برنامه‌های نهمین روز جشنواره تئاتر فجر/ روز اروپایی‌ جشنواره

نهمین روز جشنواره سی ‌و‌ ششم بین‌المللی تئاتر فجر شاهد اجرای نمایش‌های متفاوت و جدیدی در بخش‌های صحنه‌ای و خارج از صحنه است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از از روابط عمومی جشنواره بین المللی تئاتر فجر، نمایش های این دوره از جشنواره در نهمین روز به شرح زیر است:

* نمایش‌های صحنه‌ای
سالن اصلی تئاتر شهر و تالار وحدت، بعد از دو روز آماده اجرای نمایش‌‌های «پیانیستولوژی» از مشهد، کاری از محمدحسن نیازی در ساعت 19 و «ملانکولی» از فرانسه به کارگردانی فیلیپ کن ساعت 21 هستند.

آرش دادگر با نمایش «اسب» ساعت 18 و 21 در کارگاه دکور تالار وحدت به جشنواره سی ‌و‌ ششم تئاتر فجر می‌آید.

«شگ» کاری از کشور سوئیس به کارگردانی لوسی ایندنز ساعت 18 و 20:30 در تالار چهارسو اولین روز اجرای خود را در جشنواره دارد.

«یک بعلاوه دو» کاری از امیربهاور اکبرپور از شهرکرد نیز ساعت 16 و 18:30 در تالار سایه روی صحنه می‌رود.

«دوستت دارم ترکیه» به کارگردانی یلدا بسکین به مدت 95 دقیقه در دو سانس 16:30 و 19 نخستین روز اجرای خود را در جشنواره تئاتر فجر می‌گذراند.

«سفر به یک فلات چین‌خورده» کاری از گوستاوو سیریاکو از برزیل دومین روز اجرای خود را از ساعت 15 در پلاتو اجرا آغاز می‌کند.

«آناکارنینا» به نویسندگی و کارگردانی آرش عباسی که در اجرای عمومی خود با استقبال مخاطبان رو به رو شد، در سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر ساعت 17 و 20 اجرا می‌شود.

«کوکوی کبوتران حرم» نوشته علیرضا نادری و به کارگردانی افسانه ماهیان هم که چندی پیش اجرای عمومی موفقی را پشت سر گذاشت، ساعت 18 و 21 در سالن سمندریان این تماشاخانه اجرا می‌شود.

«ابوبکر محمدی/ فاطمه محمدی» به کارگردانی جلال تجنگی در تماشاخانه سنگلج ساعت 16 و 19 اجرا می‌رود.

«و/یا/پرومته» ساعت 16 و 18 در تالار مولوی و «آیین دایره‌زدایی از یک در گچ‌ مانده قفقازی» کاری از تویسرکان به کارگردانی سجاد طهماسبی ساعت 16:30 و 19:30 در تالار هنر اجرا می‌شوند.

«آیفون» به کارگردانی سعید بادینی از زاهدان در سالن انتظامی خانه هنرمندان و «زری سلطان» اثر جعفر دل دل از یزد در تالار حافظ میزبان مخاطبان هستند.

* تمرین - اجرا
فاطمه معتمد آریا امروز جمعه در تئاتر آفتاب به تماشای کار سامان ارسطو با عنوان «همان باش، که نیستی» می‌نشیند، این اجرا ساعت 11 و 15 به مدت 50 دقیقه برگزار می‌شود.

این نمایش پیش از این در سال 95 با 35 اجرای موفق به روی صحنه رفته و در آغاز امسال به دعوت «توماس اوستر مایر» و کمپانی تاتر «شابونه» در جشنواره فایند 2017 حضور یافت.

انستیتو گوته آلمان به عنوان تهیه کننده این اثر، عنوان «مدرنیته ایرانی» را برای تنها نماینده تئاتر آسیا در برلین برگزید، «همان باش؛ که نیستی» در فروردین ماه امسال در شهر پاریس کشور فرانسه نیز به روی صحنه کمپانی تئاتر «لا-نف» رفت.

* بخش خارج از صحنه
نمایش «ان ای» که در حوزه کاربردی بخش خارج از صحنه حضور دارد با اجرای ساعت 12:30 در ایوان انتظار مترو میدان ولیعصر کار خود را در جشنواره آغاز می کند.

نمایش «سایبان آرامش ما، مائیم» نیز که در همین حوزه است آخرین اجرای خود را در جشنواره ساعت 11 در باغ کتاب دارد، این نمایش درباره کودکان کار است.

