تاکید مراجع عظام تقلید بر صرفه جویی در مصرف آب و برق و لزوم فرهنگ‌سازی

مراجع عظام تقلید در دیدار با وزیر نیرو بر لزوم مصرف صحیح آب و برق، مدیریت مصرف و پرهیز از اسراف در استفاده از این نعمات الهی تاکید کردند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ رضا اردکانیان وزیر نیرو که به همراه معاونین وزارت نیرو به قم سفر کرده بود ضمن زیارت مرقد مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) با برخی از مراجع عظام تقلید دیدار کرد.
او در این دیدارها ضمن ارائه گزارشی از وضعیت آب و برق کشور و لزوم مدیریت مصرف، رهنمودهای مراجع و علما را در این خصوص راهگشا دانست.

* در شرایط سختی از نظر آب و برق قرار داریم
آیت الله العظمی مکارم شیرازی نیز در این دیدار با اشاره به شرایط خشکسالی در کشور گفت: در شرایط سختی از نظر آب و برق قرار داریم و خشکسالی در کشور وجود دارد که امیدواریم به لطف خدا برطرف شود.
او با بیان اینکه نخستین کاری که باید انجام شود فرهنگ سازی برای مردم است، یادآور شد: در این خصوص باید از تمام رسانه ها استفاده کرد و مساله در نماز جمعه ها، منابر و صدا و سیما با زبان های مختلف بیان شود که در مصرف آب و برق مردم صرفه جویی کنند و بیش از نیاز مصرف نکنند. متاسفانه در حال حاضر مصرف ها بیش از نیازهاست.
این مرجع تقلید با بیان این که فرهنگ سازی بار‌ کار را سبک خواهد کرد و اگر انجام شود موثر است، اظهار داشت: برای فرهنگ سازی باید مطالب را تکرار کنیم و از آن خسته نشویم از این رو با استفاده از تمامی قالب ها مانند نمایش، فیلم، مصاحبه، میزگرد و راه‌های مختلف دیگر باید وارد کار شد.
او با اشاره به مشکلات مصرف انرژی در کشور خاطرنشان کرد: متاسفانه آب و برق درست مصرف نمی شود و باید برای آن چاره اندیشی شود.
آیت الله العظمی مکارم شیرازی با بیان این که در کنار فرهنگ سازی باید مشوق هایی نیز وجود داشته باشد، تصریح کرد: تشویق هم می‌تواند در مسیر فرهنگ‌سازی اثرگذار باشد.
او با بیان اینکه استفاده کردن از انژری خورشید در کشور باید مورد توجه باشد، ابراز داشت: این منبع هنوز به خوبی مورد استفاده قرار نگرفته است در حالی که می توان نهایت استفاده را انجام داد.
این مرجع تقلید با اشاره به گلایه های مردم درباره هزینه های آب و برق تاکید کرد: مردم می گویند گاهی دست اندرکاران آب و برق، قیمت را بالا می برند، این که اعلام نشده، قیمت ها بالا رود برای مردم قابل قبول نیست از این رو باید اطلاع رسانی لازم صورت گیرد تا نارضایتی برای مردم پیدا نشود.
او خاطرنشان کرد: باید ملاحظه مردم را کرد گاهی به مجرد تاخیر سخت گیری شده و آب و برق را قطع می کنند که باید بیشتر مدارا کرد، حواشی قبض ها که از مردم دریافت می شود هم باید مشخص باشد.
آیت الله مکارم شیرازی در پایان گفت: امیدواریم همه دست به دست هم بدهند و این مشکلات را با لطف خداوند برطرف سازند.

