جایگزینی دندان از طریق کاشت ایمپلنت  خطرات آشکار و پنهان  دارد

تکنیک های مدرن دندانپزشکی ثابت کرده که استفاده از ایمپلنت های فوق کوتاه، خطرات جراحی داندانپزشکی را به شکل قابل توجهی کاهش می دهد.

به گزارش ایسکانیوز، آرش غفوری استاد دانشگاه و متخصص بیماری های لثه و ایمپلنت با بیان این مطلب گفت: جایگزینی دندان از طریق کاشت ایمپلنت همواره دارای خطرات آشکار و پنهانی است که امکان دارد بیمار پس از مدت ها و حتی سالها بعد از عوارض آن آگاه شود به همین دلیل امروزه علم دندانپزشکی در جهان به سمت جراحی های کمتر تهاجمی مانند استفاده از ایمپلنت های فوق کوتاه سوق پیدا کرده است.
وی تصریح کرد: در جراحی های ایمپلنت همیشه امکان درگیر شدن سینوس ها وجود دارد که همین امر ممکن است باعث عوارض جبران ناپذیری برای بیمار می شود ضمن اینکه در جریان عمل جراحی خطر آسیب به ریشه دندانهای مجاور و عصب فکی نیز وجود دارد درحالی که این عوارض در ایمپلنت های فوق کوتاه وجود ندارد و جراح می تواند با کمترین برش و خونریزی آن را در لثه قرار دهد.
این متخصص دندانپرشک ادامه داد: طول ایمپلنت هایی فوق کوتاه تنها ۵ میلیمتر است و بیمار به جای چندین جلسه طولانی مدت و صرف هزینه های زیاد می تواند با کمترین هزینه و در دو مرحله، صاحب دندان شود، شیوه ای مدرن در علم دندانپزشکی که تنها چند سال است در ایران اجرایی می شود که امیدواریم به سرعت در کشور گسترش یابد.
وی با بیان اینکه با گذشت 6 ماه از کشیدن دندان، نیمی از استخوان فک تحلیل می رود افزود: در صورتی که مدت زمان زیادی از خارج کردن دندان سپری شود کاشت ایمپلنت با مشکل مواجه خواهد شد چراکه نزدیکی به ساختارهای اناتومیک مانند سینوس ماگزیلا در فک بالا و عصب حسی در فک پایین و همچنین کمبود حجم کافی از استخوان همگی پیچیدگی های کاشت ایمپلنت را برای بیمار و جراح بیشتر می کند و درواقع همین عوامل باعث شد تا ایمپلنت های فوق کوتاه به سرعت در بین پزشکان جهان پرطرفدار شود.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: کاشت ایمپلنت های کوتاه نیاز به یادگیری مهارت های خاص دارد و ظرافت و حساسیت بیشتری را می طلبد، با این حال مزایایی که متوجه بیمار و جراح می شود بسیار پررنگ و قابل توجه است به همین دلیل زمان آن رسیده تا مسولان علوم پزشکی و متولیان امر با معرفی هرچه بیشتر این تکنیک مدرن باعث ایجاد انگیزه و تشویق دندانپزشکان در یادگیری مهارت های این شیوه جدید شوند.
غفوری در پایان گفت: واقعیت این است که هزینه های بالای ایمپلنت باعث شده تا بسیاری از افراد از لذت جویدند محروم باشند درحالی که شیوه های جدید تاحد زیادی می تواند این روند درمانی را برای بیمار کم هزینه تر کند، موضوعی که باید مورد توجه قرار گیرد.

700

کد خبر: 901566

وب گردی

وب گردی