تشخیص بیماری پارکینسون به کمک هوش مصنوعی

عضو هیات علمی پژوهشگاه دانش‌های بنیادی گفت: بهره گیری ازهوش مصنوعی و شناخت الگو ها کمک می کند تا علت بروز اختلالات و نیز راه های پیشگیری و درمان آنها از جمله بیماری پارکینسون تشخیص داده شود.

به گزارش ایسکانیوز؛ به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مرضیه زارع عضو هیات علمی پژوهشگاه دانش های بنیادی درباره مدل سازی شبکه های مغزی اظهار کرد: در مدل سازی سیستم های شناختی بخصوص مدل سازی شبکه مغزی تلاش می شود با تغییر متغیرهای معادلات دینامیکی، آنها را به مدل های اصلی نزدیک تر کرده و شبیه سازی هایی که هزینه های آن بسیار کمتر از آزمایشات واقعی است را انجام داد. این روش در طراحی ماشین های هوش مصنوعی راه گشا بوده است. هدف از مدل سازی شبکه مغزی، یافتن کارکردها و الگو های طبیعی موجود درمغز برای تشخیص اختلالات مغزی است.

وی با اشاره به اینکه با طراحی ماشین های هوش مصنوعی و استفاده مناسب از این ابزارها می توان به نتایج و دستآوردهای مطلوبی درتشخصیص و درمان بیماری ها و نیز پیشبرد فعالیت های موجود در بخش های مختلف فناوری ها دست یافت، گفت: بهره گیری ازهوش مصنوعی و شناخت الگو ها کمک می کند تا علت بروز اختلالات و نیز راه های پیشگیری و درمان آنها از جمله بیماری پارکینسون تشخیص داده شود.
عضو هیات علمی پژوهشگاه دانش های بنیادی افزود: یافتن الگو ها به درک و شناخت بهتر سیستم های شناختی و درنهایت به شناخت طبیعت کمک می کند. مطالعه مغز به عنوان یک سیستم پیچیده رهیافت تحقیقاتی است و مدل سازی شبکه مغزی و دستیابی به الگو های مناسب از اهمیت بسیاری برخوردار است تا با کسب نتایج مطلوب، زمینه برای تشخیص اختلالات در شبکه های مغزی حاصل شده و راه های پیشگیری و معالجه بیماری ها تسهیل شود.
زارع نقش ستاد توسعه علوم شناختی معاونت علمی در توسعه و گسترش این دانش در سطح جامعه به ویژه در مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: با حمایت های این ستاد طرح های گسترده ای در زمینه علوم مرتبط با دانش مغز،اعصاب شناختی و نیز هوش مصنوعی تصویب و به اجرا در آمده است که امید می رود با کسب یافته های تحقیقاتی زمینه پیشرفت درعلوم شناختی و نیز تشخیص و درمان بیماری ها با استفاده از فناوری های نوین و دانش داخلی فراهم شود.

202

کد خبر: 901345

وب گردی

وب گردی