انفجارهای گاما، مرموزترین سیگنال‌هایی که از اعماق فضا دریافت می‌شوند

انفجارهای پرانرژی و پرنور گاما، مرموزترین سیگنال‌هایی هستند که از اعماق فضا دریافت می‌شوند و باوجوداینکه از چند دهه قبل موردمطالعه و بررسی قرارگرفته‌اند، هنوز هم اطلاع درستی از منبع آن‌ها در دست نیست.

به گزارش ایسکانیوز؛ به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محققان برای شبیه‌سازی انفجارهای گاما یک لیزر Gemini را روی یک هدف پیچیده متمرکز کردند و توانستند با موفقیت برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های انفجار گاما را شبیه‌سازی کنند. در این شبیه‌سازی، میدان‌های مغناطیسی پایداری با شدت و وسعت مورد پیش‌بینی، ایجاد شدند.

انفجارهای پرانرژی و پرنور گاما، مرموزترین سیگنال‌هایی هستند که از اعماق فضا دریافت می‌شوند و باوجوداینکه از چند دهه قبل موردمطالعه و بررسی قرارگرفته‌اند، هنوز هم اطلاع درستی از منبع آن‌ها در دست نیست. تشعشعات گاما از خشن‌ترین رخدادهای جهان هستند و گاهی درخشش آن‌ها بیش از خورشید است و میزان انرژی که در چند ثانیه آزاد می‌کنند، به‌اندازه انرژی تولیدشده توسط خورشید در تمام دوران وجود آن است. اما مشکل اصلی انفجارها هستند. این رخدادها در یک‌چشم برهم زدن به وقوع می‌پیوندند و درنتیجه زمانی برای تنظیم تلسکوپ و یافتن منبع آن‌ها باقی نمی‌ماند.

به تعبیری دیگر، انفجار پرتو گاما یا فوران پرتو گاما به فوران ناگهانی و شدید پرتو گاما در اعماق کیهان گفته می‌شود. این پدیده ده‌ها سال به عنوان یکی از پدیده‌های مرموز اخترشناسی شناخته می‌شد. امروزه معلوم شده است که برخی از این انفجارها مربوط به ابرنواخترها، و برخی دیگر مربوط به مگنتارها هستند.
در حال حاضر قوی‌ترین نظریه موجود این است که انفجارهای گاما در اثر خروج مجموعه‌ای از ذرات از سیاهچاله‌های فضایی و برخوردهای کیهانی ایجاد می‌شوند. بر این اساس محققان معتقدند این تشعشعات از الکترون‌ها و پوزیترون‌ها ساخته‌شده‌اند و میدان‌های مغناطیسی بسیار قوی در اطراف خود ایجاد می‌کنند. گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Physical Review Letters منتشرشده است.
بر اساس این گزارش، ستاد توسعه فناوری لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی، د ر راستای پیشرفت و توسعه و نزدیک شدن به پیشرفت‌های جهانی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مشغول به کار است.

202

کد خبر: 901442

وب گردی

وب گردی