* با استفاده صحیح قدردانی نعمت های الهی باشیم
آیت الله صافی گلپایگانی نیز در دیدار وزیر نیرو با تقدیر و تشکّر از فعّالیت‌های این وزارت‌خانه، اظهار داشت: خداوند بر توفیقات شما و همه کسانی که به بندگان خدا خدمت می کنند بیفزاید و توجّهات حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف شامل حال همه باشد. هر کدام بیشتر و بهتر بتوانید قلب حضرت را خرسند بکنید، افتخار بیشتری کسب نموده‌اید.
این مرجع عالیقدر در بخشی از سخنان خود، با اشاره به نعمت آب و برق، خاطرنشان کرد: همه باید با استفاده صحیح از این نعمت ها، قدردان آن باشیم و مشکلاتی را که در این زمینه هست با استمداد از خداوند متعال و تدبیر و مدیریت صحیح، رفع نماییم.
او در بخش دیگری از توصیه های خود، رضای خداوند را در خدمت به مردم مخصوصا ضعیفان دانست و گفت: هر چه بیشتر به فکر مردم مخصوصا مردم مستضعف باشید، رضای خداوند بیشتر فراهم می شود.
آیت الله صافی گلپایگانی در پایان اظهار داشت: ما چیزی نمی خواهیم غیر از اینکه مردم در راحتی و رفاه باشند و باید در این مسیر حرکت کرد و در برنامه ها، اولویت شما، مردم بخصوص نیازمندان باشد.

* پرهیز از اسرف در مصرف آب و برق ضروری است
آیت الله نوری همدانی نیز در این دیدار وزارت نیرو را از مجمو‌عه‌های مهم کشور است، گفت: مساله آب با حیات مردم مرتبط است و در قرآن کریم نیز بر نقش مهم آب در زندگی انسان تاکید شده است و برق نیز همین اهمیت را دارد.
او با بیان اینکه احتیاجات اولیه انسان‌ها به وسیله آب و برق تأمین می‌شود، خاطرنشان کرد: در اسلام و انقلاب اسلامی خدمت به مردم دارای ثواب و فضیلت زیادی است و خداوند به شما این توفیق را داده که در راه این خدمت گام بردارید.
این مرجع تقلید با بیان اینکه تمام مردم زیر چتر شغلی مجموعه وزارت نیرو زندگی می‌کنند، ابراز داشت: به همین خاطر این شغل بسیار مهم است.
او همچنین یادآور شد: نرخ‌گذاری در حوزه آب و برق به گونه‌ای صورت گیرد که مردم با مشکل مواجه نباشند.
آیت الله نوری همدانی در ادامه با تاکید بر اینکه مردم باید از اسراف جلوگیری کرده و در حد نیاز مصرف آب و برق داشته باشند، تصریح کرد: اسراف مساله‌ای مهم است که مردم باید حد و مرز آن را رعایت کنند تا کشور با مشکل مواجه نشود.
او با بیان اینکه حتی در مسائل شرعی و اسلامی همچون وضو نیز باید به نحوه مصرف آب دقت کرد، گفت: برخی از ابتدا تا انتهای وضو آب را باز نگه می‌دارند که این اسراف است و باید از آن پرهیز کرد.
این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه باید فرهنگسازی صورت گرفته تا در همه کارها حد لازم مصرف رعایت شود، اظهار داشت: آب و برق برای همه مردم احتیاج است به همین خاطر باید در مصرف آن دقت لازم صورت گیرد.
او در پایان با قدردانی از اقدامات فرهنگی وزارت نیرو گفت: در کمتر وزارت‌خانه‌ای استفاده از روحانیون برای امور تبلیغی مشاهده شده که از این کار وزارت نیرو تقدیر می‌کنیم.

