دکتر ولایتی: صفویه احیاگر نام و فرهنگ ایران بود

رییس هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: حکومت صفویه توانست نام و فرهنگ ایران را احیا کند و همچنین مروج مذهب اهل بیت (ع) باشد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر علی اکبر ولایتی در ویژه برنامه ای با عنوان «بازخوانی سیاست های تمدن ساز صفویه» از مجموعه برنامۀ «ایران»، اظهار داشت: وضع کنونی و آیندۀ هر کشوری مبتنی است بر تاریخ آن کشور، و تاریخ، در حقیقت، آینه ای است که میتوان با عبرت گرفتن از آن، آیندۀ خودمان را ساخت. در گذشته، اگر تاریخ ما بخش های افتخارآمیزی دارد که دارد و کم هم نیست و مشکلاتی هم داشته، باید آن را تبیین بکنیم تا ما و آیندگان اشتباهات گذشتگان را تکرار نکنیم و اعمال مثبت آنها را در پیش بگیریم. تاریخ سیاسی ایران گسستهایی دارد، اما تاریخ فرهنگی ایران پیوسته است.

وی افزود: بدون اغراق ما چیزی در حدود ده هزارسال تاریخ داریم که بخشی از آثار آن مکتوب است و بخشی، آثار بهجا مانده از آن سال ها است. من کشوری را نمی شناسم که تاریخ فرهنگش بیش از ایران باشد. البته چین، بین النهرین و هند به لحاظ عمق فرهنگ در تاریخ، قابل مقایسه با ایران هستند اما دربارۀ تاریخ سیاسی، این پیوستگی وجود نداشته است و گسست هایی در سراسر تاریخ ایران دیده می شود. این مطلب مهمی است و باید این مطلب را تبیین کرد که اگر دورۀ صفویه از تاریخ ایران برداشته بشود، ما بعد از اسلام چیزی به نام ایران و تاریخ سیاسی ایران نخواهیم داشت؛ البته تاریخ فرهنگی ایران برجای خواهد ماند.

وی با اشاره به اینکه بعد از تشرف ایرانیان به دین اسلام، حکومت های اموی و بعد، عباسی بر ایران مسلط شدند، گفت: این ها مدعی خلافت پیامبر اکرم (ص) بودند، درحالی که اعمالشان ضد اسلام بود. مردم ایران در مقابل هردوی این ها ایستادند؛ هم بنی امیه را ساقط کردند و هم بنی عباس را ساقط کردند. بنی عباس با فکر ایران خواجه نصیرالدین طوسی و به توسط هولاکوخان منقرض شد. بعدها همین ایرانی ها در مقابل عثمانی هم که مدعی خلافت پیامبر اکرم (ص) بود ایستادند. ایرانی ها تنها راه نجات را راه اهل بیت (علیهم السلام) می دانستند.

رییس هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی یادآور شد: نکتۀ مهم این است که در طول تاریخ ایران در دورۀ اسلامی، هیچ کدام از حکومت هایی که پیش از صفویه، در ایران به قدرت رسیدند نه مدعی احیای ایران شدند و نه چنین تدارکی کردند؛ مثلاً غزنویان نگفتند ما پادشاه ایرانیم، سلجوقیان همین طور، خوارزمشاهیان همین طور و دیگران. اما مدعای اصلی صفویه این بود که ما می خواهیم ایران را احیا کنیم. در این راه، دو فاکتور مهم را به کار گرفتند: یکی بخشی از تاریخ اسطوره ای ایران را که با عقاید اسلامی در تعارض نباشد ترویج کردند و دیگری اسلام ناب را که از نظر شیعیان همان اسلام اهل بیتی است تقویت کردند.

دکتر ولایتی خاطر نشان کرد: صفویه کارِ کارستانی کردند. حتی پادشاهان صفویه در بسیاری از موارد که مصالح اسلام و تشیع اقتضا میکرد، از نظرات خود صرف نظر می کردند و از ملا احمد اردبیلی، از محقق کرکی، از شیخ بهاءالدین جبل عاملی، از میرفندرسکی، از میرداماد، تبعیت می کردند. این ها علمایی بودند که تکیه شان بر مردم بود؛ یعنی در دولت صفویه برعکس دولت عثمانی عمل می شد زیرا در عثمانی، شیخ الاسلام را سلطان عثمانی انتخاب می کرد، اما در ایران عهد صفوی، حکم پادشاهیِ شاه صفوی را عالمی چون محقق کَرَکی تنفیذ می کرد و بخشی از اختیارات خود را به عنوان ولی فقیه در غیبت امام زمان (عج) را به شاه صفوی واگذار می کرد.

به گزارش ایسکانیوز،مجموعه برنامۀ «ایران» گفتگویی علمی میان کارشناسان برنامه و دکتر علی اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بینالملل و رئیس هیأت مؤسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی، با موضوع «ایران و هویت ایرانیان» است که هر هفته از شبکۀ دوم سیما پخش می شود.

500

کد خبر: 901695

وب گردی

وب گردی