مسئولان شهری  کجا هستند؟/ آنچه بها ندارد حقوق شهروندی است

سالها بود که در پایتخت و حتی  شهرهای دیگر بویی از زمستان و برف سفیدش به مشام مردم نمی رسید پس از پاییز خشک امسال نگرانی از خشکسالی چالشی بود که در میان مسئولان و محیط زیست در اولویت طرح و بررسی قرار گرفت اما کمتر کسی باور می کرد که با بارش برف معابر تهران و جاده های کشور دچار بحران شود .

اکرم جدیدی ممتاز-ایسکانیوز، .این دغدغه در آخرین روزهای دی حتی در میان شهروندان وجود داشت تا اینکه از اوایل هفته گذشته با هشدارهای سازمان هواشناسی برای رسیدن یک سامانه بارشی قوی در کل ایران مواجه شدیم از آنجایی که بخشش خداوند بی کران است وبی کفایتی ها بسیار،حتی در مواجهه با نعمت هایش دچار بحران می شویم.

متاسفانه برخی از مسئولان در طی سال های خدمتشان ثابت کرده اند که کمتر به فکر رفع مشکلات و آسایش شهروندان خود به عنوان یک مسئول متعهد هستند . گزارش های مختلف درشهر های مختلف در چند روز برفی اخیر و عدم جمع آوری زباله ها از سطح شهر نشان دهنده این ضعف در مدیریت است.

آنچه بها ندارد حقوق شهروندی است

شهرداری، استانداری، حمل و نقل عمومی،مدیریت بحران،شرکت گاز،راهداری ،اداره برق و...نهاد هایی هستند که در ارتباط مستقیم با خدمات رسانی شهری قرار دارند که علیرغم اخذ مالیات های مختلف تحت عناوین ارائه خدمات مناسب از شهروندان گرفته می شود اما بارش اخیر نشان داد آنچه که بها ندارد حقوق شهروندی است و اگر تعصب و علاقه ایرانی بودن در وجود ما نبود همه در مواقع اضطراری دچار مشکلات جدی می شدیم.

برفی که پس از سالها مهمان ایران شد میزبانان خوبی نداشت و علی رغم اینکه به گفته شهردار "شهرداری در آماده باش کامل بود" در اولین ساعات بارش ضعف های مدیریتی ملموس بود اگرچه کیسه های شن و نمک در مکان های مشخصی در معابر اصلی تعبیه شده بود اما کمبود نیرو های خدمات شهری که در مواقع عادی در سطح شهر به وفور دیده می شدند کاملا بارز بود و در این راستا خودجوشی مردم تنها گزینه ای است که در مواقع اضطرای به داد مسئولانی که قادر به انجام وظایف خود نیستند می رسد و در این مواقع مردم همیشه در صحنه آستین ها را بالا می زنند. چند روز پیش آنهایی که توانایی کمک درمعابر شهری را داشتند با استفاده از شن ها و کیسه های نمک خیابانهای اصلی را پوشش دادند اما مشکل یخبندان در خیابانهای فرعی شهر که کم هم نیستند به شکل بدتری وجود داشت.

سال هاست واژه مدیریت غلط شهری برایمان آشناست

این در حالی است که اختصاص بودجه 30 میلیارد و 500 هزار تومان به شهرداری در سال 96 فقط برای برف روبی در این سالهای خشک مبلغ هنگفتی است که تامین کننده مخارج 11 میلیون خانواده کارگری در طول یکسال را می دهد.

مدیریت غلط شهری حرف تازه ای برای شهروندان نیست و عدم کارایی برخی مدیران برای مردم محرز شده است درختانی که ریه های شهر در مواقع آلودگی هستند و سالها زمان می خواهد تا بالغ شوند و به داد تنفس مردم شهر برسند به راحتی در یک بارش مورد بی توجهی قرار گرفته و می شکنند در خیابانهای فرعی که عرضشان کم است شکستن درختان و رها شدن آنها باعث تنگتر شدن خیابان و در نتیجه ایجاد ترافیک بیشتر می شود و سوال اینجاست که چه زمانی درختان شکسته از خیابانها جمع آوری می شوند؟

وقتی ارگان های مسئول تقصیر را به گردن دیگری می اندازند

به گفته بعضی از همشهریان ،در حالیکه شاخه های درختان شکسته بر روی ماشین های پارک شده افتاده بود با هر نهادی اعم از شهرداری یا آتش نشانی برای کمک تماس گرفته شد از انجام کمک به بهانه اینکه جزء وظایف آنها نیست سر باز زدند و هر ارگان مسئولیت را به ارگان دیگر ارجاع داده است.

صف های بی آرتی و خطوط کرایه ساعت ها زمان شهروندان را برای رسیدن به مقصد میگرفت و اعتراض و نارضایتی شهروندان را از نحوه مدیریت در شرایط خاص به آسمان می برد

سرگردانی مردم برای رسیدن به محل کار و انجام امور روزانه عملا حمل و نقل عمومی و شخصی را زیر سوال برده و موسسات خصوصی حمل و نقل هم در این آشوب یا خدمات نمی دادند و یا چند برابر قیمت اصلی کرایه می گرفتند و به مصداق "از آب گل آلوده ماهی گرفتن" بودند.صف های بی آرتی و خطوط کرایه ساعت ها زمان شهروندان را برای رسیدن به مقصد میگرفت و اعتراض و نارضایتی شهروندان را از نحوه مدیریت در شرایط خاص به آسمان می برد.

زنجیره خدمت رسانی به شهر و شهروندی متاثر از سازمان هایی است که کوتاهی و اهمال یک ارگان ،عدم انجام خدمت به موقع در نهاد دیگر را به دنبال دارد و دود این اتصال به چشم شهروندان می رود پس از گذشتن 6 روز از بارش برف زندگی شهروندان هنوز روال عادی خود را باز نیافته است زباله ها از سطل ها در سطح شهر لبریز هستند و نمای سفید شهر را مخدوش کرده اند اولین دیدار یک گردشگر و یا توریست شلختگی مدیریت را هویدا می کند به نظر می رسد شهرداران 22 منطقه تهران و حتی شهردار تهران اصلا درخیابانهای شهر تردد ندارند که اگر حضور داشتند برای حفظ ظاهر شهر هم که شده تصمیماتی می گرفتند.

پلیس راهور در کنار مردم

قطعا حقوق شهروندی با مدیریت های نادرست و نیمه کاره رعایت نخواهد شد و امید مردمی که با اشتیاق برای انتخاب بهترین ها تلاش کرده اند به نا امیدی و یاس تبدیل خواهد شد

در پایتختی که همیشه با ترافیک های سنگین مواجه هستیم اکنون با شکستن درختان در کناره های خیابان ها به بار این ترافیک افزوده شده است و به نظر می رسد تا خانه تکانی شهر روزها فاصله داریم.

قطعا حقوق شهروندی با مدیریت های نادرست و نیمه کاره رعایت نخواهد شد و امید مردمی که با اشتیاق برای انتخاب بهترین ها تلاش کرده اند به نا امیدی و یاس تبدیل خواهد شد.البته هستند در این میان نهاد هایی که از وظایف خود پا فراتر گذاشته و برای رفاه حال عموم مرزهای کاری را شکسته اند به عنوان مثال پلیس راهور ناجا در این چند روز نشان داد در شرایط سخت مردم را رها نخواهد کرد اما ای کاش این حس وظیفه شناسی در تمامی نهاد های دولتی بیدار شود تا شهری آماده و آرام داشته باشیم.

705

کد خبر: 901733

وب گردی

وب گردی