تراز منفی بودجه در سال ۹۷ نسبت به سال جاری از ۸۰ به ۸۳ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی گفت: منفی بودن تراز عملیاتی بودجه در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ حدود ۴.۴ درصد رشد داشته و از ۸۰ به ۸۳ هزار میلیارد تومان کسری افزایش پیدا کرده است.

به گزارشایسکانیوز، علی اکبر کریمی در نشست علنی امروز عصر مجلس (8 بهمن 96) در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال 97 گفت: ضمانت بازپرداخت تسهیلات در تبصره 18 توسط دولت می‌تواند باعث تشدید افزایش بدهی دولت به بانک‌ها شود.

وی افزود: انتظار بود تا در بودجه و بحث اشتغال توجه می‌شد اما هیچ رویکرد مشخصی در خصوص اشتغالزایی در لایحه بودجه سال 97 مشاهده نمی‌شود و سوالات و ابهامات زیادی در خصوص تأمین منبع مالی پیش‌بینی شده برای اشتغال در تبصره 18 و نحوه تحقق آن وجود دارد و این سوال وجود دارد که طرح دولت که پیش از این در ستاد اقتصاد مقاومتی به عنوان برنامه اشتغال فراگیر تصویب شد به کجا رسیده؟

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: یکی از چالش‌های اساسی جریان مالی دولت در سال‌های اخیر وجود کسری در ساختار بودجه دولت است به طوریکه طی سال‌های گذشته همواره تراز عملیاتی بودجه منفی بوده و برای جبران کسری آن اقدام به ایجاد مازاد در تراز دارایی‌های مالی و سرمایه‌ای شده است.

کریمی خاطرنشان کرد: در بودجه سال 97 نسبت به سال 96 منفی بودن تراز عملیاتی بودجه حدود 4.4 درصد رشد داشته و از 80 به 83 هزار میلیارد تومان کسری افزایش پیدا کرده این در حالیست که اختصاص مازاد واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای به هزینه‌های جاری دولت به مفهوم فروش ثروت ملی و پرداخت آن در قالب حقوق و دستمزد است.

وی افزود: عمده دارایی‌های سرمایه‌ای به فروش رفته مربوط به نفت و گاز است که متعلق به نسل‌های آینده کشور است و دولت نباید منابع زیرزمینی را در قالب حقوق و دستمزد به نسل کنونی بپردازد و قطعاً لازم است که تکلیف برنامه ششم توسعه در زمینه قطع تدریجی وابستگی هزینه‌های جاری دولت به درآمد نفت مورد توجه قرار گیرد.

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بحث هدفمندی یارانه‌ها در بودجه نفت اظهارداشت: هدفمندی یارانه‌ها تاثیر مستقیمی بر وضعیت توزیع درآمد در کشور دارد. مبلغ اختصاص داده شده برای پرداخت یارانه نقدی و غیر نقدی در بودجه 97 نسبت به سال گذشته 10.5 هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرده که معنی آن حذف یارانه حدود 40 درصد از مردم یعنی 34 میلیون نفر است.

کریمی خاطرنشان کرد: نگرانی اساسی موجود شناسایی دقیق و صحیح خانوارهایی است که استحقاق دریافت این یارانه را دارند ، امیدواریم دولت تکلیف قانونی مقرر در تبصره 14 بودجه را همچون تکالیف مقرر قبلی در قوانین بودجه سنواتی و قانون بودجه برنامه ششم به بهانه‌های مختلف به عهده تعویق نیندازد و آن را به دقت اجرا کند.

وی افزود: عدم پرداخت سهم تولید از منابع حاصل از هدفمندی یارانه‌ها به میزان 30 درصد در طول سال‌های گذشته ظلمی بزرگ در حق تمام تولیدکنندگان کشور بوده است که هزینه‌ها و قیمت تمام شده آنها پس از هدفمندی یارانه‌ها افزایش یافته اما هیچ حمایتی را از سوی دولت دریافت نکرده‌اند.

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: موضوع بودجه سال 97 عدم توجه به صادرات غیر نفتی است، ما شاهدیم که امسال تراز تجاری کشور منفی شد و در دوره 8 ماهه واردات 4 میلیارد دلار از صادرات پیشی گرفت، صادرات امروز نسخه شفابخش کشور است اما متاسفانه در احکام لایحه هیچ توجهی به حمایت از صادرات کالاهای غیر نفتی نشده است.

کریمی با اشاره به بحث مالیات در لایحه بودجه سال 97 خاطرنشان کرد: در شرایط رکودی کشور که فعالان اقتصادی با کاهش درآمد و سود و حتی زیان‌دهی مواجه‌اند فشار آوردن بیشتر برای اخذ مالیات از مردم باعث ضربه خوردن فعالیت‌های اقتصادی و تعطیلی واحدهای تولیدی می‌شود. لازم است که تحقق درآمدهای مالیاتی افزایش یافته در لایحه بودجه از طریق گسترش پایه‌های مالیاتی محقق شود و نباید این افزایش با فشار بر مؤدیان موجود باشد.

302

کد خبر: 901890

وب گردی

وب گردی