نگاهی  گذرا  بر فعالیت  زنان در جامعه قبل و بعد  از انقلاب

با رسیدن به چهلمین سال از پیروزی انقلاب جمهوری اسلامی ایران شاهد هستیم که تغییرات گسترده ای که در حوزه های اجتماعی ، سیاسی ، فرهنگی واقتصادی حاصل شد و فعالیت زنان در جامعه پررنگ تر و براساس فرهنگ و مذهب ایرانی ، اسلامی شکل گرفت و یکی از نمونه های بارز این اتفاق بزرگ تاریخ این بود که دیگر دختران ایران به دلیل فقر و مشکلات معیشتی درس و تحصیل خود را رها نمی کنند.

به گزارش ایسکانیوز قبل از انقلاب شاهد سوء استفاده های بسیار از زنان در حوزه های مختلف و نقش کمرنگ آنها در جامعه بودیم. فعالیت اجتماعی بانوان در دوران پهلوی براساس سیاست های دیکته شده حاکم بوده است ،اما اینکه از آنها در چه راستایی استفاده یا بهتر بگوییم سواستفاده می شد، باید گفت که در زمینه های تبلیغات تجاری یا به عبارتی پیام های بازرگانی دختران یا زنان ایرانی با پوششهای زننده و به دور از فرهنگ ، مذهب وشریعت ایرانی اسلامی از طریق رسانه ترویج دهند و مردم را با حضور زنان در قاب تلویزیون راغب به خرید اجناس و یا کالا ارائه شده کنند.

یکی از کارشناسان علوم اجتماعی با بیان این مطلب می گوید: یکی دیگر از سیاست های رژیم سابق برای حضور دختران و زنان در جامعه فرستادن معلمان به مناطق محروم برای تدریس مطالب درسی به کودکان و نوجوانان و ترویج فرهنگ غرب بود و در واقع یک نوع استفاده استعماری بوده است.

الهام فتاحی که فارغ التحصیل جامعه شناسی از دانشگاه آزاد است با اشاره به بحث تحصیل دختران اشاره می کند و می گوید: بر اساس نوشته ها و گزارش ها و مستندات در رژیم پیشین بخش عمده ای از دختران بدلیل اقتصاد ضعیف خانواده قادر به ادامه تحصیل نبوده اند و به اجبار درس و تحصیل را رها کرده و در سن پایین علیرغم میل باطنی براساس جبر حاکم بر زندگی خانواده ها تن به ازدواج می دادند و همین باعث می شد دیگر نتوانند آنطور که می خواهند در جامعه نقش مفید و سازنده ای را ایفا کنند ،لذا در آن دوران فقط طبقه مرفه می توانستند تا مقاطع بالای تحصیلی درس خوانده و آن را ادامه بدهند.

بر اساس نوشته ها و گزارش ها و مستندات در رژیم پیشین بخش عمده ای از دختران بدلیل اقتصاد ضعیف خانواده قادر به ادامه تحصیل نبوده اند و به اجبار درس و تحصیل را رها کرده و در سن پایین علیرغم میل باطنی براساس جبر حاکم بر زندگی خانواده ها تن به ازدواج می دادند



وی می گوید: مطالب فوق بخش کوچکی از ناملایمتی ها بود که به ناحق به دلیل جبر حاکم برایران بر سر زنان ایران زمین آمد ، که بخشی به عنوان اجرا کننده و بخشی دیگر به عنوان دریافت کننده ازفعالیت درست و سازنده به دور بمانند و نتوانسته اند آنطور که میخواهند به آرزوها و آمال های خود در جامعه دست پیدا کنند.

حضور فعال پررنگ زنان ایران در اجتماع بعد از انقلاب

به گفته این کارشناس علوم اجتماعی ظهور انقلاب که توسط مردم غیور این مرزوبوم و با هدایت و رهبری امام خمینی (ره) به سرانجام رسید ، سبب شد تا زنان با حضور در حوزه ها و عرصه های مختلف جا معه نقش پررنگی را ایفا کنند.
در واقع جایگاه حقیقی یک زن مسلمان و ایرانی را در جامعه پیدا کرده و آنطور که می خواهند برای سرنوشت خود تصمیم می گیرند.

فتاحی به فرمایش امام (ره) استناد می کند و می گوید: امام خمینی (ره ) فرموده اند :اگر زنهای انسان ساز از ملتها گرفته بشوند ،ملتها به شکست و انحطاط مبدل خواهند شد ،شکست خواهند خورد و منحط خواهند شد.

امام خمینی (ره ) فرموده اند :اگر زنهای انسان ساز از ملتها گرفته بشوند ،ملتها به شکست و انحطاط مبدل خواهند شد ،شکست خواهند خورد و منحط خواهند شد



به گفته این کارشناس بنا بر این زن نقش مهم و سازنده ای در خانواده و تربیت فرزند و تحویل دادن آن به جامعه دارد در واقع زمانی که یک زن قادر باشد جایگاه والا و حقیقی خود را از لحاظ فرهنگی ، تحصیلی ، هنری ،سیاسی واجتماعی دریابد ، قطعا بستر سازنده و خوبی برای رشد جامعه می شود.

فتاحی ادامه می دهد: شکل یک جامعه در نگاه اول خانواده است اگر زن بتواند خانواده کوچک خود را مدیریت کند و بدرستی کودکان خود را تربیت و به جامعه ارائه دهد نقش سازنده ای و بزرگی را انجام داده و با رشد زنان موفق در اجتماع می توان جامعه درست ورو به رشد در آینده را داشته باشیم.

در واقع تغییرات حاصل از انقلاب برای زنان در اجتماع تساوی حق حقوق آنان با مردان بوده است بااین حال که شان و عفت زن ایرانی حفظ می شود.


706

کد خبر: 901679

وب گردی

وب گردی