طرح حذف‌ نهایی حق بازگشت آوارگان فلسطینی

یک روز پس از صدور منشور جهانی حقوق بشر در ۱۱ دسامبر ۱۹۴۸ قطعنامه مشهور 194 مجمع عمومی سازمان ملل متحد صادر شد که در آن آمده است: «آوارگان فلسطینی حق بازگشت به سرزمین خود را دارند». همچنین سازمان ملل از سال ۱۹۴۸ تاکنون بیش از ۱۳۵ بار بر حق بازگشت آوارگان فلسطینی تاکید کرده است که تنها مخالف آن اسرائیل و آمریکا بوده اند.

به گزارش ایسکانیوز، پایگاه خبری فلسطین الیوم امروز گزارشی را با عنوان «حق بازگشت فلسطینی‌ها در خطر است» منتشر کرده که در آن به طراحی خطرناک واشنگتن و تل آویو علیه مساله فلسطین در گام بعدی پس از اعلام پایتختی قدس برای رژیم صهیونیستی اشاره شده است.

فلسطین الیوم امروز گزارش داد: حق بازگشت فلسطینی‌ها بار دیگر در پی تحولاتی که رخ داده در معرض خطر جدی قرار گرفته است.

در این گزارش به طرح اخیر ترامپ در زمینه به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی اشاره شده و به نقل از منابع عبری آمده است: پروژه بعدی رئیس جمهور آمریکا که با هماهنگی نتانیاهو در حال اجراست ضربه نهایی حق بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین خودشان است.

در این گزارش آمده است: حق بازگشت آوارگان فلسطینی، یک حق کاملاً منحصر به فلسطینی‌ها است. این حق برای کسانی است که به هر دلیل از سال ۱۹۴۸ از سرزمین خود بیرون رانده شده‌اند و هیچ کس حق سلب آن را ندارد.

بر اساس قوانین و موازین بین المللی همه فلسطینی‌ها حق دارند که به سرزمین منزل و محل زندگی خود که از آن بیرون رانده شده‌اند بازگردند و هیچ قدرتی حق ندارد این مسئله را از آنها سلب کند.

فلسطین الیوم در ادامه گزارش خود آورده است: رژیم صهیونیستی و آمریکا نمی توانند حق بازگشت را برای فلسطینی‌هایی که دارای زمین در این کشور نیستند، سلب کنند. در واقع هر فلسطینی با داشتن سرزمین و یا بدون داشتن زمینی و ملکی به نام خود حق بازگشت به سرزمین مادری خود را دارد و در واقع این حقی است که از وی گرفته شده و باید به وی باز گردد.

در ادامه این گزارش آمده است: هویت و وابستگی به وطن مسئله ای نیست که بتوان آن را با تصمیمات سیاسی و رایزنی های بین المللی از فلسطینی‌ها گرفت. حق بازگشت آوارگان فلسطینی بر اساس قوانین بین المللی غیرقابل سلب بوده و دارای پشتوانه قانونی و بین المللی است.

فلسطین الیوم در ادامه نوشت: این حق در منشور جهانی حقوق بشر که در ۱۰ دسامبر ۱۹۴۸ صادر شده به طور جدی تاکید شده است. در تبصره دوم ماده ۱۳ منشور جهانی حقوق بشر آمده است «هر فردی حق ترک کشور خود را دارد اما این حق را نیز دارد که به سرزمین خود بازگردد».

همچنین حق بازگشت در موازین بین‌المللی و اقلیمی حقوق بشر در کشورهای اروپایی آمریکایی و اروپایی و حتی عربی آمده و بر آن تاکید شده است. یک روز پس از صدور منشور جهانی حقوق بشر در روز ۱۱ دسامبر ۱۹۴۸ قطعنامه مشهور مجمع عمومی سازمان ملل متحد تحت عنوان قطعنامه ۱۹۴ صادر شد که در آن به طور دقیق آمده است: «آوارگان فلسطینی حق بازگشت به سرزمین خود را دارند، همچنین سازمان ملل از سال ۱۹۴۸ تاکنون بیش از ۱۳۵ بار بر حق بازگشت آوارگان فلسطینی تاکید کرده است که تنها مخالف آن اسرائیل و آمریکا بوده اند».

خاطرنشان می شود پایگاه شبکه تلویزیونی حادشوت رژیم صهیونیستی روز گذشته به نقل از منابع دیپلماتیک اسرائیلی گزارش داد: هدف آینده اسرائیل پس از اعلام پایتختی قدس از سوی ترامپ، حذف کامل حق بازگشت آوارگان فلسطینی است. بر این اساس اعلام شده است که بنیامین نتانیاهو هم در نظر دارد موضوع حق بازگشت از مسائل مورد بحث مذاکرات در آینده به طور کلی حذف نماید.

کد خبر: 901906

وب گردی

وب گردی