نیست چه زمانی به طور کامل بازگشایی شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از فارس، اسفندماه 1395 بود که شهردار وقت تهران با سوار شدن بر قطاری در خط هفت تست گرم این خط جدید را به سرانجام رساند، یک ماه بعد مسافرگیری در آن آغاز شد. طول خط هفت مترو 30 کیلومتر با 22 ایستگاه است و این خط همه خطوط مترو را قطع کرده و ارتباطات را به صورت کامل برقرار می کند.

در همان زمان محمد باقر قالیباف، شهردار وقت تهران درباره استفاده از خط هفت گفته بود:« در حال حاضر نیز این خط مترو قابل استفاده است ولی در برخی از ایستگاه ها مجهز به پله برقی نشده است و منتظریم تا هر چه زودتر این تجهیزات در محل‌های خود نصب و آماده بهره برداری شود و ان شاءالله این خط تا ماه های آینده مورد استفاده مردم عزیزمان قرار می گیرد.»

در نهایت در 20 خردادماه سال جاری شهردار در مراسمی، به صورت رسمی خط 7 مترو را برای مسافرگیری افتتاح کرد و از 22 ایستگاه پیش بینی شده 7 ایستگاه آن نیز وارد فاز مسافرگیری شدند تا در ادامه با تکمیل ایستگاهای جدید کل خط با ظرفیت کامل به خدمات رسانی بپردازد.

در همان ایام اظهاراتی مبنی بر کامل نبودن تجهیزات خط 7 و ناایمن بودن آن از سوی برخی از اعضای شورای شهر عنوان می شد که شهردار سابق تهران در زمان افتتاح خط 7 به گلایه از چنین انتقاداتی پرداخت: « کاری به این عظمت انجام می‌شود اما خیلی زخم زبان‌ها شنیدیم، کسانی که یک متر خاک جابه‌جا نکرده‌اند حالا می‌خواهند در مورد شهر صحبت کنند.»

این انتقادات در حالی بود که بسیاری از اعضای شورای شهر چه اصلاح طلب و چه اصولگرا به همراه کارشناسان از خط 7 بازدید کردند و نسبت به ایمن بودن آن اذعان داشتند. حال آنکه منتقد اصلی یعنی رحمت الله حافظی، عضو سابق شورای شهر که بیشترین اطلاعات درباره ناایمن بودن خط 7 را نشر داده بود، در بازدید از خط نبود همچنان به اظهارت خود مبنی بر ناایمن بود این پروژه اصرار داشت. اقبال شاکری، یکی از اعضای شورای سابق در تیرماه در اظهار نظری گفته بود:« متأسفانه اطلاعات غلطی در مورد خط 7 داده شد در حالی که بخش‌های سیگنالینگ، آتش‌نشانی و موارد دیگر در امینت کامل است.»

احمد دنیامالی، عضو اصلاح طلب شورای چهارم نیز در همان زمان در سخنانی بر ایمن بودن خط 7 تاکید کرده بود:« کسانی که این موضوع را مطرح می‌کنند باید از نزدیک از این خط بازدید کنند. کمیسیون عمران از تمامی اعضای شورا دعوت کرده بود تا پرسش‌ها و ابهامات مطرح و پاسخ داده شود در حال حاضر بر اساس مشاهدات و توضیحات داده شده تمامی ایستگاه‌های بهره‌برداری شده دارای هواکش است.»

تعطیلی خط 7

تا زمانیکه قالیباف کلید بهشت را به نجفی سپرد، خط 7 همچنان به مسافرگیری ادامه می داد ولی با ورود تیم مدیریتی جدید، بحث هایی برای توقف آن آغاز شد و در نهایت در هشتم آبان ماه با اطلاعیه شرکت مترو درهای خط 7 بر روی مسافران بسته شد. در حالیکه انتظار می رفت اعضای جدید ساکن بهشت، برای تکمیل ایستگاه های جدید خط 7 دست به کار شوند و با توجه به روابط نزدیک با دولت در پی وصول طلب حمل و نقل عمومی تهران و تزریق واگن های جدید باشند، بهترین راه را پاک کردن صورت مساله یافتند. به گفته ابوالفضل قناعتی، عضو شورای شهر چهارم تهران، با توجه به وجود 3 قطار و سرفاصله زمانی 35 دقیقه حرکت قطارها، سیگنالینگ و هواکش مورد نیاز در نظر گرفته شده بود و همزمان با افتتاح ایستگاه های جدید می بایست تجهیزات بیشتری به خط 7 تزریق می شد.

پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری با اعلام اینکه تعطیلی این خط سیاسی کاری نبوده، در اتهاماتی افتتاح آن را نمایشی و تبلیغاتی ارزیابی کرد: «آنچه سیاسی بود افتتاح این خط بود و نه تعطیلی آن؛ و اگر ما بنای کار سیاسی داشتیم معنا و تبعات این اقدام نمایشی به راحتی قابل توضیح به افکار عمومی بود.»

اما تعطیلی خط 7 که می توانست یکی از نیازهای عمده شهر تهران را برای حمل و نقل پاک در مسیری پرتردد مرتفع سازد، باعث نارضایتی شهروندانی شد که به تدریج استفاده از این خط را جایگزین استفاده از اتوبوس یا خودروهای شخصی کرده بودند. بر همین اساس محمدعلی نجفی در 8 آبان وعده داد تا این خط پیش از عید بازگشایی شود:« از زمان راه اندازی خط 7 مترو بحث بود که این خط از نظر سیگنالینگ، علائم الکترونیکی، تجهیزات، ریل و بعضی از مسایل مربوط به کشنده ها و خود واگن ها امنیت کافی را نداشته و دارای مشکل است از این رو به نظرم این کار را باید خیلی زودتر انجام می دادیم. امیدواریم کارهای مربوطه زودتر انجام شده و خط 7 مترو پیش از عید نوروز مجددا راه اندازی شود.»

