وارد عصر جدیدی از اهدا خون شده ایم/لزوم خصوصی سازی صنعت پلاسما

مدیر عامل سازمان انتقال خون شب گذشته با حضور در برنامه نبض شبکه خبر سیمای جمهوری اسلامی ایران در خصوص پیشرفتها و دستاوردهای سازمان انتقال خون گفت: وارد عصر جدیدی از اهدا خون شده ایم. 

به گزارش ایسکانیوز، دکتر علی اکبر پور فتح اله ضمن اشاره به تاریخچه انتقال خون گفت: انتقال خون ملی در ایران درست یک سال پس از اعلامیه سازمان بهداشت جهانی مبنی بر لزوم راه اندازی انتقال خون ملی در کشورها شکل گرفت.

وی با اشاره به 45 سال سابقه انتقال خون ملی در کشورمان گفت: این شبکه اهداکننده خون، ایران را به یکی از کشورهای بی‌نظیر تبدیل کرده است. به نحوی که از نظر شاخص‌ها در بین کشورهای در حال توسعه رتبه اول را داریم و با کشورهای پیشرفته در حال رقابت در این زمینه هستیم.

مدیر عامل سازمان انتقال خون با تاکید بر شاخص مهم 27 واحد اهدای خون به ازای هر 1000 نفر جمعیت گفت: آمار سازمان بهداشت جهانی 12 واحد انتقال خون به ازای هر 1000 نفر است که شاخص اهدای خون در ایران بیش از دو برابر کشورهای هم سطح خود به حساب می آید.

وی همچنین به آمار 2 میلیون و 100 هزار اهدای خون کامل در سال گذشته اشاره کرد و گفت: از این مقدار خون اهدا شده 3 میلیون و 600 هزار فرآورده به دست آمده و در بیمارستانها و مراکز درمانی کشور توزیع شده است.

دکتر پور فتح اله افزود:به ازای 5 واحد گلبول قرمز، یک واحد پلاسما مصرف می‌شود و چهار پنجم پلاسما در کشورهایی که صنعت پلاسما ندارند دور ریخته می‌شود، اما در ایران موفق شدیم 2 میلیون و 100 هزار لیتر پلاسمای مازاد بر مصرف را با کسب استانداردهای اروپایی، به کشورهای خارجی بفرستیم تا به تبدیل فاکتور هشت و نه و سایر فرآورده های پلاسمایی شود و به کشور برگردد که تمام این دستاوردها حاصل اهدای خون یک میلیون و دویست هزار اهدا کننده بوده است.

وی با اشاره به حدود 210 هزار لیتر پلاسمای مازاد بر مصرف در سال گذشته گفت: این چرخه باعث کاهش 17 میلیون دلاری ارزبری دارو شده است.

مدیر عامل سازمان انتقال خون در مورد ضرورت استفاده از پلاسمای بومی در تهیه داروهای مشتق از پلاسما گفت: در کشور تجربه اچ آی وی و هپاتیت سی را داریم و جزو توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی این است که برای جلوگیری از تغییر جغرافیایی بیماری‌ها، هر کشوری از پلاسمای کشور خود استفاده کند و بیماری‌ها از مرزهای کشور منتقل نشود و الان حدود 60 درصد داروهای مشتق از پلاسما با پلاسمای ایرانی تولید می‌شود.

وی در مورد آزمایشهای سلامت خون و فرآورده گفت: در صنعت پلاسما، علاوه بر آزمایش‌های روتین، آزمایش‌های ژنوم ویروس و آزمایشهای تکمیلی نیز انجام می‌شود و هم اکنون شیوع هپاتیت بی و سی و اچ آی وی در پلاسمایی که ما برای پالایش ارسال کرده ایم، هم سطح آمارهای اروپاست که این موضوع نشان دهنده سلامت خون کشور ما است.
همچنین آزمایشها به روش بررسی ژنوم ویروس نشان می دهد میزان شیوع هپاتیت Aکه در اثر آلودگی دستها و نبود دسترسی به آب سالم و غذای سالم شیوع می یابد، هم‌سطح کشورهای اروپایی است و نشان می‌دهد که نظام سلامت ما در این زمینه به خوبی کار کرده و مردم دسترسی به آب و غذای سالم دارند.

مدیر عامل سازمان انتقال خون در بخش دیگری از این گفتگو به عامل خود حذفی محرمانه در جریان مصاحبه و پذیرش اهدا کنندگان اشاره کرد و گفت: با این شیوه حتی اگر احتمال خود سانسوری در پاسخگویی به پزشک وجودداشته باشد، این فرصت را برای اهدا کننده به وجود آورده ایم که محرمانه اعلام کند از خون او برای بیماران استفاده نشود و بدین ترتیب با انجام همه آزمایشها، خون وی از چرخه انتقال خون حذف می شود.

وی نظام مراقبت خون که از سال گذشته در کشور به اجرا در آمده است را یکی دیگر از عوامل سلامت خون دانست و افزود: در این نظام پس از انتخاب اهداکننده که سد اولیه است، اجازه نمی‌دهیم تا در آزمایش اولیه موردی مثبت شود، موارد احتمالی درجلسات متعدد بررسی می‌شود و همکاران توضیح می‌دهند که چرا یک فرد از چرخه مصاحبه رد شده و آزمایش او مثبت شده است.