«آنکه گفت آری، آنکه گفت نه» نوشته برتولت برشت به کارگردانی هاجر عتیقی که در حوزه کاربردی بخش آف‌استیج حضور دارد نیز از امروز اجرای خود را در پلتفرم دیگر واقع در مفتح جنوبی، خیابان ورزنده، نبش ملک‌الشعرای بهار، شماره 30، آغاز می‌کند، این نمایش در خصوص بیماران اعصاب و روان است که در دو سانس 15 و 17 اجرا می‌شود.

«هجوم به تفسیر» کاری از نسیم احمدپور نیز با اجرای عوامل فیلم «هجوم» شهرام مکری در تالار مشاهیر تئاترشهر در ساعت 16 و 18 اجرا می‌شود، این کار در قالب لکچر- پرفورمنس است و در آن شهرام مکری (نویسنده و کارگردان فیلم هجوم)، امیر اثباتی (مدیر هنری و طراح صحنه و لباس)، علیرضا برازنده (مدیر فیلمبرداری) و بابک کریمی (بازیگر) درباره پروسه اجرای ایده‌های خود دراین فیلم صحبت می‌کنند.

نمایش «مرغان این روزی» کاری از هادی کمالی‌مقدم، آخرین اجرای خود را ساعت 15 در محوطه تالار وحدت دارد.

«آن ریسمان گسسته» به کارگردانی نسیم ریاضی دومین اجرای خود را ساعت 21 در بنیان شارک دارد.
عرفان شیرنگی نیز سومین اجرای «مرگ» را ساعت 17 در محوطه دانشگاه تربیت مدرس برگزار می‌کند.
محوطه تئاترشهر از ساعت 16:30 با نمایش‌های «تر، خشک، تفکیک» کاری از شیدا خانزاده از رشت، «بوکس» محمود فلاحی از مشهد، «چای تلخ‌ پهلو» از یزد به کارگردانی حامد مهریزی‌زاد و ستار وزیری یزدی و «کتو» کاری از آندریا نوشاد میزبان مخاطبان است.

محوطه خانه هنرمندان هم با نمایش «مخاطب خاص» کاری از مریم نیک‌آئین از یزد و «جاده قیدار» کاری از شهریار بهاری و علی رضاپور از سنندج میزبان روز نهم جشنواره است.

عمارت روبرو نیز مانند برنامه روز گذشته‌اش میزبان نمایش‌های «نادیدنی یا هرطور شما دوست دارید» ساعت 16 و «گردهمایی والدین» از گرجستان ساعت 20:30 است.

* بخش فرا اجرایی
پنجمین پنل بخش بین‌الملل جشنواره توسط هنرمند سوئیسی، بریجت هلبلینگ به همراه با قطب‌الدین صادقی و فارس باقری با موضوع «مهاجرت هنرمندان تئاتر: تصمیم یا ضرورت؟» از ساعت 16 تا 19 در سالن امیرخانی خانه هنرمندان برگزار می‌شود.

دریس ورهوفن، کارگردان هلندی نیز که امروز به اجرای نمایش «مناظر مجرم» در جشنواره پایان می‌دهد، ساعت 20:30 در گالری ایرانشهر واقع در خیابان عضدی، کوچه سپند، ششمین و آخرین پنل بخش بین‌الملل این دوره از جشنواره را برگزار می‌کند، موضوع این پنل تماشاگران تئاتر با عنوان «شاهد زیر ذره‌بین» است.

«مناظر مجرم» در آخرین روز اجرای خود از ساعت 14 میزبان مخاطبان است.

حضور در این پنل‌ها برای علاقه مندان آزاد و رایگان است.

کارگاه «تمرینات غیرممکن» نیز امروز از ساعت 10 صبح تا 2 بعد از ظهر در پلاتو 2 تئاتر شهر دومین جلسه خود را برگزار می‌کند، کارولینا مندونکا، هنرمند برزیلی این کارگاه را برگزار می‌کند.

همچنین دومین جلسه کارگاه «شجاعت» توسط هنرمند پرتغالی، آنتونیو پدرو لوپز از امروز ساعت 15 شروع شده و تا ساعت 19 در پلاتو 2 تئاتر شهر ادامه می‌یابد.

همچنین دو نمایش آف‌استیج «منزل به منزل» از فرانسه در باغ کتاب و «ریموت تهران» محصول کمپانی ریمینی پروتکل در پارک شفق که در روزهای اول جشنواره با استقبال مخاطبان رو به رو شده‌اند، روز نهم جشنواره را هم آغاز می‌کنند.

اپرای عروسکی خیام نیز، اثری از بهروز غریب پور همچون روزهای گذشته ساعت 19 در تالار فردوسی میزبان علاقه مندان است.

سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر از 28 دی به دبیری فرهاد مهندس پور در هفت بخش تخصصی در شهر تهران و برخی از مراکز استان ها در حال برگزاری است و تا 9 بهمن ماه ادامه دارد.

503

کد خبر: 901151

وب گردی

وب گردی