* مردم در مصرف آب و برق صرفه جویی کنند
آیت الله جوادی آملی نیز در دیدار وزیر نیرو در سخنانی ابراز داشت: آنکه ما را آفرید، جهان را آفرید و ارتباط ما با جهان را آفرید، به ما تاکید کرد که میان اجزاء این مثلث ارتباط همیشگی وجود دارد؛ برخی خیال می کنند بین انسان، زمین و آسمان ارتباطی وجود ندارد و ارتباط ما با عالم گسسته است لذا برای آنها افسانه است که اگر کسی بیراهه برود روزی اش کم می شود یا نزول باران و رحمت الهی کاسته می شود.
او خاطرنشان کرد: طبق نظام خلقت الهی، اگر کسی بیراهه نرود فیض و رحمت نیز با او خواهد بود، این یک مساله علمی است که برای بسیاری هنوز حل نشده است.
این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود به برخی معضلات و مشکلات کشور اشاره کرد و گفت: بزرگترین مشکل ما «بی عرضگی و سوء مدیریت» است، در حالی که توان و ظرفیت تولید بسیاری از محصولات در کشور وجود دارد اقدام به واردات آنها می شود.
او یادآور شد: ما امروز با فروش نفت که سرمایه ماست زندگی می کنیم در حالی که باید صنایع تبدیلی مانند پتروشیمی ها در کشور گسترش پیدا کنند.
آیت الله جوادی آملی همچنین یادآور شد: همانطور که بارها گفته شده است مردم باید در مصرف آب و برق صرفه جویی کنند.
او خاطرنشان کرد: این کشور به لطف الهی همه چیز دارد، با شرافت ترین و با کرامترین مردم جهان را ما در اختیار داریم و این را در طول تاریخ اثبات کرده ایم، حیف است این مملکت با فقر درگیر باشد، باید تمام تلاش و کوشش مسئولین در جهت رفع مشکلات این مردم باشد، ما به دولت محترم به عنایت الهی امید داریم و توقع ما این است که کمربند خدمت را با عقل و عدل محکم ببندید تا موفق باشید.

* در خصوص مصرف درست آب و برق فرهنگ سازی شود
آیت الله العظمی علوی گرگانی نیز در دیدار با وزیر نیرو با اشاره به خدمات وزارت نیرو در بخش‌های مختلف اظهار کرد: اینکه گزارشات کار را به علما و مراجع تقلید بدهید و ارتباط وسیع با مردم داشته باشید ما هم می‌توانیم به مردم منتقل کنیم و رضایتمندی مردم افزایش می‌یابد.
او با تاکید بر اینکه در مسیر خدمت به مردم نباید سست شد گفت: ملت باید در مصرف آب و برق دقت زیادی داشته باشند و ملت اگر همراه شما باشند بخش عمده مشکلات کاهش پیدا می‌کند.
این مرجع تقلید با تاکید بر ضرورت رسیدگی به مشکلات مردم خاطرنشان کرد: خداوند تاکید دارند که از اسراف باید پرهیز کرد و تفاوتی نمی‌کند که این کار در مصرف برق، آب یا حتی محیط زیست باشد.
او بر ضرورت آگاهی بخشی به مردم و اطلاع‌رسانی در خصوص الگوی صحیح مصرف تاکید کرد و گفت: اگر آب و برق با کاهش روبه رو شود خود مردم آسیب‌ خواهند دید و باید آگاهی لازم را به مردم بدهید تا مشکل کمتری در تأمین منابع آب و برق کشور داشته باشیم.
آیت‌الله علوی گرگانی استفاده از ظرفیت بزرگان و شخصیت‌های معنوی برای اطلاع‌رسانی به مردم را ضروری عنوان کرد و افزود: امیدواریم با تلاش و کوشش کم و کاستی‌های جامعه را برطرف کرده و خدمت بیشتری به مردم داشته باشید.