دکتر پور فتح اله افزود: در صورت لزوم اصلاحات لازم در فرآیندها و دستور العمل ها انجام سیستم بهینه می شود. به عنوان مثال طی مطالعات مشاهده کردیم کسانی که سابقه زندان داشتند از اهداکنندگانی بودند که آزمایش اولیه آن‌ها مثبت می‌شد و مدت معافیت آنها از 6 ماه به یک سال افزایش خواهد یافت.

وی انتخاب اهداکننده مستمررا یکی از راهکارهای کاهش ریسک انتقال آلودگی موارد ویروسی دانست و گفت: این افراد که آزمایش‌های خود را به صورت مکرر انجام می‌دهند و چون آموزش دیدند و با فرآیند انتقال خون آشنا هستند، سلامت بیشتری نسبت به افراد دیگر دارند .
وی با اشاره به ریسک بالا تر عدم سلامت خون در کسانی که برای اولین بار خون اهدا می‌کنند، گف ت: خیلی از این افراد برای آزمایش مراجعه می‌کنند تا بدانند سالم هستند یا نه و این ریسک بالایی برای سیستم اهدای خون دارد زیرا زمانی آزمایشگاه می‌تواند ویروس را تشخیص بدهد که بدن برای آن ویروس آنتی بادی ساخته باشد و ممکن است شخص در دوره پنجره، خون اهدا کند.در این شرایط وجود ویروس غیر قابل تشخیص است .
مدیر عامل سازمان انتقال خون با اشاره به ارزیابی 3 سال گذشته در این رابطه گفت: مشاهده شد که 80 درصد موارد هپاتیت بی و سی و اچ آی وی در اهداکنندگانی بوده که برای بار اول مراجعه کردند یعنی 25 درصد اهدا کنندگان مسوول 80 درصد مثبت شدن آزمایشها بودند. به همین دلیل طرح ساماندهی اهدا اولی ها را پیش گرفتیم و با استان کردستان به طور پایلوت شروع کردیم که سلامت خون این افراد با انجام تست های روتین پایش شد و در صورت سلامتی پس از 4 ماه از آنها برای اهدای خون دعوت شد. نتایج این کار بسیار مثبت بود و اکنون در 15 استان کشور این طرح بدون مواجهه با کمبود خون در حال اجرا است.
وی تاکید کرد: ادبیات انتقال خون همپای کشورهای پیشرفته به سمت تضمین خطر صفر میرود و قصد داریم تضمین بدهیم که خطری برای گیرنده خون وجود ندارد و افزود: برای تضمین خطر صفر فناوری آزمایشگاه ها از سیستم الایزا به الکترو کمی لوسانس بدل خواهد شد و در 5 استان کشور به طور متمرکز این کار را شروع کرده ایم .
دکتر پور فتح اله اعلام کرد : تا 6 ماه آینده 1 میلیون اهداکننده در این سیستم آزمایش خواهند شد. این سیستم روز آمد است و حساسیت بالا تری دارد و علاوه بر دقت در وقت نیز صرفه جویی می شود.

مدیر عامل سازمان انتقال خون گفت: هم اکنون در 70 درصد کشورهای اروپایی نیز از همین سیستم استفاده می شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش در مورد پالایشگاه خون و فرآورده های آن گفت: در حال حاضر در ایران پالایشگاه فعال وجود ندارد و تولید ماده خام در صنعت پلاسما در ایران پیشرفت خوبی داشته است و به طور متمرکز زیر نظر سازمان انتقال خون و وزارت بهداشت انجام می شود و در شیوه پالایش قراردادی پلاسما ایران و برزیل پیشرو در میان کشورهای دنیا هستند.

دکتر پور فتح اله با اشاره به لزوم خصوصی سازی صنعت پلاسما گفت: بخش خصوصی در صورت راه اندازی پالایشگاه و داشتن ظرفیتی بیشتر از مواد خامی که برایش تامین می شود، حق دارد در جمع آوری پلاسما نیز وارد شود در غیر این صورت خصوصی سازی در جمع آوری پلاسما توسعه نمی یابد.

وی از مشارکت بخش خصوصی در راه اندازی پالایشگاه و فعال سازی این صنعت داد و گفت: برای اهدای مستقیم پلاکت، پلاسما و سلولهای بنیادی نیز ضمن فراهم سازی زیر ساختها آمادگی کامل داریم و در حال فرهنگسازی برای ترغیب مردم به این نوع اهدا هستیم.
دکتر پور فتح اله از اثر بخشی 6 برابر پلاکت اهدایی با روش فرزیس خبر داد و افزود: اکنون میزان مصرف پلاکت از 400 هزار واحد به یک میلیون و 300 هزار واحد رسیده است و برای پیشگیری از بحران پلاکت باید روی اهدای آن تمرکز شود.

وی در خاتمه از یک میلیون و 500 هزار اهدا کننده خون که 2 میلیون و 100 هزار واحد خون مورد نیاز کشور را در سال گذشته تامین کرده اند تشکر کرد و گفت: با تغییر الگوی اهدا کنندگانی که در سالهای جنگ به جمع اهدا کنندگان پیوسته اند و بازنشستگی آنها از اهدای خون باید جوانان با فرهنگی جدید برای اهدای خون ترغیب شوند و این میدان را به دست بگیرند.

701

کد خبر: 901393

وب گردی

وب گردی