تنور داغ سودجویی در روزهای سرد و برفی/ عدم نظارت دقیق بر قیمت‌گذاری تاکسی سرویس های آنلاین

شرکت اسنپ در طی فعالیت خود بارها ثابت کرده حقوق مسافران در الویت قرار ندارد، تا آن جا که پس از گذشت چند سال از فعالیت خود نه تنها به منظور رفاه حال مسافران اقدامی نکرده، بلکه بارها و بنا بر دلایل مختلف کرایه های خود را افزایش داده است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ شرکت اسنپ در طی فعالیت خود بارها ثابت کرده حقوق مسافران در الویت قرار ندارد تا آن جا که پس از گذشت چند سال از فعالیت خود نه تنها به منظور رفاه حال مسافران اقدامی نکرده، بلکه بارها و بنا بر دلایل مختلف کرایه های خود را افزایش داده است و هر زمانی که راننده ها به علت کم بودن کرایه تجمع کرده اند، اسنپ اهرم فشار را بر روی مسافر قرار داده و با افزایش کرایه ها، به تجمعات رانندگان خود پایان داده است.

اسنپ که با هدف کاهش کرایه های بین شهری و به منظور رفاه بیشتر حال مسافران و رقابت با تاکسی‌ها و آژانس‌ها پا به عرصه‌ی ناوگان شهری نهاد، حال در خیلی از مواقع قیمت‌هایی بالاتر از آژانس و تاکسی بی‌سیم از مسافر دریافت می‌کند که گویا با مخالفتی هم روبرو نمی شود، ظاهرا در این بین هیچ سازمانی بر اقدامات و نحوه‌ی کرایه‌های این شرکت نظارت ندارد.

نحوه تعیین قیمت سفر که برای راننده های این تاکسی اینترنتی نیز عجیب است، صدای نشنیده مسافران را هم درآورده است اما حقوق مسافر برای این شرکت در اولویت های بعدی است.

در این وضعیت اشتغال جامعه وقتی راننده های اسنپ با درآمدهای بالای 3 میلیون تومان از وضعیت درآمدی خود راضی نیستند و با تجمعات اعتراضی قصد افزایش درآمدهای خود را دارند، این شرکت اقدامی برای کاهش کرایه مسافرانی که دلخوش به ورود تکنولوژی در عرصه حمل و نقل بودند، انجام نداده است.

اسنپ آمد تا مسافران از امکانات این شرکت و ایده های وارداتی آن بهره مند شوند و حداقل خواسته مسافران کاهش قیمت ها نسبت به آژانس ها بود که دلیل آن هم واضح است چون رانندگان اسنپ دائما در حال پیاده و سوار کردن مسافر هستند و اصطلاحا سفر خالی برگشتی ندارند اما با این وجود در موارد متعدد دیده می شود که کرایه های اسنپ تصاعدی افزایش می یابد.

در ابتدای فصل زمستان و با شروع بارش ها، مسافرانی که قصد سفر با اسنپ را داشتند با پیام افزایش 20 درصدی کرایه ها به دلیل هوای ابری و ترافیک احتمالی روبرو شدند، اقدامی که در همان زمان با انتقادات بسیاری مواجه شد.

اما این پایان کار نبود و با ورود سامانه ی شدید بارشی به کشور و بارش سنگین برف در شهرهایی از جمله تهران در روزهای اخیر، شرکت اسنپ با توجیهاتی غیر منطقی اقدام به افزایش 40 درصدی کرایه ها کرده است.

این پیامی است که در صبح اولین روز برفی بر روی گوشی های مسافران اسنپی نمایش داده شد و ناخودآگاه انسان را یاد زلزله کرمانشاه می اندازد که در آن شرایط بحرانی، برخی شرکت های هواپیمایی از شرایط موجود سوءاستفاده کردند و با افزایش تصاعدی قیمت بلیت، به مقصد یا از مبدا کرمانشاه، همچون زخمی بر دل هموطنان زلزله زده بودند البته در آن زمان سازمان هواپیمایی با اقدامی شایسته و مجازات و پلمپ دفاتر این ایرلاین ها، جلوی تخلفات گسترده تر را گرفت.

اما گویا هیچ سازمانی بر عملکرد اسنپ نظارت ندارد تا جایی که این شرکت مجددا کرایه های خود را به همان توجیه غیرواقعی و برای احترام به حقوق رانندگان خود، افزایش داد و در شب گذشته کرایه های این تاکسی سرویس آنلاین تا 50 درصد افزایش یافت، بدون توجه به این موضوع که شاید مسافری که برای سفر خود از اسنپ کمک خواسته است شخصی باشد که در برف گیر کرده و مجبور است هزینه ورود تکنولوژی به ناوگان حمل و نقل را گزاف بپردازد.

با ادامه روند سلیقه ای و منفعت طلبانه اسنپ، امکان افزایش 100 درصدی قیمت ها نیز دور از انتظار نیست و شایسته است سازمان های حمایت از حقوق شهروندان، نظارت خود را بر روی این شرکت افزایش دهند تا برای سوءاستفاده کنندگان از شرایط اضطراری و بحرانی درس عبرت باشد.


گزارشگر: حمید انصاری

400

کد خبر: 901969

وب گردی

وب گردی