* آموزش به مردم در خصوص استفاده درست از آب و برق
آیت الله سبحانی نیز در این دیدار با اشاره به آیاتی از قرآن کریم، برخی مباحث علمی در این کتاب الهی را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: هرکسی از دید خود در خصوص خشکسالی بحث می‌کند اما براساس قرآن رابطه بین پاکی ملت و بارش آسمان وجود دارد.
او بر ضرورت توسعه آبیاری قطره‌ای در حوزه کشاورزی تاکید کرد و افزود: اگر جامعه ناپاک شد قطعا خشکی هم خواهد آمد اما آزمایشگاه نمی‌تواند این رابطه را مشخص کند چراکه پاکی جمعیت روی زمین بوده و بارش باران در آسمان است اما عالم وحی فوق این مباحث است.
این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه جامعه باید به تقوا دعوت شود تصریح کرد: باید به مردم آموزش داده شود که آب را چگونه مصرف کنند و رسانه‌ها هم به دنبال ایجاد پاکی در جامعه باشند که اگر پاکی ایجاد شد حق‌تعالی نیز نیاز ما را اجابت خواهد کرد.
او با تاکید بر راهنمایی مردم در خصوص جلوگیری از اسراف گفت: در مصرف برق نیز باید صرفه‌جویی شود بعضا مردم نسبت به مصرف برق بی‌توجه هستند؛ به عنوان مثال در خیابان‌های ما دو طرف چراغ نصب شده در عین اینکه اگر چراغ در وسط نصب شود نور لازم تامین خواهد شد.

* فرهنگ سازی نقش مهمی در مدیریت مصرف دارد
حجت‌الاسلام و المسلمین شهرستانی نیز در دیدار با وزیر نیرو لزوم فرهنگ سازی در خصوص مصرف بهینه آب و برق را مورد تاکید قرار داد و گفت: نباید از نقش فرهنگ‌سازی و مدیریت در کشور ما خصوصاً در حوزه آب غافل شد.
نماینده آیت الله العظمی سیستانی با تاکید بر اینکه بسیاری از سفره‌های آب زیرزمینی کشور ما از بین رفته است تصریح کرد: در حوزه تکنولوژی مصرف و تولید آب در کشورهای غربی اقدامات زیادی انجام شده و در کشور ما نیز باید به همین گونه باشد.

* آمادگی حوزه علمیه برای همکاری با وزارت نیرو
مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور نیز در این دیدار از خدمات وزارت نیرو تقدیر و اظهار کرد: وزارت نیرو حجم وسیعی از کار را در وظیفه دارد و شاهرگ‌های توسعه کشور در اختیار این وزارت‌خانه است که خدمات مجموعه مدیران قابل تقدیر است.
او با بیان اینکه نظارت بر وضعیت اجتماعی جامعه وظیفه حوزه است تصریح کرد: در ذیل این مباحث مساله محیط زیست، آب، انرژِ و... را نیز خواهیم گنجاند تا بتوانیم اثرگذاری اجتماعی بیشتری را بر جامعه داشته باشیم.
آیت الله با بیان اینکه در حوزه مبانی اسلامی موازین جدی در قلمرو وزارت نیرو داریم اذعان کرد: به همین خاطر باید به طور جدی در حوزه تحقیقاتی در این بخش وارد شویم.
امام جمعه قم با تاکید بر اینکه طلاب و دانش‌آموختگان حوزوی می‌توانند پرچم‌دار حوزه محیط زیست و انرژی در دنیا باشند خاطرنشان کرد: ما به دانش‌آموختگان خود توصیه می‌کنیم که سازمان‌های مردم‌نهاد مرتبط با محیط زیست و انرژی و... را تشکیل دهند چراکه این مساله امروز در دنیا اهمیت جدی دارد و در این زمینه در داخل و خارج از کشور ظرفیتی ویژه داریم.
او رویکرد تبلیغی ناظر به بهینه‌سازی مصرف و اصلاح الگوی مصرف را مورد توجه قرار داد و گفت: باید این موضوعات در نظام تبلیغی حوزه جایگاه پیدا کند.
اعرافی آموزش طلاب در خصوص مسائل مرتبط با بهینه‌سازی و اصلاح الگوی مصرف را امری ضروری دانست و گفت: این بخش یکی دیگر از حوزه‌هایی است که وزارت نیرو و حوزه‌های علمیه می‌توانند اقدامات مشارکتی انجام دهند.

402

کد خبر: 901154

وب گردی

وب گردی