وزیر بهداشت: دو سوم سرطان ها قابل پیشگیری است

وزیر بهداشت در همایش ملی مبارزه با سرطان گفت: شاید یکی از دلایلی که رئیس سازمان محیط زیست از خانم به آقا تبدیل شد این است که بتواند بر مافیا غلبه کند.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز سید حسن هاشمی با اشاره به اینکه سرطان بر خلاف نامش اگر به هنگام تشخیص داده شود ترسناک نیست گفت: حداقل دو سوم سرطان ها قابل پیشگیری است و اگر امروزه سرطان خیلی ترسناک به نظر می رسد و شیوع زیادی پیدا کرده به این علت است که عمر انسان‌ها طولانی‌تر شده است.در اواخر قرن بیستم متوسط عمر مردم تا 40 سال بود و در حال حاضر 70 سال است. امروزه بیشتر سرطان ها مربوط به کهنسالی است و حدود 20 میلیون نفر به سرطان مبتلا می شوند این میزان تا 15 سال آینده ممکن است به 25 میلیون نفر افزایش پیدا کند. بنابراین نمی توان گفت سونامی در شیوع سرطان در کشور ما به وقوع پیوسته است.
وزیر بهداشت افزود: امروزه بیشتر تریبون ها به دنبال مایوس کردن مردم و ناکارآمد نشان دادن مسئولان هستند .در ایران چیزی به نام سونامی سرطان وجود ندارد ولی بدان معنا نیست که سرطان در کشور ما وجود ندارد.باید با مردم صادق بود،نباید مرثیه خوانی کرد باید مسئولان راهکار پیدا کرده و به آن عمل کنند.اگر محیط زیست،آلوده و سموم دارای مشکلاتی است در نقاط مختلف دنیا نیز این مسئله به وقوع پیوسته است باید از راهکارها و تجربه های آنان نیز استفاده کرد.
وی اضافه کرد: هزینه سرطان حدود یک تریلیون دلار است اگر به بحث پیشگیری توجه شود می توان هزینه ها را به میزان قابل توجهی کاهش داد.علت اینکه هزینه های ما بالا است این است که کمتر به عوامل پیشگیرانه توجه می کنیم .برای مثال می گویند شما به سیگار و قلیان کشیدن مردم چه کار دارید، در این زمینه باید دانست سیگار از لب و کلیه و همه اعضای بدن را درگیر می کند و باید در بحث پیشگیری های بیماری ها ورود پیدا کرد.
وریر بهداشت تاکید کرد: پیشگیری از این جهت مهم است که بتواند مرگ و میر، معلولیت و سرطان و... را کاهش دهد ما در زمینه عوارض سیگار تلاش های بسیاری انجام داده ایم.
دکتر هاشمی بیان کرد: ما دردرجه اول با مردم صادق هستیم و هر بخشی که به مردم مربوط است را به مردم گفته ایم.در عین حال کمپین های مختلفی تشکیل شده و از روحانیت، وزرشکاران، هنرمندان نیز کمک گرفته ایم.
وی اضافه کرد: ما در زمینه درمان سرطان بسیار موفق بوده و از خیرین کمک های بسیار خوبی را دریافت کرده ایم.من تصور می کنم در زمینه پیشگیری از سرطان اقدامات مناسبی انجام گرفته و مردم نیز به طور نسبی به آن توجه کرده اند اما باید در خورد و خوراک و....نیز تمهیدات لازم را در نظر گرفت در مورد اقدامات فیزیکی مناسبی در قطب های مختلف مراکز شیمی درمانی و رادیوتراپی ایجاد شده و توجه ویژه ای به رادیوتراپی از جمله اقدامات مناسبی است که در این حوزه ایجاد شده است. بسیاری از هزینه‌هایی که در خصوص شیمی درمانی انجام می‌شود غیر ضروری است. باید مراکز رادیوتراپی توسعه پیدا کنند تا بتوانیم خدمات را از شیمی درمانی به جراحی و رادیوتراپی منتقل کنیم.

خبرنگار : نیوشا یعقوبی

701

کد خبر: 901310

وب گردی

وب گردی