دهه فجر سرآغاز وحدت حوزه و دانشگاه و همکاری در پروژه های علمی و اجتماعی

کارشناس دینی و مدرس دانشگاه گفت : ایام الله فجر استقلال و آزادی را به ایران اسلامی هدیه کرد و باعث همدلی و همبستگی در حوزه های مختلف از جمله وحدت بین دانشگاه و حوزه شد که هردو مکان برای رشد جوانان در علم و دین دایر شده است.

حجت السلام و المسلمین محمد پیکری در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز؛ قبل از انقلاب بدلیل مخالفت و فشار دولت بر حوزه و پرورش طلبه ، نه تنها وحدتی بین دانشگاه و حوزه وجود نداشت بلکه روحانیون در جامعه با مشکلات عدیده ای از سمت حکومت مواجه بودند.

وی گفت: در واقع حکومت پهلوی ،برای ترویج فرهنگ غربی و رشد و توسعه آن بین مردم و جلوگیری از اعتراض روحانیون به این فرهنگ - که در کشور ما هیچ جایگاهی نداشت- فعالیت حوزه و روحانیون را محدود کرد تا نتوانند از غرب زدگی در جامعه جلوگیری کنند.

محمد پیکری گفت: از جمله این محدودیت ها عدم انسجام و وحدت بین دانشگاه و حوزه بود که یکی برای علم و دیگری برای دین فعالیت می کردند، همانطور که یک حوزوی علاوه بر مسائل شرعی و دینی باید نسبت به دروس و علوم دانشگاهی آشنا باشد و آن را فرا بگیرد ، یک دانشجو هم باید نسبت به دین ، شریعت و مذهب شناخت خوبی پیدا کند، این دو مولفه باعث می شود فرد سازنده در جامعه رشد و برای کشور خود مفید و سازنده باشد.

وی با اشاره به اینکه بعد از انقلاب اسلامی ایران ، این خلاء از بین رفت و باعث پیوند و وحدت دانشگاه و حوزه شد ادامه داد: متأسفانه انتظارى که از وحدت حوزه و دانشگاه وجود داشت در حد کمال خود محقق نشده است، چون مقصود از وحدت حوزه و دانشگاه، وحدت در هدف است به این معنا که، هریک ازین دو مرکز، باید به طور مجزا وظایف خود را انجام دهند به دلیل آنکه خاستگاه علوم حوزه، کتاب خدا و سنت رسول خداست و روش علمى مختص به خود را دارد و خاستگاه علوم دانشگاهى مبتنى بر یافته هاى بشرى، مبتنى بر تجربیات و انتزاعات نوع بشر است، این دو علم هر کدام وظایفى دارند که با روش مخصوص به خود، باید وظایف علمى خود را جلو ببرند.

این استاد دانشگاه در پایان افزود : به نظر این حقیر که عمر خود را در حوزه و دانشگاه سپرى کرده ام، مقصود از وحدت حوزه و دانشگاه در هدف انجام وظایف است که این وحدت باید حول محور رضایت خدا و خدمت به خلق خدا باشد پس لازمه رسیدن به وحدت در هدف آن است که اولاً هر کدام دیگرى را حمایت کنند و ثانیاً در محدوده علم دیگرى مداخله نکنند و ثالثاً هر دو قشر محترم در دشمن شناسى و مقابله با دشمنانى که نسبت به مردم قسم خورده هستند، وحدت رویه داشته باشند. در این صورت است که وحدت حوزه و دانشگاه حقیقى، کاربردى و براى جامعه پر برکت خواهد بود.


خبرنگار : حسین طالبی
706

کد خبر: 901738

وب گردی

وب گردی