علی امام، مدیرعامل جدید مترو نیز از راه اندازی مجدد این خط در آینده نزدیک خبر داده بود. وی نیز به مانند شهردار تهران در آبان ماه ابراز امیدواری کرد تا 6 ماه آینده این خط بر روی شهروندان باز شود:« امیدواریم با همت همکاران و مشاوران در یک دوره 6 ماهه و در بهترین شرایط ممکن بتوانیم این خط را تقدیم شهروندان و بازگشایی کنیم.»

در این میان اعضای شورای شهر تهران نیز نسبت به خدمات رسانی مجدد خط 7 وعده هایی مبنی بر بازگشایی آن تا پایان سال دادند. محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای پنجم در 17 آذر ماه در مورد بازگشایی خط 7 مترو از وعده شهردار برای راه اندازی مجدد خط 7 تا پایان سال گفته بود: «رایزنی و صحبت‌های لازم در این زمینه انجام شده و قرار بود ظرف شش ماه بازگشایی شود.البته شهردار تهران در این مورد اعلام کرده که حتماً باید تا پایان سال و قبل از تعطیلات عید این خط راه‌ندازی شود. البته برای ایمن سازی این خط حداقل 300 میلیارد تومان نیاز است.»

بازگشایی مجدد همراه با اما و اگرهای جدید

با این وجود، علی امام در 5 دیماه در بازدیدی که از این خط داشت، اظهار نظر جدیدی کرد که نگرانی هایی را درباره زمان دقیق افتتاح مجدد خط 7 ایجاد می کرد. وی افتتاح 22 ایستگاه خط 7 را موکول به پایان سال 97 کرد: « کل 22 ایستگاه این خط در صورت تامین اعتبار تا پایان سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد. از آنجایی که خط 7 از جنوب غرب تا شمال غرب را برعهده دارد قطعا جزو خطوط پراستفاده خواهد بود»

وی همچنین استفاده از ایستگاههای که قبلا افتتاح شده بودند را نیز به اردیبهشت سال بعد پاس داد که نشان از اظهارات متناقض نسبت به قبل و بهانه هایی چون نبود اعتبارات، داشت: « در آبان‌ماه که فعالیت از این خط متوقف شده بود، تلاشمان این بود که تا شب عید مشکلات رفع و این خط مجددا بازگشایی شود اما به دلیل تاخیر در تزریق اعتبارات زمان تکمیل کار نیز به اردیبشهت‌ماه سال 97 کشیده شد.»

شهردار تهران در 13 آذرماه بار دیگر با اعلام اینکه افتتاح مجدد خط 7 به 400 میلیارد تومان اعتبار نیازمند است، عنوان کرد در صورت عدم افتتاح آن براساس وعده های قبلی در پایان سال، دلایلش را اعلام خواهد کرد: « بنده امیدوار هستم قبل از سال 96 این خط مورد افتتاح و بهره‌برداری قرار بگیرد و از همکارانم نیز خواسته‌ام که این مهم انجام شود. امیدواریم که خط 7 مترو را تا پایان امسال مورد بهره‌برداری قرار دهیم اگر هم تا آن موقع آماده نشد دلایل آن را به مردم توضیح خواهیم داد»

ولی به نظر می رسد برخلاف ابراز امیدواری ها و وعده هایی که در زمان تعطیلی خط 7 برای بازگشایی مجدد آن پیش از پایان سال 96 ابراز می شد، باید قبول کرد که در دو ماه آینده نباید منتظر باز شدن درهای ایستگاه های خط 7 بود. مدیرعامل مترو در 7 دیماه بر این نکته تاکید کرد که اردیبهشت ماه تاریخ جدیدی برای این اقدام خواهد بود: « پیش بینی می‌شود تا اردیبهشت ماه سال آینده و با تامین اعتبارات لازم، 8 ایستگاه خط 7 که پیش‌تر به بهره برداری رسیده بود بار دیگر وارد مدار شود.»

محمدعلیخانی که از وعده شهردار تهران برای افتتاح مجدد خط 7 تا شب عید خبر داده بود، در اظهاراتی جدید در 26 دیماه از عقب افتادن اقدامات وعده داده شده گفت:« علیرغم وعده‌ای که برای تکمیل خط 7 مترو تا شب عید داده شده بود ولی همچنان در این حوزه عقب هستیم و اقدام تازه‌ای صورت نگرفته است.»

با وجود وعده هایی که برای بازگشایی خط 7 داده شده بود، به نظر می رسد مردم باید همچنان پشت درهای بسته این خط تا بهار سال آینده منتظر باشند و این نگرانی نیز وجود دارد که برآوردهای اشتباه مدیریت شهری درباره زمان بازگشایی، بار دیگر افتتاح مجدد آن را حتی تا ماههای طولانی تر به تعویق اندازد. از سوی دیگر سرعت پایین پیشرفت کار در خط 7 و حتی 6 مترو که به بهانه نبود اعتبارات عنوان می شود. به هر حال وعده مدیریت جدید شهری در اولین گام با بدقولی هایی همراه شده که بدون شک وعده ها و برنامه های دیگری چون کاهش ترافیک و آلودگی هوا را که به یکدیگر وابسته هستند، با بدعهدی روبه رو خواهد ساخت.
706

کد خبر: 901137

وب گردی

وب گردی