شاخه زیتون عثمانی؛ پیشرفت یا پسرفت؟

یک هفته ای می شود که نیروهای ترکیه به بهانه مقابله و بیرون راندن نیروهای نظامی کُرد «یگان‌های مدافع خلق» در مرزهای جنوبی خود با سوریه، تحت عنوان عملیات " شاخه زیتون" به منطقه عفرین، لشکرکشی کرده اند.در همین راستا بازیگران منطقه ای نسبت به تنش هایی که با این عمل ترکیه به وجود آمده واکنش های بعضا متفاوتی نشان داده اند. دودی که در هردو صورت پیشرفت یا پسرفت این عملیات به چشم سوریه و مردم آن خواهد رفت.

به گزارش ایسکانیوز، ارتش ترکیه از روز ۳۰ دی ماه عملیاتی موسوم به «شاخه زیتون» را در عفرین،‌ در شمال غربی سوریه برای بیرون راندن نیروهای نظامی کُرد «یگان‌های مدافع خلق» از این منطقه، شروع کرده است. این عملیات باعث گشوده شدن جبهه جدیدی در جنگ داخلی سوریه شده است.

آمریکا در ابتدا سیاست نامشخصی را نسبت به این مساله پیش گرفت و سکوت اختیار کرد. پیشتر اخبار حاکی از آن بود که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، روز چهارشنبه، چهارم بهمن‌ماه، در تماس تلفنی با رجب طیب اردوغان، همتای ترک خود، از ترکیه خواسته است تا عملیات نظامی در عفرین در شمال سوریه را محدود کند. گویا آمریکا از درگیری های بین نظامیان خود و ترکیه نگران شده بود.

این درحالی است که رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه امروز اعلام کرد که پیشروی های ارتش ترکیه تا منبج و جایی که نیروهای نظامی آمریکا استقرار یافته اند، پیش خواهد رفت. این پیشروی ها تهدیدی برای تلاش های آمریکا جهت نفوذ و ثبات در منطقه شمال شرقی سوریه خواهد بود.

روسیه نیز در ابتدا سکوتی معنادار را در قبال مساله عفرین پیش گرفت و تنها اعلام کرد که عملیات ترکیه را به شدت رصد می کند، عفرین منطقه ای، تحت نفوذ این کشور بوده است اما روسیه نظامیان خود را از عفرین خارج و به شهرک‌های شیعه نشین نبل و زهرا در شمال حلب برد.

وزارت دفاع روسیه پیش از این نیز اعلام کرده بود که اقدام آمریکا مبنی بر ارسال سلاح برای گروه های طرفدار خود در شمال سوریه باعث تحریک ترکیه شده است. مسکو همواره طرفین درگیر در مساله عفرین را به خویشتنداری دعوت نموده است.

سخنگوی وزارت خارجه انگلیس در موضعی متفاوت از حق ترکیه در مورد مساله عفرین دفاع کرد و افزود: «ما حق ترکیه را در تامین امنیت مرزهای خود به رسمیت می شناسیم. انگلیس متعهد است که با ترکیه و دیگر هم پیمانانش همکاری نزدیک داشته باشد تا راه حل هایی یافت شود که ثبات را به سوریه بازگرداند؛ از تشدید تنش ها در این کشور جلوگیری و منافع امنیتی ترکیه را حفظ کند.» موضع انگلیس با آمریکا در این مورد کاملا متفاوت بوده است.

دولت ترکیه نیز اعلام کرد که تحت هر شرایطی عملیات شاخه زیتون را پیش خواهد برد تا به مرزهای عراق نیز برسد و مناطق مورد نظر خود را از وجود تروریست ها پاک کند. اگر چه اردوغان اعلام کرده است که دست ترکیه هرگز به خون کودکان و افراد غیر نظامی آلوده نشده اما گزارش ها حاکی از این است که تعداد زیادی غیر نظامی در حملات ترکیه به نقاط مختلف عفرین کشته و همچنین افراد زیادی مجبور به ترک خانه های خود شده اند. مردم سوریه به تازگی از سایه شوم داعش در حال رها شدن بودند که جنگی دیگر سایه شوم خود را بر این کشور گسترد.

اگر پیشروی های ترکیه در این مناطق از سوریه ادامه یابد و آن طور که خود اردوغان اذعان داشته تا منبج پیش بروند، این امر می تواند موجب تشدید تنش ها بین دو کشور متحد ترکیه و آمریکا گشته و آنها را عملا از دو متحد به دو رقیب تبدیل کند.

از طرفی دیگر ممکن است پیشروی های کند ترکیه و افزایش فشارهای بین المللی و آمریکایی (به طور غیر مستقیم فشارهایی که از سمت کردها به آمریکا وارد می شود) به این کشور، باعث جبر ترکیه برای عقب نشینی گردد.

نویسنده: مژگان الیکائی

کد خبر: 901414

وب گردی

وب گردی