هشدار دکتر ولایتی درباره مصادره شخصیت علمی"زکریای‌ رازی" توسط دیگر کشورها

جلسه 225 کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی، به ریاست دکتر علی‌اکبر ولایتی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ابتدای این جلسه اقدامات انجام شده و برنامه‌های پیش رو به‌منظور گرامیداشت نقش محمد بن زکریای رازی ارائه شد.

دکتر ولایتی در این زمینه طی سخنانی گفت: اگر در مورد محمد بن زکریای رازی اقدامی صورت نگیرد، این چهره تاریخ فرهنگ و تمدن اسلام و ایران توسط سایر کشورها مصادره خواهد شد.

وی افزود: باید ساخت بنای یادبود محمد بن زکریای رازی در شهر ری تسریع شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: آثار رازی باید از سراسر جهان جمع‌آوری‌شده و در شکل فاخری منتشر شوند.

پس از سخنان دکتر ولایتی، اعضای کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران با اشاره به وجهه بین‌المللی محمد بن زکریای رازی بر توجه به این موضوع تأکید کردند.

دستور بعدی جلسه کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران، موضوع نام‌گذاری سال 2018 توسط سازمان علمی فرهنگی سازمان ملل متحد یونسکو به نام شیخ شهاب‌الدین سهروردی بود که اعضا در این زمینه بیانات خود را ارائه دادند.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دستور دیگر جلسه کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران، آئین‌نامه اهدای جایزه بین‌المللی امام خمینی«ره» بود که گزارشی توسط نماینده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ارائه شد.

در ادامه جلسه 225 کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران موضوع پذیرش دانشجو در مقطع پسادکتری درمورد ابن هیثم مورد بررسی قرار گرفت که دکتر ولایتی هم در این زمینه گفت: شخصیت جامع ابن هیثم در حوزه فیزیک و ریاضی می‌تواند مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: ابن هیثم درمورد فیزیک و نقش نور در دیدن انسان تحقیقات فراوانی داشته است.

رئیس کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران ادامه داد: نظریه غلط بطلمیوس درمورد دیدن انسان و کارکرد چشم توسط ابن هیثم تصحیح شده است.

پس از سخنان دکتر ولایتی، اعضای کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران بر برنامه‌ریزی به‌منظور تدوین تاریخ مهندسی در تمدن اسلام و ایران تأکید کردند.

کد خبر: 901431

وب گردی

وب گردی